Režie:
Sam MendesScénář:
Sam MendesKamera:
Roger DeakinsHrají:
Olivia Colman, Micheal Ward, Toby Jones, Colin Firth, Sara Stewart, Tanya Moodie, Tom Brooke, Crystal Clarke, Mark Ryan, Spike Leighton, Adrian McLoughlin (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Dojemné drama o síle mezilidských vztahů v neklidných časech. Film se odehrává ve starém kině v anglickém pobřežním městečku na počátku 80. let 20. století. Děj se soustředí na Hilary (Olivia Colman), manažerku kina, která bojuje se svým duševním zdravím, a Stephena (Micheal Ward), nového zaměstnance, který touží dostat se z provinčního města, v němž denně čelí těžkostem. Hilary i Stephen najdou pocit sounáležitosti díky vzájemnému nepravděpodobnému a citlivému vztahu a poznají léčivou sílu hudby, kina a komunity. (Google Play)
(více)Videa (2)
Recenze (37)
Poetický, křehký, intimní Mendes. Empire of Light je pomalu plynoucí film, který skrze strhující obrazy Rogera Deakinse a minimalistickou výpravu jedné pobřežní ulice s opulentním kinem, pojednává o strastech osobního života. Deprese, samota, nemoc, rasová problematika. Načrtává se tu několik silných témat v pomalu plynoucím příběhu hrstky lidí, sdílející své trable v britském maloměstě. Celek mi přijde ale možná až příliš artový, příliš statický a bez energie. Olivia Colman herecky vládne, ale cestu si k většině postav nenajdete. ()
Po 30. rokoch kariéry, prvé zakopnutie Sama Mendesa. Čo rozhodne je slušná vizitka, akurát kto má od Empire of Light očakávania slušného filmu, ten musí pomerne schladiť svoje očakávania. Sam Mendes má síce stále technickú stránku filmu v malíčku, akurát by si nemal písať úplne sám scenáre, pretože potom z toho vznikne takýto neučesaný mišmaš rôznych tém ako v prípade tohto filmu. Empire of Light by sa chcel venovať množstve tém od medzirasového a medzigeneračného vzťahu, cez problém rasizmu v Británii v 80. rokoch, neveru v manželstve, zaoberať sa duševnými poruchami (schizofrénia), až ponúknuť nostalgickú lásku k filmu podobne ako Spielberg v nedávnych Fabelsman. No žiadnej z načrtnutých tém sa nevenuje dostatočne, všetky mieša dohromady skôr bez rozmyslu a v závere sa ukáže, že aj bez jasného cieľa, keďže film namiesto toho, aby akokoľvek dramaticky vygradoval a doriešil aspoň jednu tému, tak vyplynie prakticky do ničoho zásadného a len obyčajného, unylého konca. A vlastne aj bez toho, aby ste ústrednému vzťahu medzi Oliviou Colman a Michaelom Wardom za celých 115 minút filmu akokoľvek uverili. Síce netypická, ale pomerne zbytočná romantická dráma, ktorá nedrží nijako pohromade. Film rozhodne nehodný réžie Sama Mendesa. CELKOVO: 5/10 ()
Herecký koncert Olivie Colman a Micheala Warda. Ich vzťah je zobrazený veľmi jemne a s množstvom krásnych nuáns. Tie ešte umocňuje nádherná Deakinsonová kamera a smutný soundtrack Reznora a Rossa. Mendes si po dlhšom čase zvolil jednoduchší príbeh, o to viac ale z neho cítiť určitú osobitosť. Pred nedávnom som pozeral Armagedon Time a niektoré motívy zobrazené v tom filme sú prítomné aj v Empire of Light. Téma rasizmu je v obidvoch neustále číhajúcou hrozbou. Gray s ňou pracuje kostrbato ale zároveň účelovo. Mendes to robí trošku sofistikovanejšie. Aj napriek určitej predvídavosti má film dejové zvraty postavené na citoch a emóciách. Plynie to pomaly. Má to čarovnú atmosféru. A mimo lásky a rasizmu je to aj o filme. A prechádzať sa priestorom kinosál, počúvať starého premietača s tvárou Toby Jonesa ako vysvetľuje obsluhu premietačky, alebo sedieť v kinosále s Olíviou bol pre mňa veľmi nevšedný zážitok. Neočakával som veľa a dostal som veľmi citlivo natočený film o túžbe byť šťastný. O snoch. A o poézií. Veľmi veľa scén bude vo mne ešte doznievať. Ward je veľký talent a dúfam, že sa mu bude vo filmovom svete dariť. A Olívia hrá prvú ligu. Až som prekvapený, že si za takýto výkon nevyslúžila nejakú nomináciu. ()
// Člověk musí odložit veškerý cynismus a nejspíš si podobnou romanci i prožít, aby pochopil, o co tady Mendesovi šlo, nicméně když se vám to sejde, je Empire of Light naštěstí mnohem víc než jen pouhým milostným dopisem kinematografii/neúspěšným oscarovým kalkulem. Silné, málem i zdrcující, k dokonalosti ale přece jen kus chyběl. 8/10 ()
Slice of life z 80s Británie, Mandesova pocta klasickým kinům, romance dvou outsiderů nepřízni osudu navzdory, komentář k rasismu a sexismu soudobé společnosti - neukotvenost v jednom tématu může vadit lidem zvyklým na Mandesova obvyklá vyhrocená dramata, ale na to natočit si občas takto odpočinkový a příjemný film není nic špatného. Zvlášť s jeho (a Deakinsovým) talentem pro vyšperkování každé scény, každého záběru. I Reznor jako by si netypicky neagresivním soundtrackem chtěl udělat něco jen tak pro radost... a to drama tu bohatě dohání svým fantasticky expresivním a přitom lidským herectvím Olivia Coleman. Věřím že jediný důvod proč tady nedostala aspoň nominaci na oscara je právě proto jak je film nevtíravý/nevýrazný. 8/10 ()
Galerie (32)
Photo © Searchlight Pictures
Zajímavosti (7)
- Jedná se o první film režiséra Sama Mendese, ve kterém je žena mezi nejvýraznějšími osobami hereckého obsazení. Prvenství získala herečka Olivia Colman. (peeteno78)
- Jedná se o druhý film režiséra Sama Mendese od snímku Všude dobře, proč být doma (2009), ke kterému nesložil hudbu Thomas Newman. (peeteno78)
- Skutečné kino Dreamland (ve filmu má název Empire) bylo otevřeno ve městě Margate v roce 1923. Během své existence vystřídalo mnoho majitelů, než bylo v roce 2007 definitivně uzavřeno. Poté se jednalo o památkově chráněnou budovu. (peeteno78)
Reklama