Režie:
Joseph SargentScénář:
Peter StoneKamera:
Owen RoizmanHudba:
David ShireHrají:
Walter Matthau, Robert Shaw, Martin Balsam, Hector Elizondo, Earl Hindman, James Broderick, Dick O'Neill, Lee Wallace, Tom Pedi, Jerry Stiller (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Čtyři maskovaní a dobře ozbrojení muži přepadnou vlak metra v New Yorku. Mají pečlivě připravený plán celé akce a brzy každého přesvědčí, že z jeho realizace rozhodně nehodlají ustoupit. Jako výkupné za zadržované cestující požadují milion dolarů, které mají být doručeny na určené místo v metru za pouhou hodinu. Kapitán dopravní policie Zachary Garber se pokouší v rekordním čase zajistit požadovaný finanční obnos a přitom hledá způsob, jak neznámé muže zastavit… Napínavý příběh o terorismu, který natočil na motivy knihy Johna Godeyho režisér Joseph Sargent, neztratil nic na své působivosti a zůstává aktuální i v dnešní době. Úlohu policejního kapitána Garbera ztvárnil americký herec Walter Matthau známý především komediálními rolemi ve filmech Apartmá v hotelu Plaza, Kaktusový květ, Průvodce ženatého muže, Dej si pohov kámoši. Snímek Přepadení vlaku z Pelhamu se stal jedním z inspiračních zdrojů Quentina Tarantina pro jeho Gaunery. O potenciálu filmu Přepadení vlaku z Pelhamu svědčí i to, že se dočkal nejednoho remaku, původní zpracování z poloviny 70. let ale dodnes zůstává nepřekonáno. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (130)
Kdo si myslí, že nejvýraznějším bodem Pelhamu 123 bude Matthauova žlutá kravata, toho Sargent rychle vyvede z omylu. Svižný, špínu New Yorku oslavující i zatracující thriller protkaný nekorektním humorem, výtečným partem psychouše v podání Elizonda (vůbec jsem ho nepoznal), či originálními žánrovými vychytávkami (dobrovolná poprava na kolejišti) a de facto vůbec nevadí, že všechno čitelně směřuje k poslednímu osudovému kýchnutí.. Co se slaboučkého remaku týká, Robert Shaw si dává Travoltu k snídani podobně jako šerif Wiggum koblihu.. ()
Hezky natočený krimi snímek ze 70. let. Líbilo se mi to o něco víc než Scottova verze. Parta ozbrojených gaunerů unese jeden vagón Newyorského metra a požaduje výkupné milion dolarů. Po dlouhém vyjednávání policie přistoupí na jejich požadavky. Pak už zbývá jen se dostat z tunelů metra. Je tam pár dost chytrých nápadů. "Je New Yorku trest smrti?" ()
O existenci tohohle filmu jsem se dozvěděl až po tom, co jsem měl možnost vidět předělávku s Washingtonem a teď jsem se konečně dokopal si pustit i původní verzi. A ta mě k mýmu překvapení bavila ještě o ždibec víc než o pětatřicet let starší remake, i když ten je v mnohým odlišnej. Původní verze si tolik nehraje na napínavenej thriller a očividně nebere otázku terorismu až tak vážně, navíc ji odlehčujou i komediální vsuvky (japonská návštěva na New Yorským dispečinku). Sekvence s vyjednáváním (opět převážná část filmu) je tu skvělá hlavně díky božímu Matthauemu i dědkovskejm záporákům v metru a taky viditelný stísněný atmosféře uvnitř vagonu. Lidi si tu stěžujou na konec filmu, ale ten se mi moc náhodou dost líbil.Promiňte pane, ale mohli bychom se dozvědět, co se děje? - Děje se to, že vás přepadli čtyři ozbrojení muži. - Promiňte, to byla hloupá otázka. ()
Pokud máte rádi filmy, kde jednu z hlavních rolí hraje město a naturel jeho obyvatel, dejte si TAKING OF PELHAM ONE TWO THREE. Herecky a režijně propracované do posledního detailu, perfektní akcenty a charaktery postav, spičkově obsazené a celkově docela nekompromisní a neokoukaný thriller. Navrch skvělá hudba (David Shire). A taky zjistíte, odkud si Quentin Tarantino "vypůjčil" nápad na pojmenování postav v RESERVOIR DOGS. ()
Hodně zajímavý detektivní film, na němž je dnes výborně vidět, kam se posunula americká kinematografie za oněch více jak třicet let. Film s minimem akce, s důrazem na mluvenostní stránku komunikace, film s hrdiny, jimž je v průměru hodně přes padesát a kteří vypadají, přemýšlejí a jednají jinak než většina dnešních postav amerických kriminálních thrillerů, film o terorismu, ovšem ještě ne politicky a kosmopolitně laděném, film s obrovskou dávkou černého humoru, ale ovšem jen kdesi uvnitř, vespod, ve spodních vodách (,,Už vím, jak se tamodtud dostanou" ,,Jak?" ,,Uletí s tím metrem na Kubu"), jinak film vážný a jaksi sociálně a civilizačně posmutnělý (New York jako špinavé město plné zločinu - podobně jako třeba Půlnoční kovboj), s hlavním hrdinou, starým znuděným detektivem, který řeší svůj velký případ tak nedramaticky a neokázale, že se dnes skoro nechce věřit, že ho natočili v tom samém Hollywoodu... PS: Film s gaunery, kteří se asi ne náhodou jmenují úplně stejně jako gauneři Quentina Tarantina... ()
Galerie (62)
Zajímavosti (10)
- Garber (Walter Matthau) má revolver Smith & Wesson Model 10 Snub. (Maulincio)
- Pan Zelený (Martin Balsam) a pan Hnědý (Earl Hindman) mají při začátku únosu revolver Colt Detective Special. (Maulincio)
- Pan Modrý (Robert Shaw), pan Šedý (Hector Elizondo), pan Hnědý (Earl Hindman) i pan Zelený (Martin Balsam) mají samopaly Smith & Wesson M76. (Maulincio)
Reklama