Reklama

Reklama

Na kometě

  • angličtina On the Comet

Obsahy(1)

Poslední z trikových hraných filmů Karla Zemana, které vizuálně vycházely ze starobylých rytin provázejících romány Julese Verna. Tentokrát příběh začíná na zapadlém místě kterési francouzské kolonie, které od zemského povrchu odloupla obrovská kometa a vyvrhla do vesmíru. Ale i tam pokračují malicherné spory, řevnivost i přípravy k povstání... Režisér tu dospěl k výrazné komediální nadsázce, ke karikatuře nejrůznějších úředníků a vojáků, když již odmítal řešit jakékoli "nadčasové" záležitosti. Je to poslední film, v jehož titulcích směl být jako scenárista uveden Jan Procházka. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (186)

Zagros 

všechny recenze uživatele

Komentář bude podobný jako u většiny filmů od Karla Zemana. Respektuji jej jako tvůrce, jeho imaginace a snad ničím neohraničená fantazie je jednoduše neskutečná. Bohužel mi to opět úplně nesedlo, celá animace a vizuál na mě působí jako slepenec všech možných nápadů a někdy mi jednotlivé části moc neladí k sobě. Příběh mě také nijak neoslovil a ve své podstatě byl od začátku do konce lehce předvídatelný a ničím nepřekvapivý. Ocenil bych dobré obsazení a občas skvělé dialogy a situace. Bohužel jen občas, i na kometě se chvílemi dostavila nuda při zbytečně dlouhé scéně. Přesto film rád doporučím, i když sám si jej pravděpodobně pouštět znovu nebudu. Ale dostal jsem chuť na Cestu do pravěku, která je pro mě vrcholem tvorby Karla Zemana. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Tento film jsem viděl poprvé po mnoha a mnoha letech. A vůbec poprvé v životě se mi líbila Magda Vašáryová jako ženská. Tady je fakt krásná. Jinak je film parodií na chování velmocí v severní Africe, ale hlavně se směje lidské blbosti, lidem, kteří až na kometě zjistí, že by si vlastně mohli báječně žít, kdyby nebylo těch....skvělá myšlenka a nápad na film....85% ()

Reklama

Helmutek 

všechny recenze uživatele

Takový Kdyby tisíc klarinetů... ale pozor, hrnců. A teda bez písniček a na kometě, no. Pro mě naprostý překvapení a naprostý nadšení - tohle je jednoznačně komedie úrovně Limonádovýho Joeho, ale ani z desetiny tak známá; přitom co do hlášek je na tom Kometa přinejmenšim stejně, co do hereckýho obsazení zrovna tak (skvělej Francouz Filipovský, šejk Větrovec, krásná Vášáryová...), a co se nápadů týče - jejich množství, originality, zábavnosti nebo vtipu -, tak tady je to dokonce úplně jinej svět. Daj se vyjmenovat třeba ty hrnce na tyčích místo děl, úvodní sekvence s objevitelem v koši rozsévajícím vzdělání a dobro barbarským civilizacím (po způsobu radícího Pepina z Postřižin), Effovo imaginární vaření, sklápěcí komíny parníku nebo plašidlo na dinosaury, ale i cokoliv dalšího - a to včetně tý hlavní myšlenky, že celá ta realita s kometou a krásnou Angelikou byla vlastně jen vlhkym (doslova - hahaha) snem fantazírujícího poručíka Servadaca - a že skutečnost má nejspíš daleko prozaičtější (a Effovsky ošklivou) podobu. Z Verna si teda Zeman vzal to nejlepší, co moh, aby z vážnýho námětu udělal skvělou komedii o malichernosti a malosti lidskejch půtek, a povedlo se to dokonale - v tomhle mi film připomínal třeba Podskalskýho Bílou paní, kde teda tim katalyzátorem byla domnělá bílá paní, v Kometě je to zase ten "jinej svět" na cizím, nepozemskym prostředí. Možná filmu drobně nahrává to, že to je takový snový a fantaskní, ale co ten Zeman dokázal bez počítače vyrobit, to je něco nevěřitelnýho - přitom to není o tom, že by si člověk měl začít hned myslet, že to je realita a že to má bejt maximálně vyžehlený, ale je to o tom, že ty koláže a kompozice, který Zeman skládá (z přidanejch obrázků, barev nebo kulis a toho, co je na scéně reálně), ty jsou prostě tak přirozeně pochopitelný a nenásilný (přestože přiznaný), že si pak už jde jen užívat to, JAK to udělal - bez pocitu, že by to mělo bejt míň obrázkový, míň nabarvený, míň cokoliv - protože ta scéna prostě funguje a hlavně je krásná a zajímavá(!), tak všechno ostatní je najednou úplně jedno. Z pohledu dnešní filmový tvorby je pro mě fakt zajímavý si uvědomit, jak různě film může bejt vyrobenej a jak různě může vypadat a působit - po tomhle zážitku si budu muset Zemanovy filmy projít nějak víc, doteď jsem vlastně znal jen Cestu do pravěku, a asi je to chyba, protože i u takovejchhle filmů je očivině úplně jedno, že byly natočený před padesáti lety. Britové! Zapomněli jsme na Brity." "Jsou všude, i v prvohorách..." / "Jestli konec světa nebude, tak ale musíte zaplatit, pani!" / "A nemohli bysme dál žít v klidu a míru? Vždyť doteď nám to tak šlo!" "Nojo, ale to jsme mysleli, že bude konec světa." / "Nebojte, nebude to první bitva, kterou jsem prohrál." ()

