Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)VOD (1)
Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (306)
Podle emeritního prognostika a sběratele per seriál Devadesátky diskredituje tehdejší dobu. Tak já s klidem prohlašuji, ať Václav Klaus už konečně jde do hajzlu a vezme tam sebou Filipa, Babiše, Faltýnka a celou hradní sebranku. Snad se s příchodem dalších, už snad opoziční smlouvou a kmotrovskou politikou nepokřivených generací dočkáme v budoucnu něčeho lepšího. Po těch letech bezmocného skřípění zubů bychom si to myslím zasloužili. ()
Další seriálový projekt České televize, o kterém právem mluvila celá republika. První díl mě sice úplně nepřesvědčil (hlavně kvůli zvykání si na "nové" postavy), ale jakmile jsme se přesunuli do Kleopatry a hlavně k sudům, tak jsem během sledování ani nedutala a tvůrci mě měli v hrsti. Byla jsem samozřejmě zvědavá hlavně na vývoj Sokolovy postavy (která jako jediná nevystupuje v 1. oddělení), mírně mě ale zklamal závěr celé série, kde bych čekala větší "hukot". Druhou řadu bych ale rozhodně uvítala :) ()
Devadesátky byly mým mládím, ale že by tenhle seriál záměrně hrál na strunu nostalgie? Ale kdeže. Před časem jsem viděl polské Psy, a rovnou je třeba říct, že naši severští sousedé se zřejmě brodili v ještě mnohem hlubších sračkách, byť i ta naše mafiánská sebranka z bývalých veksláků stála za to. Díkybohu se po letech onanie na veřejnosti stáhli pod stoly všemožných volených zástupců a jako jejich rozkuřovači jsou jen tu a tam vytaženi jako ďasové z jinak neviditelných, ale stále existujících hlubin. Jako prequel vynikajícího 1. oddělení je pak tenhle seriál ještě ošlehanější v civilním, a to až polodokumentárním, pojetí, což pravda zejména obvyklým drama hltajícím divákům nemusí úplně sednout, stejně jako perfekcionistický, a díky tomu pomalý, tah na branku. Nicméně poslední díl zvedá laťku možná ještě výš než 1. oddělení, všechno si sedne a zapadne přesně tam, kam má. Jeden z těch seriálů, kde po zhlédnutí nelze než zvolat: Já chci ještě. ()
Narozdil od případů 1. oddělení tu není formát jeden díl = jeden případ. Což je škoda, místy se to úplně zbytečně táhne (třeba půlka dílu je jen o otvírání sudu) nebo odbočuje k nijak dál nerozpracovaným osobám a kauzám (Jonák, Mrázek, Rusové). Určitě je tu hezky zachycená část atmosféry tě doby, aranžemi, kostýmy, hudbou. I herci mi celkem sedli. Upřímně nemyslím, že by Orlické vraždy byly to nejzajímavější, co se v té době stalo, ani že by bylo na to potřeba tolik času (Svoboda to v Sametových vrazích zvládl ve dvou hodinách a myslím i líp). Možná to chtělo jet ty díly delší, třeba po 90 minutách, dát vždy jeden hlavní případ a do toho pár delších, které by se tam zjevovaly průběžně. Jako celek je to myslím na tvorbu ČT nadprůměrné, takže 3 hvězdičky ode mne. Ale ten hype a tuny článků, to je myslím velmi velmi přehnané a nezasloužené. Ale možná je to tím, že část lidi v tom má nostalgii a část těch mladších na to kouká že zájmu, jak to tehdy vypadalo. ()
Hodnotím níže, než jak bych si přál, ale když ono to opravdu bylo takové půl na půl. Největší smůla Devadesátek je, že prostě v tom, že je nemůžu nesrovnat s Případy 1. oddělení, a ty byly rozhodně lepší. Přehlednější, každý díl byl nějak uzavřený, kromě samotných případů mě zajímaly i civilní, většinou dobře napsané osudy jednotlivých postav. V Devadesátkách mi to chybělo, protože takový příběh dostal vlastně jen mladý Kozák ve spíše nesympatickém podání Kryštofa Bartoše, a není to rozhodně žádná hitparáda - jedno klišé za druhým. První tři díly seriálu, přepostavované, zmatené, psané pamětníkem té doby a znalcem případů pro další pamětníky a znalce, mě navíc málem odradily od druhé poloviny, která už byla lepší (s výjimkou Kozáka a prostitutky), Peter Bebjak ji opatřil výbornou atmosférou a nesmírně ji táhl Martin Finger. Vlastně i Ondřej Sokol byl fajn, mile mě překvapil, a díky jeho a Fingerově chemii se povedl i konec, jakkoliv nereálně mohl jinak působit. ()
Galerie (132)
Photo © Česká televize / Petr Čepela
Zajímavosti (101)
- Vasil Fridrich (Ivan Pauřík) a Martin Finger (Václav Plíšek) se sešli jako kolegové z kriminálky již v TV filmu Metanol (2018). V témže filmu se mihl v malé roli i Kryštof Bartoš (Tomáš Kozák) jako syn překupníka Maloty. (dana32)
- Ivan Jonák (Michal Novotný) byl již za socialismu odsouzen k 6 letům vězení. Po propuštění v 80. letech oficiálně pracoval jako popelář, ale po pracovní směně si přivydělával jako černý taxikář, vekslák, vyhazovač a dealer porna. Po Sametové revoluci využil naakumulované černé peníze pro vytvoření Discolandu Sylvie, který založil se svou ženou a německým společníkem Helmutem Hugerem, který rovněž dodal finanční prostředky (pouze peníze Jonákových by na vybudování pompézního disko klubu nestačily). Discoland Sylvie byl otevřen v pražské Libni v roce 1992. (Šéfik)
- Ivan Jonák (Michal Novotný) byl propuštěn z vězení v dubnu 2014 a zbytek jeho života nebyl veselý. Toužil obnovit Discoland Sylvie, ale neměl finanční prostředky na to, aby vykoupil podíly od svých již dospělých dcer, které se navíc s ním – jakožto vrahem jejich matky – odmítly bavit. Ani jeho milenka Jahůdka (Johana Nováčková), s níž měl nemanželského syna, na něj nepočkala. Jonák měl rovněž velké problémy se zapadnutím do aktuální doby, pořádně neuměl se smartphonem a nechápal principy sociálních sítí. Na následky komplikací spojených s cukrovkou zemřel sám, v zapomenutí v únoru 2016 v panelákovém bytě v pražských Kobylisích. (Šéfik)
Reklama