Režie:
Tim BurtonScénář:
Daniel WatersKamera:
Stefan CzapskyHudba:
Danny ElfmanHrají:
Michael Keaton, Danny DeVito, Michelle Pfeiffer, Christopher Walken, Michael Gough, Rick Zumwalt, Michael Murphy, Andrew Bryniarski, Pat Hingle (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Během vánočních svátků rozpoutá v ulicích Gothamu peklo znetvořený muž přezdívaný Tučňák. Mstí se za rodiče, kteří ho po narození hodili do kanálu, i za samotu, v níž byl nucen žít. Jeho nenávisti využije milionář Schreck a přesvědčí ho ke kandidatuře na úřad starosty. Chce jeho prostřednictvím ovládnout město. Milionář Bruce Wayne je nucen znovu v masce Batmana vyrazit do boje, vinou Tučňákova ďábelského plánu se však stává v očích veřejnosti zločincem. Zvrátit nepříznivou situaci a k tomu zachránit město se zdá nemožné. Naštěstí je tu ještě Kočičí žena, která má se Schreckem nevyřízené účty. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (708)
Takové to když se s odstupem takřka tří dekád kouknete na film, který na vás udělal dojem v raných nácti letech, a zjistíte, jak je překvapivě bizarní, vyšinutý, zvrhlý, nadržený, unikátní a nádherný. V dnešní éře důkladně plánovaných blockbusterů, které se sice marketingově tváří jako ohromně novátorské či originální, ale při tom jsou úzkostlivě kontrolované v zájmu korporátní image, působí Burtonův druhý Batman jako skvostně antisystémový počin. Nejen, že Burton ignoruje komiksový kánon obsedantně střežený fanoušky, na které zcela vědomě kašle. Zaštítěn štědrým rozpočtem a tvůrčí kontrolou spřádá romanticky chorou a slizce krásnou antitezi různých amerických mýtů od politického systému přes superhrdiny až po Vánoce. "Batman se vrací" je jako sněžítko obrácené vzhůru nohama, jehož dno odhaluje skrývané ošklivé nitro kýčovité idyly na jeho nyní odvrácené straně. S až operní rozmáchlostí Burtnon diriguje fantasmagoricky stylizované výjevy, v nichž se snoubí gotická monumentálnost s vychýleností expresionismu. V tomto světě pak nechává řádit cirkusácké zjevy, od nichž se zdejší hrdinové i padouši liší jen v tom, že z různých důvodů nemohou dávat průchod svým niterným tužbám. Spandex byl vystřídán latexem, přičemž masky a kostýmy tu nevyznívají jako silácká brnění, nýbrž fetišistické oblečky, které marně zkouší před vnějším světem skrýt dětská traumata i dospělácké perverze, obsese a sny o nespoutané moci. Burtonův batmanovský biják ale při tom všem není nabubřele temný a vážný jako ty z nového tisíciletí. V jeho groteskní vizi je ponurost stejně zásadní jako klasická komiksová nevážnost až slapstickových rozměrů. Stejně jako zdejší svět, také jeho logika, násilí i sami antihrdinové jsou poťouchlí, teatrální, dětinsky zlovolní, ale také plní zármutku, bolesti a naivní touhy po něčem lepším. Nakonec stejně jako všechny správné vánoční bijáky i tento pojednává o rodině, sounáležitosti a spočinutí v náruči blízkých. Jen s tím rozdílem, že zdejší hrdinové o tom mohou pouze snít. ()
Pokud přistupujete k adaptaci klasických komiksů, největším problémem je, jak se chcete vyrovnat s faktem, že šlo o konzumní čtivo pro pracující třídu, v podstatě o komerční brak. Naivní příběhy se superhrdiny a superpadouchy, kteří zasazení do dnešní doby vypadají silně nepatřičně. Nolanova trilogie, nechť se na mě její četní příznivci nezlobí, i při vědomí toho, že akční stránka je skvělá, působí svým patosem a vážnou tváří nemístně. Převážná většina komiksových adaptací trpí schématismem a snahou zavděčit se teenagerskému publiku. Snaží se ohromit, sází na efekty. Burtonův Batman je hravý, vizuálně vybroušený, má osobitý styl a nezaměnitelnou poetiku, je originální a dotažený do posledního detailu. Většina komiksových filmů má problém s přepjatostí, tenhle Batman je neodolatelně ironický, evidentně se nebere vážně. Nemyslím, že jde jen o dosud nejlepšího Batmana, ale i o jeden z nejlepších komiksových filmů vůbec. Celkový dojem: 90%. ()
Neskutečně temná atmosféra spolu s Elfmanovou hudbou zprostředkovávají divákovi skutečný komiksový zážitek. Troufám si tvdrit, že druhý Batman je nejen režijně zdatnější, ale i vizuálně namakanější, atmosféričtější a na sto procent temnější. Akce není zase tolik a je zde kladen důraz spíše na charaktery. Batmanovy hračičky jsou nám opět představovány v plné parádě a po celé dvě hodiny se člověk nemá šanci nudit. Famózní výprava dává zapomenout na pozdější Schumacherovy barevné eskapády. ()
Atmosféra stále perfektní, záporáků jako na orloji, tvůrci přitlačili na ujetosti a navíc se nám sem vloudila tragika (Tučňáka je nám spíš líto, než že bychom jej nenáviděli). Michael Keaton skvělý jako vždy, perfektní Danny DeVito, Christopher Walken se pro role záporáků narodil, snad jen ta Kočičí žena (jinak skvělá Michelle Pfeiffer) je tam nějak do počtu. I tak ale 80%. ()
Hezčí, temnější a promyšlenější než jednička. Lepší záporáci, efekty a celková podoba filmu dotažena k dokonalosti comicsových rozměrů. Opět skvělou hudba miláčka pohádkově mrazivých písní Dannyho Elfmana. Tim Burton svojí režijí staví Batmana navrcholek pyramidy možností a pochybují o jeho překonání co se týče podobenství s comicsem a atmosférou comicsu. ()
Galerie (186)
Zajímavosti (76)
- David Bowie byl první volbou režiséra Tima Burtona pro roli Maxe Schrecka (Christopher Walken). Bowie tuto roli odmítl, aby se mohl objevit jako agent Phillip Jeffries ve filmu Twin Peaks: ohni se mnou pojď (1992). (Trajektt)
- Tržby ze severoamerických kin byly 162,9 milionu dolarů, součet těch celosvětových 266,9 mil. (NIRO)
- Batmanův (Michael Keaton) kostým vážil 30 kilo. Po zkušenostech z natáčení prvního dílu si herec specificky vyžádal, aby měl poklopec. (fannah)
Reklama