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Fajn zjištění, že se vědci mýlí, dinosauři před těmi milióny let nevyhynuli, pouze si zvolili jiný dopravní prostředek na cestu vesmírem... Jinak celý film mi pokazilo přemýšlení o některých otázkách, které Zeman nastolil. Jak mohly věci ze Země přeletět na kometu, když kometa je daleko méně hmotná a tudíž má menší gravitaci? S tím souvisí pohyb na ní, jak to, že tam lidi neskákali jako kobylky? Jak to, že se na ní střídaly den a noc, to se otáčela stejně jako naše planeta? Jak to, že se na ní nesnižovala teplota, když se vzdalovala od Slunce k Marsu? A hlavně, jak to, že se stavby na tu kometu nepřilepily střechou dolu? To se jako při přeskoku ze Země obrátily nohama napřed? A podobně lodě, nejprve měly přeci přiletět na kometu ony a teprve pak moře, takže by se z nich správně měly stát jakési první ponorky, esli to teda dobře chápu. Jinak Vašáryová byla ve dvaceti kočka, neměla tak hrubé rysy jako v Postřižinách, plus ta paruka a hubené ruce (nemyslím ironicky). Zato Horvátha ml. budu mít navždy spojeného s rolí mladé psychicky labilní ambiciózní vyšetřovatelky v majoru Zemanovi, takže nic moc. ()

kitano 

všechny recenze uživatele

Ceskoslovenske prekvapenie z roku pana 1970 . Ked si clovek pozrie takmer 40 rokov stary film ktory obvplyva takymto vyzualom a naviac zaujimavym podtextom, nemoze ho nenapadnut otazka, ako to ze podobne inventivne, umne a na vysokej urovni spracovane diela, nevznikaju u nas aj dnes. Odpoved hladat nebudem, ale vrtat v hlave mi to bude asi stale. Vyzualna stranka sa sice neda nazvat dokonalou, avsak vyzualne finty a vysledny efekt je skutocne udivujuci. Jedna sa prevazne o staticke obrazy (kamera sa hybe len vynimocne), avsak zo zvolenej formy trikari vytazili hadam maximum. Niektore obrazy su naozaj pamatihodne a prekvapuju svojou majstrovskou kompoziciou. A vobec cely vyzual je jeden svojsky, kompaktny celok, a aj ked to znie mozno smiesne, priam sa mi nuka zrovnanie s filmom Sin city, ktory podobne kombinuje hercov s kulisami a kreslenymi pozadiami. Az by som povedal, ze Na komete ma komixove ladenie (na seba navezujuce staticke, precizne komponovane obrazy). Spolu s velmi podarenym a zabavnym satirickym podtextom film vytvara unikatny celok, a teraz sa mi v hlave vynara dalsia spojitost a tou je...Terry Gilliam a jeho Brazil (ci aj ine jeho snimky) . S divokou fantaziou Terryho Giliama sa sice da zrovnavat maloco, avsak ona podobnost tu je a som si takmer isty, ze Terry by si tento film naozaj oblubil. Poklad narodnej kinematografie. (8.5/10) ()

Galerie (45)

Zajímavosti (12)

  • Na film bolo vyčlenených 7 050 000 československých korún. Ale film sa podarilo natočiť za 6 947 085,79 Kčs čím ušetrili Barrandovu 102 914,21 Kčs, za čo dostal celý štáb písomnú pochvalu od vtedajšieho ministra kultúry. (Raccoon.city)
  • Snímek byl natočen na motivy románu francouzského spisovatele Julesa Verna z jeho cyklu „Podivuhodné cesty“. (Ded@M@tes)

Reklama

Reklama