Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Irina (40) je svobodná matka původem z Ukrajiny žijící na českém maloměstě. Pro svého syna Igora (14) by udělala cokoliv. Platí mu tréninky gymnastiky, pomáhá mu se školou a už řadu let se snaží pro oba získat české občanství. Když Irina odjede na několik dní na Ukrajinu, aby si nechala prodloužit víza, Igor zůstává v Čechách sám. Na Ukrajině ji ale zastihne nečekaná zpráva. Igora kdosi surově zbil, leží v umělém spánku a čeká na operaci. Hlavním podezřelým ze zdánlivě bezdůvodného útoku jsou místní Romové, což Igor po probuzení z umělého spánku potvrdí. Irina se rozhodne bojovat za spravedlnost a její boj mobilizuje celou společnost. V mnoha případech ale jednostranně. S rostoucí nenávistí a útoky vůči Romům, se Igor rozhodne mámě říct, co se onu osudnou noc skutečně stalo… (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (97)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Michal Blaško je rozhodně jedním z režisérů, které je dobré sledovat. Asi si umím představit výraznější konec tohoto psychologického dramatu, ale to je jediná výtka. Obsazení ukrajinských herců do hlavních rolí sice vypadá strašně aktuálně, ale přišlo ještě před válkou na Ukrajině. Vita Smačeljuková je každopádně jako matka řešící bezvýchodné dilema dokonalá. ()

Flexaret 

všechny recenze uživatele

Irina je jediným propracovaným charakterem (typově přesná Vita Smačeljuk), všechny ostatní postavy (včetně syna) působí neživotně a zkratkovitě (co může fungovat v rámci žánru krimi, tak u psychologického dramatu nemůže stačit na vybudování uvěřitelného fikčního světa). Onen fikční svět je vůbec velkou záhadou. Většina exteriérů působí jak normalizační dobovka (vybrané lokace ze Znojma, Ústí nad Labem a Litvínova), čímž značně podporuje stereotyp evropského sociálního dramatu "z východu." S neutěšenými reáliemi současného Česka pracovali daleko lépe například Staříci, zde padla realističnost za oběť obrazové stylizaci. Po dlouhé době je u českého filmu znát práce s více plány ve zvukové stopě, což ovšem naráží na nepříliš povedené herecké výkony. Takže sice slyším, co si v autobuse lidé mezi sebou šeptají, ale ta nepřirozenost tahá za uši. Vedlejší a komparzní role jsou vůbec velký problém, vysoká míra strnulosti se tu vydává za civilní herecký projev. Mediálně známý případ z Břeclavi je velmi atraktivní, protože nabízí drama až skoro antických rozměrů, proto je však o dost těžší ho zpracovat tak, aby nepůsobilo tezovitě a pateticky (reklamně přehnaný kraťas Strach z roku 2013, zpracovávající stejný příběh). Oběť nenabízí patos, jen jednostranné neživotné konstatování postrádající nějakou míru ambivalence, kterou by si takové téma zasloužilo. ()

Reklama

kajas 

všechny recenze uživatele

Oběť má podle mě mnoho společného s Blaškovým Podezřením. Silný příběh inspirovaný skutečnou událostí, nejednoznačnou hlavní hrdinku, se kterou se divák velmi těžko ztotožňuje, velmi civilní zpracování takřka bez emocí, pozvolné vyprávění. Oběť musím bohužel hodnotit hůře kvůli nevýrazným hereckým výkonům vedlejších postav. Vůbec mi to nesedlo. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Mnozí si moc dobře pamatujeme, jak si ukrajinská matka z Břeclavi nejprve prožila krušný zážitek se zprávou o těžkém zranění syna, následně s informací, že za ním stojí napadení trojicí mužů, a ve finále, že za událostí ve skutečnosti stála lehkovážnost chlapce, který následně obelhal nejen ji, ale i policii a celou zemi. Velké sídliště a nesnadné soužití Čechů, Ukrajinců a Romů. Samozřejmě také Irina jako ostatní menšiny i po letech v Česku vnímá pohledy skrz prsty, ač se snaží zodpovědně pracovat, vychovávat syna a zapojovat se do chodu společnosti – třeba tím, že zkusí štěstí s vlastním kadeřnictvím. Postav je tu ale víc a každý manipuluje pravdou podle svého a podle svých úmyslů. Uprostřed rozjetého vlaku se však Irina dozvídá nepříjemné skutečnosti, které jí dokonale sahají do svědomí. Ač je téma zatraceně silné, režie profesionální a tvůrci pracují s neutěšenými reáliemi současného Česka, výsledek je místy unylý a nevtahující, a to si nemyslím, že bych potřeboval (pracuje se hodně s náznaky) vše dostávat na zlatém podnose. ()

Siegmund 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodný snímek. Herecké výkony nic moc, kamera nijaká, střih jakbysmet… Námět je však zajímavý. Nejzajímavější na filmu bylo pozorovat, jak se se nepřiznaná lež rozrůstá a nabírá na intenzitě a roste jako sněhová koule, jako lavina. Jak z toho ven? Přiznat se a zastavit tu mašinerii nebo tu káru táhnout dál? ()

Galerie (26)

Zajímavosti (1)

  • Natáčení ukrajinsko-slovenské hranice probíhalo na přechodu Hatě na Znojemsku, exteriéry nemocnice jsou pak ze Znojma. V severních Čechách se natáčelo v Ústí nad Labem a na litvínovském sídlišti Janov. V Plzeňském kraji se točilo v nemocnici v Klatovech. (starydivak)

Související novinky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

16.01.2023

V pondělí 16. ledna v 11 hodin dopoledne proběhla tisková konference České filmové a televizní akademie (ČFTA), během které byly mimo jiné zveřejněny nominace pro jubilejní 30. ročník předávání cen… (více)

HBO se stahuje z tuzemské tvorby

HBO se stahuje z tuzemské tvorby

16.09.2022

Fúze společností Discovery a Warner Bros. a s ní související snaha razantně omezit výdaje napříč všemi subjekty měla bohužel dopad i na televizní odnož HBO. Ta byla nucena se stáhnout z mnoha… (více)

Reklama

Reklama