Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sotva se geniálnímu podvodníkovi, lupiči a mistrovi převleků Aldovi Vanuccimu (Peter Sellers) podaří uprchnout z vězení, dostane nabídku na další práci. Jeho úkolem bude propašovat do Itálie zlato uloupené v Káhiře tajemným panem Okrou (Akim Tamiroff). Vanucciho, přezdívaného Liška, inspiruje k vytvoření plánu jeho sestra Gina (Britt Ekland), která je naprosto fascinovaná filmovými hvězdami. Jako falešný režisér Federico Fabrizi zorganizuje Vanucci pro svou akci fiktivní natáční filmu Káhirské zlato v městečku Sevalio, pro které si získá nejen místní obyvatelstvo v čele s policejním náčelníkem (Lando Buzzanca), ale i stárnoucí hollywoodskou hvězdu Tonyho Powella (Victor Mature), i když proti vůli jejího agenta (Martin Balsam). Avšak policejní hon na Lišku je v plném proudu... (bloom)

(více)

Recenze (44)

topi 

všechny recenze uživatele

Bláznivá absurdní komedie, která byla na mě až příliš absurdní. Půlku filmu Sellers střídá převlek za převlekem, aby ochránil svoji sestru od různých pokušeních, bláznivá situaci střídá ještě bláznivější a teprve od druhé půle začne nějaká dějová linie. Jako uprchlý podvodník v roli falešného režiséra, který chce převést káhirské zlato z moře na pevninu to už dostává lepší spád a pár dobrých a vtipných situací se přece jen najde. Jako parodie na filmové řemeslo to funguje, celkově ale průměr. ()

frashmaker 

všechny recenze uživatele

Velice podařený snímek. Z mého pohledu je zde Peter Sellers trošku zastíněn krásným herectvím Victora Mature, který svým charismatem boří. Moc se mi líbil příběh, ten nápad na způsob provedení loupeže je podle mě dosti originální a mé chutě uspokojil. Problémem filmu však je, že se v některých chvílích vymiká sám sobě a tak nevíme na co se díváme. Není bohužel tak intenzivně vtipný, aby se dal považovat za bláznivou komedii, kterou možná prapůvodně chtěl být a zároveň je tam hodně vtipných prvků, které by do vážného filmu nemohly být zařazeny. Někdy je méně více a tady by zúžení žánrové variability bylo jistě ku prospěchu věci v daleko větší míře nežli v té, ve které byl nakonec stvořen. ()

Reklama

Faustka 

všechny recenze uživatele

V mnohém nápaditá komedie, ovšem chyběla mi v tom typicky italská expresivní gesta jako „špetka soli,“ „miska vody“ nebo „modlící dlaně.“ To si bohužel režisér Vittorio De Sica nepohlídal. I když jinak se Peter Sellers své role mazaného podfukáře a falešného režiséra s příhodným jménem Federico Fabrizi evokující Federica Felliniho zhostil skvěle. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Proboha, zase utekl ten nesprávnej muž! Již v prvním plánu velice zábavná krimi komedie (parodie) o geniálním svérázném podvodníkovi v podání jedinečného Petera Sellerse (k nezaplacení jsou už jenom ty vězenské scény s chytrou záměnou doktora a vězně nebo hromadné návštěvy). Ovšem pro fajnšmekry skrývá v hlubším plánu zároveň reflexi dobového italského filmu. Vittorio De Sica si bere na mušku nejen svou dřívější tvorbu ve víru neorealismu s neherci, ale na frak zde dostávají i tvůrci těch (pseudo)intelektuálních filmů typu Sladký život (haha, hlavní hrdina využívá pseudonym FF: Federico Fabrizi ;-)) nebo Loni v Marienbadu. Závěrečný soudní proces jakoby nebyl pouze o zločinci Liškovi, který filmařské řemeslo zneužil jako osobitý prostředek k vykonání velké loupeže, ale obecně o tehdejším evropském filmovém světě, kdy si oblibu a uznání kritiků získala řada experimentálních filmů "o ničem". Kritikovo označení příslušného snímku (v podstatě jen na základě pracovních záběrů) za vrchol národního filmu je hezkým absurdním podtržením této linky. Bláznivá komedie nabrala při závěrečných proslovech pana prokurátora i "Lišky" Vanucciho v tomto směru hutnou myšlenku (s tak trochu odvrácenou stranou pokroku a svobody "zlatých šedesátých", kdy "celý svět se mění v jeden blázinec") a úplné zakončení bylo pak opravdu milou "mystifikační" lahůdkou. Jásám vskutku nad Honem na lišku stejně jako onen kritik u soudu a snad s každou reprízou se bavím víc a víc. Zvláště, když už znám dobře následný děj i některé dialogy, a mohu se specializovat na různé promyšlené detaily i plně si užívat Sellersovo "one man show" bez rušení neustálým čtením titulků. A samozřejmě k plnému ocenění nutno přičíst i hravou hudbu Burta Bacharacha se skvělou titulní písní. 95% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tak sme sa dozvedeli, ako v skutočnosti De Sica natáčal svoje neorealistické filmy. Pokiaľ ste pri filme, tak samozrejme neviete, čo to Neorealizmus je, ale vysvetľovať sa mi to nechce. After the fox je miestami skvelá komédia, ale väčšinu času som bol mierne v rozpakoch, čoho som svedkom a či to má byť vtipné tým spôsobom, akým je to prezentované. Je to trochu škoda, pretože ako parodická sebareflexia (a aj Sellersova) to má nesmierny potenciál, ktorý aj podľa väčšiny tunajších hodnotení nebol dostatočne využitý. Napriek tomu je to film, ktorý by mal vidieť každý fanúšik snobského umenia, Sellersa, talianskej mentality a veľkých poprsí. Už len samotný námet je sympatický, vidno, že Sica nebol žiaden namyslený suchár. ()

Galerie (98)

Zajímavosti (9)

  • Peter Sellers přijal roli z toho důvodu, že chtěl vyzkoušet spolupráci s legendárním Vittoriem De Sicou. (contrastic)
  • Film má hodně společného s o rok starším snímkem Co je nového, kočičko?. Na spojitost s tímto filmem upozorňuje i reklamní plakát, na kterém se podílel i výtvarník Frank Frazetta. Nesl nápis "Chytil jsi kočičku… Nyní hoň lišku!" (contrastic)
  • Tajemná kráska z filmu - Maria Grazia Buccella (*1940) - se roku 1959 stala miss Itálie a druhou vicemiss Evropy. (contrastic)

Reklama

Reklama