Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Obětovala se Bohu, aby nalezla sama sebe. Film podle skutečného životního příběhu belgické řádové sestry Luke. Mladá Gabrielle (Audrey Hepburn) pochází z prominentní belgické rodiny van der Mal, její otec je vyhlášeným chirurgem po celé Evropě. Nábožensky silně založená dívka vstupuje na prahu dospělosti do kláštera, kde je od počátku podrobována těžké zkoušce vlastních morálních zásad. Náročné povinnosti novicky a dlouhé sebeodpírání z ní postupně činí charakterní osobnost. Gabrielle vyniká nad svými vrstevnicemi ve studiu medicíny, a tak se zdá být její budoucnost na misii v Belgickém Kongu, obecně považovaná za nejvyšší poctu řádové sestry, jako jistá věc. Přísné a k lidské bytosti jako jednotlivci někdy bezohledné povinnosti církevní však nutí Gabriellu postupovat proti své vůli. (dopitak)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (52)

hygienik 

všechny recenze uživatele

Dnes sa už takéto filmy netočia. Dlhé, nie pre množstvo akcie, ale pre hĺbku a komplikovanosť problému, ktorý reflektujú. Aj keď si cením, že ako dôvod odchodu tu nefiguruje, tak často zobrazovaná milostná aféra, predsa mi prídu dôvody sestry Luke, málo vierohodné. Na druhej strane, film dáva divákovi neobvykle veľký priestor na úvahy nad životom v kláštore, ktorý sa snaží zobraziť čo najvernejšie. Hoci rehoľný život už dnes nie je tak prísny ako v tomto snímku, myslím, že to stojí za pozretie každému, kto uvažuje o zasvätení sa Bohu. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Skutečný, byť umělecky zkrášlený životní příběh Marie Louisy Habetsové (1905-1981) byl pro Audrey blízký zejména svým odbojovým - byť ve filmu jen naznačeným - vyzněním (sama Hepburnová působila v odboji rovněž přes svůj věk na hranici holčičího a dívčího období). Katolická církev a její mystéria jsou tu představena plně - věcně, nekarikovaně, ve vyváženém poměru světla a stínu aktivit řeholních komunit zatížených doživotním celibátem a ústraním. Středověk v první polovině dvacátého století - jak film prokazuje - nezmizel; za zdmi klášterních areálů žil v mnohém v podstatě nerušeně dál. Skutečně evropská, silná povaha se v korzetu, přijatelném pro více tvárné jedince, dusila; v mnohém přitom záleželo na způsobu, jimiž staletá dogmata byla prosazována. Tento portrét je silný právě tím, že je portrétem sine ira et studio (portrétem prostým hněvu a podjatosti). Audrey, jedna z největších hereček všech dob, i tady prokázala vícerozměrovost svého robustního talentu ve škále a tóninách, které pro dobové diváky musely být mimořádným překvapením. Totéž lze říci i o vnímavé a pozorné, místy až pietní Zinnemannově režii. Věrohodnost prostředí a kulis, mimořádná pozornost věnovaná uměřené podobě filmu výpravou, tento katarzní (očišťující a pročišťující) zážitek jen dále posiluje a rozvíjí. PŘÍBĚH JEPTIŠKY má nesporně silný nadčasový náboj. Pro současného člověka náboj až očistný. ()

Reklama

TheRoller 

všechny recenze uživatele

Prvá časť - nástup a zaučenie je zobrazená naozaj skvelo, autenticky. Kým dej dôjde k tomu, že sestra Luke je poslaná na psychiatriu (nie ako pacient) je to stále dobré, no zdá sa mi, že práve táto časť je zbytočne roztiahnutá. Samotný úsek s psychiatrov je fajn a prináša aj výrazný prvok drámy. Časť, kde sestra Luke odchádza do Konga a samotný pobyt na tomto mieste je snáď najlepšia časť filmu. Po návrate domov a vypuknutí vojny je rozhodnuté. Všetky tie pochybnosti, ktoré sa v nej roky zbierali vojna len podčiarkne. Treba vziať do úvahy, že film je okrem iného životopisný a vystúpiť v tejto dobe z kláštora, to bol veľmi zriedkavý jav. Bol by som rád, keby namiesto THE END vidím, čo robila sestra Luke po(čas) vojny. Či sa nevrátila do Konga pomáhať ako civil, miestneho doktora by to určite nesmierne potešilo. To by však už nebol skutočný obraz Habetsovej. Práve to, že "len" odkráča z kláštora vo mne vyvrcholil pocit, ktorý ma viedol celým filmom. Pocit, ktorý sa začal prejavovať už na začiatku, keď si sestra Luke vzala do kláštora pero ako spomienku, hoci sa to nesmelo, a ktorý vrcholil v situácii, keď podriadenej sestre povolila odísť z kláštora "bojovať" proti nepriateľom, hoci podľa božích zákonov treba byť nestranný. Skľúčenosť, či sa rozhodne počúvať svoje vnútro alebo sa obetuje. Rozhodla sa a rozhodla sa správne. Čo sa týka hereckých výkonov, Audrey exceluje ako vždy. Vďaka nej sa dá na pohľad dlhšia stopáž a miestami nudnejšie časti prežiť bez ujmy. Po uležaní myšlienok a dojmov z filmu zvyšujem zo 4* na 5*. OT: Audrey Hepburn hrala sestru v Afrike. O 30 rokov sa tam vrátila opäť - tento raz ako skutočný Anjel. ()

Lukyn007 

všechny recenze uživatele

Musím dát plný počet hvězd, protože jsem viděl něco, co mě doslova nadchlo, a to jsem neznaboh. Je pravda, že tak první půlhodinu jsem místy i trpěl, poněvadž to bylo samý Amen atd., ale když se na to podívám objektivně, tak to bylo natočeno vážně skvěle. Velký grády to dostalo, jakmile opustila sestra Luke klášter, to jsem vážně hltal všechny scény. Nejvíce však vedou scény v Kongu, a to díky interakci sestry Luke (famózní Audrey Hepburn) a doktora Fortunatiho (vtipný sympaťák Peter Finch). Asi se na to nepodívám hned další den, ale za nějaký čas...proč ne! 85% ()

Mirokukii 

všechny recenze uživatele

Máte li pochyby o herectví Audrey Hepburn, tento film vám je zažene-vynikající. Filmové zasvěcení do života jeptišek. Pozvolné, pomalu plynoucí vyprávění života sestry Luke, kdy jste obeznámeni snad se všemi zvyklostmi sester aniž by příběh odbočil od hlavní postavy a přestal tak sledovat její osud. S obavami (nedokoukání) jsem si tenhle film pouštěl. Už pro jeho délku a že doposud jsem o sestrách viděl snad jen "Sestru v akci". ()

Galerie (37)

Zajímavosti (16)

  • Film bol natočený podľa rovnomennej knihy, ktorá rozpráva životný príbeh skutočnej sestry Luke, Marie-Louise Habets. Vo filme sa jej sestry volajú Marie a Louise. (TheRoller)
  • Pri natáčaní filmu The Unforgiven (1960) Audrey Hepburn nešťastne spadla z koňa a potrebovala ošetrenie. Ošetrovala ju práve Marie-Louise Habets, ktorú Audrey stvárnila v The Nun's Story. (TheRoller)
  • Členky rímskeho operného baletného zboru hrali niektoré z mníšok a zložité kláštorné choreografie boli vytvorené presne pre ne. (TheRoller)

Reklama

Reklama