Režie:
Sam MendesScénář:
Sam MendesKamera:
Roger DeakinsHrají:
Olivia Colman, Micheal Ward, Toby Jones, Colin Firth, Sara Stewart, Tanya Moodie, Tom Brooke, Crystal Clarke, Mark Ryan, Spike Leighton, Adrian McLoughlin (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Dojemné drama o síle mezilidských vztahů v neklidných časech. Film se odehrává ve starém kině v anglickém pobřežním městečku na počátku 80. let 20. století. Děj se soustředí na Hilary (Olivia Colman), manažerku kina, která bojuje se svým duševním zdravím, a Stephena (Micheal Ward), nového zaměstnance, který touží dostat se z provinčního města, v němž denně čelí těžkostem. Hilary i Stephen najdou pocit sounáležitosti díky vzájemnému nepravděpodobnému a citlivému vztahu a poznají léčivou sílu hudby, kina a komunity. (Google Play)
(více)Videa (2)
Recenze (37)
Možná tento film není úplně nejlepší pocta všem, kteří v minulosti pracovali v podobných kinech, jako je zde kino Empire, ale mně se to líbilo. Sam Mendes tu natočil komorní drama, které sice neví, co chce být a tak je od každého trochu, ale pro svojí melancholickou náladu si mě dokázalo získat. Chvíli opravdu odkaz na fungování kin v Anglii 80. let, chvíli psychologické drama, sem tam romantika, pak trošku napětí vzhledem k době, kdy se příběh odehrává. Pravda, od všeho trochu, ale i o tom občas život je. Má to tu takové neotřelé kouzlo a třeba taková role Tobyho Jonese je naprosto fantastická. ()
Herecký koncert Olivie Colman a Micheala Warda. Ich vzťah je zobrazený veľmi jemne a s množstvom krásnych nuáns. Tie ešte umocňuje nádherná Deakinsonová kamera a smutný soundtrack Reznora a Rossa. Mendes si po dlhšom čase zvolil jednoduchší príbeh, o to viac ale z neho cítiť určitú osobitosť. Pred nedávnom som pozeral Armagedon Time a niektoré motívy zobrazené v tom filme sú prítomné aj v Empire of Light. Téma rasizmu je v obidvoch neustále číhajúcou hrozbou. Gray s ňou pracuje kostrbato ale zároveň účelovo. Mendes to robí trošku sofistikovanejšie. Aj napriek určitej predvídavosti má film dejové zvraty postavené na citoch a emóciách. Plynie to pomaly. Má to čarovnú atmosféru. A mimo lásky a rasizmu je to aj o filme. A prechádzať sa priestorom kinosál, počúvať starého premietača s tvárou Toby Jonesa ako vysvetľuje obsluhu premietačky, alebo sedieť v kinosále s Olíviou bol pre mňa veľmi nevšedný zážitok. Neočakával som veľa a dostal som veľmi citlivo natočený film o túžbe byť šťastný. O snoch. A o poézií. Veľmi veľa scén bude vo mne ešte doznievať. Ward je veľký talent a dúfam, že sa mu bude vo filmovom svete dariť. A Olívia hrá prvú ligu. Až som prekvapený, že si za takýto výkon nevyslúžila nejakú nomináciu. ()
Komorní melancholické drama, které má od každého trochu a u kterého je třeba odložit veškerý cynismus. Olivia Colman pracuje v kdysi slavném kině na britském pobřeží, poznáváme i další milé loosery z obsluhy kina, kterým šéfuje arogantní „stav se u mě v kanclu“ Colin Firth. Vyprávění rozhýbe příchod nového trhače lístků. On je mladý černoch (příběh se odehrává v 80. letech), ona postarší dáma s několika podezřelými psychickými zkraty. Výsledek je takový nijaký a odtažitý, hůře se ztotožňující s některou z postav, nicméně jisté neotřelé kouzlo to má (protože za kamerou stojí skvostný Roger Deakins) a Sam Mendes jednoduše není průměrný režisér, takže si diváka postupně získá na svou stranu. Ovšem jakmile v druhé polovině přišly vypjatější momenty, moc jsem si přál, aby jich bylo víc. Nestalo se. ()
Producent, reziser a scenarista Sam Mendes nesie uplnu a hlavnu zodpovednost za to ako sa Empire of Light nepodarilo. Mohla to byt pocta kinam a ludom co v nich pracuju, ale Mendes sa rozhodol ze do filmu navyse zakomponuje nielen rasiszmus v Anglicku 80tych rokov, ale i mentalnu nemoc hlavnej hrdinky (nastastie je Olivia Coman vynikajuca a jedina vec co to vsetko drzi nad vodou). Na jeden film je toho dost, ale ani jedna dejova linka nie je zapamatovania hodna. ()
Po 30. rokoch kariéry, prvé zakopnutie Sama Mendesa. Čo rozhodne je slušná vizitka, akurát kto má od Empire of Light očakávania slušného filmu, ten musí pomerne schladiť svoje očakávania. Sam Mendes má síce stále technickú stránku filmu v malíčku, akurát by si nemal písať úplne sám scenáre, pretože potom z toho vznikne takýto neučesaný mišmaš rôznych tém ako v prípade tohto filmu. Empire of Light by sa chcel venovať množstve tém od medzirasového a medzigeneračného vzťahu, cez problém rasizmu v Británii v 80. rokoch, neveru v manželstve, zaoberať sa duševnými poruchami (schizofrénia), až ponúknuť nostalgickú lásku k filmu podobne ako Spielberg v nedávnych Fabelsman. No žiadnej z načrtnutých tém sa nevenuje dostatočne, všetky mieša dohromady skôr bez rozmyslu a v závere sa ukáže, že aj bez jasného cieľa, keďže film namiesto toho, aby akokoľvek dramaticky vygradoval a doriešil aspoň jednu tému, tak vyplynie prakticky do ničoho zásadného a len obyčajného, unylého konca. A vlastne aj bez toho, aby ste ústrednému vzťahu medzi Oliviou Colman a Michaelom Wardom za celých 115 minút filmu akokoľvek uverili. Síce netypická, ale pomerne zbytočná romantická dráma, ktorá nedrží nijako pohromade. Film rozhodne nehodný réžie Sama Mendesa. CELKOVO: 5/10 ()
Galerie (32)
Zajímavosti (7)
- Skutečné kino Dreamland (ve filmu má název Empire) bylo otevřeno ve městě Margate v roce 1923. Během své existence vystřídalo mnoho majitelů, než bylo v roce 2007 definitivně uzavřeno. Poté se jednalo o památkově chráněnou budovu. (peeteno78)
- Jedná se o první film režiséra Sama Mendese, ve kterém je žena mezi nejvýraznějšími osobami hereckého obsazení. Prvenství získala herečka Olivia Colman. (peeteno78)
- Album, které v nemocnici dává Hilary (Olivia Colman) Stephenovi (Micheal Ward), je „WHA'PPEN?“ od skupiny The Beat. (peeteno78)
Reklama