Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Kenneth RossKamera:
Jean TournierHudba:
Georges DelerueHrají:
Edward Fox, Michel Auclair, Alan Badel, Cyril Cusack, Maurice Denham, Olga Georges-Picot, Jacques François, Derek Jacobi, Michael Lonsdale, Jean Martin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V roce 1962 se prezident Charles de Gaulle stal pro mnohé Francouze zrádcem, když dal Alžíru nezávislost. Extremisté, většinou příslušníci armády, vytvořili ilegální organizaci a rozhodli se de Gaulla zabít. Když první pokus nevyšel, najali si nájemného vraha, který si řekl o půl milionu dolarů a zvolil si krycí jméno Šakal. Aby získali potřebnou částku, museli vyloupit několik bank. To vzbudilo pozornost tajné služby, která se pouští do pátrání. Zadrželi kurýra extremistů a mučením z něj dostali jediné jméno ? Šakal. Ten za sebou důkladně zametá stopy. Komisař kriminální policie Claude Lebel, který byl pověřen pátráním, se pomalu a za naprostého utajení dostává záhadnému atentátníkovi na stopu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (402)
Viděl jsem už dávno a ani s odstupem to neztratilo. Určitě lepší, než verze z roku 1997. Brutálně profesionální Jackal, o kterém se vlastně nedozvíme, kdo byl. Od začátku do konce napínavá a velmi realisticky vypadající hra na kočku a myš z časů neexistence internetu, kdy policie byla nejčastěji odkázána na fyzicky doručené zprávy a informace. Jediné mi vrtá hlavou, proč musela špehující dívka telefonovat zrovna z rezidence člověka, u kterého špehovala. P.S. Lidé, kterým film připadá nudný, asi nedovedou vnímat (nebo je nebaví) lidské emoce a myšlení. ()
Tvorcovia tohto filmu si jednoznačne zaslúžia pochvalu za to s akou precíznosťou sa krok po kroku snažili ukázať postup vraha k atentátu a polície k vrahovi. Šakal je vždy o krok vpred a polícia čaká na jeho osudovú chybu. Hlavný predstaviteľ to zahral skvele, nepochybujem, že je to jeho najlepšia úloha v kariére. Napriek dlhšej stopáži si film udržuje takmer po celú dobu slušnú dávku napätia. Jeho skladacia zbraň je tiež niečo , čo vám z hlavy ešte dlho nezmizne. Novšie spracovania Šakala sa tejto klasike nevyrovnali. 80%. ()
Pomalu vyprávěný příběh o přípravě jednoho neobyčejného atentátu, který se soustředí především na hlavní postavy celého dění. Mám rád staré kriminálky z britské či francouzské školy a Den Šakala patří k těm nejzajímavějším, které jsem zatím viděl a i když se trošku vleče, tak se rozhodně je na co dívat. O to víc se teď těším na Eastwoodův chystaný snímek Americký sniper, ale ještě předtím si dám remake s Brucem Willisem (Šakal, 1997). ()
Knižní předlohu neznám, ale film jsem si užil maximálně. Předem jsem se informoval, že to získalo řadu ocenění za střih, proto jsem se snažil sledovat z této stránky a říkám - ano, bylo to dobrý (i když ve filmovém střihu jsem zcela laik). Užíval jsem si Delphine Seyrig (se zvukomalebným dabingem Libuše Švormové), která si zjevně potřebovala zasouložit a až pak uznala za vhodné tomu pánovi říct, že ho hledá policie několika států. Což ji logicky stálo kejhák:-) Bavila mě i scéna, kdy řadový policista do shromáždění špičkových politiků prohlásí zcela lakonicky: "Odposlouchávali jsme vás všechny, pane ministře." Šokantní i zajímavý způsob, jak se může mezinárodně hledaný zločinec ubytovat v Paříži, aniž by překročil práh kteréhokoliv hotelu, taky stojí za pozornost. Rád bych dal 5. Ale musím 4. Snad proto, že za tu snahu a úsilí ho to mohli nechat dokončit:-) ()
Keď som tento film videl ako 16 ročný, ihned sa zaradil do mojej top 10. Myslím, že dnes by sa na tom nič nezmenilo, kedže niektoré výborné pasáže si stále pamätám a žasnem nad nimi. Policajná piplačka mi pripomenula Kurosawove Nebo a peklo. Dokonalý politický špionážny triler. Ani na druhý krát sa nič nezmenilo, tomuto sa nedá vytknúť absolutne nič. Absencia tohto filmu v 1001 filmoch, ktoré musíte vidieť, je jeden z najvačších omylov jej tvorcov. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (27)
- Frederick Forsyth sa vyjadril, že ide o jeho najvydarenejšiu filmovú adaptáciu. (kacer4)
- První natáčenou scénou bylo setkání Šakala s představiteli OAS. Natáčení této scény trvalo tři dny, protože Edward Fox měl problémy se správným uchopením role. (Othello)
- Po uvedení filmu do kin – dva roky po vydání románu „Den pro Šakala“ – byly londýnské archivní a pasové úřady přinuceny k tomu, aby se zpřísnila opatření proti možnosti přisvojit si identitu mrtvé osoby, což do té doby nebylo nic složitého. (mahler)
Reklama