Režie:
Joseph SargentScénář:
Peter StoneKamera:
Owen RoizmanHudba:
David ShireHrají:
Walter Matthau, Robert Shaw, Martin Balsam, Hector Elizondo, Earl Hindman, James Broderick, Dick O'Neill, Lee Wallace, Tom Pedi, Jerry Stiller (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Čtyři maskovaní a dobře ozbrojení muži přepadnou vlak metra v New Yorku. Mají pečlivě připravený plán celé akce a brzy každého přesvědčí, že z jeho realizace rozhodně nehodlají ustoupit. Jako výkupné za zadržované cestující požadují milion dolarů, které mají být doručeny na určené místo v metru za pouhou hodinu. Kapitán dopravní policie Zachary Garber se pokouší v rekordním čase zajistit požadovaný finanční obnos a přitom hledá způsob, jak neznámé muže zastavit… Napínavý příběh o terorismu, který natočil na motivy knihy Johna Godeyho režisér Joseph Sargent, neztratil nic na své působivosti a zůstává aktuální i v dnešní době. Úlohu policejního kapitána Garbera ztvárnil americký herec Walter Matthau známý především komediálními rolemi ve filmech Apartmá v hotelu Plaza, Kaktusový květ, Průvodce ženatého muže, Dej si pohov kámoši. Snímek Přepadení vlaku z Pelhamu se stal jedním z inspiračních zdrojů Quentina Tarantina pro jeho Gaunery. O potenciálu filmu Přepadení vlaku z Pelhamu svědčí i to, že se dočkal nejednoho remaku, původní zpracování z poloviny 70. let ale dodnes zůstává nepřekonáno. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (130)
Zase správná chuť zlatých sedmdesátých let. Většina přepadává vlaky, letadla, auta, autobusy. Ale tady si řekli metro, no proč by ne? Občas černo humorové hlášky padly. "They're gonna fly the train to Cuba." "She's movin'. Who's movin'? What's the matter with everybody? How many hijacked trains we got?" A spousta dalších vtipů, stačí projít ostatní komentáře. ()
Reziser Joseph Sargent /Skrivanek 1993, Jaws 4/ natocil asi najlepsi film svojej kariery. Namet o prepade vlaku v metre je vyborny sam o sebe, a mna dej hned vtiahol a nepustil dalsich 104 minut. Zlodeji tuna netvoria surodu tlupu a su dost povahovo rozdielni, oslovuju sa len farbami /inspiracia pre isteho Kentana Tarantina k jednemu jeho filmu/, ale pribeh a dejova linia su dostatocne inteligentne a strhujuce. Zaver je trochu predvidatelny, ale to pri hercoch ako Walter Matthau /Kaktusovy Kvet, Apartma v Kalifornii 1978/, Robert Shaw /Jaws 1, Bitva o Britanii 1969/ a vybornej Doris Roberts /Vanocni Prazdniny 1989/ dokazem odpustit. Spina mesta N.Y. vykreslena viac nez dobre. Zaroven nech je Pelham dalsim krasnym dokazom toho, ze najlepsie filmy sa ukryvaju v starinkach a sucasny blbowoodsky mainstream /Dedpul, Dzon Wyk a Muz na Lane/ nesiaha starym kvalitam casto ani po kolena : 98 % ()
Nejen, že odtud opisoval Tarantino, když gaunerům ve svém debutu dal jména podle barev, ale navíc i dynamika mezi jeho tamními postavami v mnoha ohledech rezonuje s těmi zdejšími. Především ale "Přepadení vlaku z Pelhamu" představuje masterclass v budování napětí a v topografii vyprávění, ze které čerpá většina nadcházejících nejen velkoměstských thrillerů, kde se do akce zapojují různé složky bezpečnosti a dopravní infrastruktury - od "Splašeného vlaku" po "Smrtonosné pasti" (a to nejen očividně "Pelhamem" inspirovaná trojka, ale i předchozí dva díly). Joseph Sargent velmi dobře odhadl, že výchozímu vynikajícímu scénáři prospěje, když se dění vytáhne z metra do ulic. Díky tomu "Pelham" nepojednává pouze o jednom únosu, ale o New Yorku jako pulzujícím organismu zabydlenému výtečně načrtnutými a obsazenými figurami. Díky permanentnímu střídání hledisek, přičemž v danou chvíli se i sebemenší postava stává hlavním hrdinou své příslušné sekvence, zůstává film neustále ohromně vtahující, neokázale dynamický a chvílemi adekvátně vypjatý i naopak sympaticky odlehčený. V tom také spočívá zásadní rozdíl mezi tímto prvním filmem a druhým zpracováním předlohy pod vedením Tonyho Scotta, které je vystavěno jako souboj důvtipu hrdiny a záporáka, kteří ale zcela zastiňují všechny i všechno ostatní. ()
Joseph Sargent, plodný režisér vesměs televizních filmů si občas přičichl i k materiálu vhodnému pro kina. Kdybych nevěděl že to točil on, tak bych tipoval, že se dívám na něco od Sama Peckinpaha, protože tahle parta je nekompromisní. Pelham 123 má hutnou thrillerovou atmosféru, a drží si ji navzdory tomu, že děj plyne téměř poklidně. K jejímu vyvolání režisérovi stačilo pár záběrů na vypsychlé pasažéry, nebo krátký dialog únosců. Nenarušil mu ji ani Walter Matthau, v netypicky vážné roli policejního detektiva. Jen ten konec byl jako z grotesky. ()
║Rozpočet $5miliónov║ Zaujímavé obsadenie, dejovo príde na slušné napätie, či už v metre alebo pri preprave výkupného, či v rámci doby aj drsné scénky. Troška mi iritovalo chovanie personálu pri obsluhe metra a ich drzého chovania voči únoscom aby do nich neustále rýpali a papulovali im, to my moc teda nesedelo. Preto to miestami uberalo na vážnosti, čím to nedosiahlo primeranú úroveň, hlavne to hapčíkovanie to riadne zabilo. /55%/ ()
Galerie (62)
Zajímavosti (10)
- Film je natočen podle stejnojmenného románu Johna Godeye. (Terva)
- Garber (Walter Matthau) má revolver Smith & Wesson Model 10 Snub. (Maulincio)
- Pan Modrý (Robert Shaw) má při začátku únosu pistoli Star Model B, ale jakmile se dostane do kabiny řidiče, má už v ruce pistoli Browning Hi-Power. (Maulincio)
Reklama