Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Gabriel LaBelle, Michelle Williams, Paul Dano, Seth Rogen, Mateo Zoryon Francis-DeFord, Keeley Karsten, Alina Brace, Julia Butters, Birdie Borria (více)Obsahy(3)
Projekt Stevena Spielberga je částečně autobiografický snímek o jeho dětství a dospívání, vyprávěný optikou mladého začínajícího filmaře. Drama o dospívání sleduje Sammyho Fabelmana, který vyrůstá v poválečné Arizoně, kde zkoumá a poznává, jakou moc mají filmy. Navzdory všem nepřízním osudu a překážkám, které mu stojí v cestě, se Sammy ponoří do své vášně a filmování se mu stane životní cestou. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (12)
Recenze (317)
Veľa slávnych ľudí trpí obsesiou, že okrem ich diela, ktoré prispelo k ich sláve, ľudí zaujíma všetko, čo sa ich týka. A ak sú režisérmi, pravdepodobne sa nevyhnú nutkaniu nakrútiť o sebe, o svojom živote, o svojej ceste k sláve a uznaniu film. Fellini nakrútil Amarcord, Spielberg Fabelmanovcov a dalo by sa pokračovať ďalšími. Ale dôležité je uvedomiť si, že okrem nás samotných sa nikto na nás a náš život nedokáže pozerať rovnakým pohľadom. Nanajvýš chápavým a súcitným. A to je všetko, čo som chcel o Spielbergových Fabelmanovcoch napísať. Spielberga chápem, pri Fabelmanovcoch som sa nudil a čudujem sa, že som vôbec čakal niečo iné. ()
„Umenie nie je hra. Je to levia tlama.“ U Spielberga som tak trochu hodil flintu do žita, keďže posledný film od neho, ktorý ma bavil, je Vojnový kôň z r. 2011. Takže som od Fabelmanovcov nemal žiadne očakávania. Sadal som si k nim v skeptickej nálade, len aby som si ich odškrtol zo zoznamu. Žiaľ, prvá trištvrte hodina mi potvrdila teóriu, že Steven asi už nikdy nič hodné aspoň 4* nenatočí. Našťastie, mýlil som sa! V druhej polovici Fabelmanovci ponúknu množstvo skvelých scén, ktoré sú vtipné, pôvabné, ale i smutné a máte zvlhnuté oči. Spielberg je prekvapivo osobný a nebojí sa ani temných scén. Michelle Williams a Paul Dano sú absolútne fantastickí, ale to tiež Gabriel LaBelle v ústrednej úlohe. Skvelý dojem zanechali i herci z podporných rolí (Spielberg si jedno šialené cameo nechal na koniec). Čo ma šokovalo, bol Seth Rogen, ktorého mám fakt rád, ale keďže som si pred pozretím Fabelmanovcov nepozrel trailer, ani som neštudoval dostupné informácie, nevedel som, že v tom má hrať. No a vlastne som to nevedel až do samého konca! Až vďaka záverečným titulom som zistil, že tu hral (a koho). ()
Opět stoprocentní Steven Spielberg. Poprvé bez metafor se ohlíží za svým mládím, za rodinným zázemím, které ho utvořilo a které nám ho (díkybohu) dalo. Ne že by si pověstný puntičkář nedával na předchozích snímcích záležet, ale tentokrát je to opravdu obdivuhodná hodinářská práce, která tak přitom možná ani nepůsobí. Spielberg prostě divákovi nejprve zprostředkuje okouzlení filmem, omotá si ho kolem prstu klukovským nadšením z rekonstrukce vlakové havárie, a pak z něj udělá neviditelného člena rodiny, nechá ho, aby s postavami prožil úplně všechno, co prožil on sám. A udělá to tak přirozeně, jistě a krásně, že je jasné, proč ten film točil právě on. Kdyby stál za kamerou někdo jiný, byli by Fabelmanovi buď kýčovitá óda na nejlepšího režiséra všech dob, nebo studené rodinné drama, které by se těžko sledovalo. Ale najít rovnováhu mezi těmito dvěma extrémy, to by nikdo jiný než Steven Spielberg nedokázal.____P.S. A ti herci! ()
Zatímco nedávno viděný Babylon byl oslavou filmového umění v jaksi nabubřelém stylu plném ega, toto je naopak čirá a krásná oslava kinematografie skrz Spielbergův osobní příběh. A Spielberg opět převedl svůj ryzí talent, zápal a cit pro tvoření nezapomenutelných filmových skvostů. Tentokrát jde o dílo o to osobitější a speciálnější, jelikož divákovi předkládá skutečný režisérův příběh sledující jeho dospívání, rodinné záležitosti a rostoucí lásku k filmové tvorbě. Měla jsem za to, že jde pouze o „částečnou“ autobiografii a že velká část byla vyfabulovaná pro účely filmu. Jenže když jsem si zpětně četla o tom, co z filmu je věrné skutečnosti a co ne, zjistila jsem, že se filmové dění vlastně velmi drží skutečných událostí Spielbergova života. A tím spíš proto tleskám nad výsledkem, jelikož zachycuje pravdivé dění, aniž by si musel pomáhat velkým množstvím přikrášlování a změn. A přesto je to divácky velmi poutavý zážitek! Takto přirozeně a zároveň poutavě umí příběhy zpracovat asi jen Spielberg. Navíc jsem se mohla skrze film dozvědět více o jeho původu a pozadí, o intimních záležitostech jeho rodiny, o problémech ohledně antisemitismu a šikany… Za mě velmi hutný a nabitý a přesto zároveň přirozený lidský příběh. Samotnou mě překvapilo, že film náhle skončil (sledovala bych Spielbergovy osudy dál :)). Konec mi skutečně přišel trochu moc náhlý, asi jsem necítila dostatečné „vyvrcholení“ příběhu, ale na druhou stranu to asi dá rozum, protože v rámci Spielbergova života rozhodně nešlo o konec, nýbrž o začátek nové éry… Každopádně, k pětihvězdičkovému hodnocení chybí opravdu málo – za mě výsledný dojem skvělý, ale subjektivně mi k nejvyššímu hodnocení něco málo chybělo (snad právě onen pocitově silnější závěr). (Viděno 4.3.2023 v kině Aeon Cinema, Okayama, Japonsko.) ~(4,4★)~ ()
Láska k filmům: ve filmu.... Povinná četba pro všechny filmokluky a filmoholky? Bezpochyby. Spielberg ve vrcholný formě? Určitě ne. Asi jsem čekal víc [možná až příliš], i tak jsou Fabelmanovi řemeslně poctivou a extrémně intimní semi-autobiografickou coming-of-age výpovědí Stevena Spielberga o jeho dysfunkční rodině, strastech a radostech dospívání, a fascinaci filmovým uměním. Je to možná trochu zbytečně zdlouhavý, naivní a přehnaně sentimentální, ale svým způsobem kouzelně povznášející – jak už je ostatně u Spielberga zvykem; ten chlap je fakt mistr svýho řemesla. To vše a ještě mnohem víc od milovníka kinematografie, pro milovníky kinematografie, no neber to; co chtít víc. Finální scéna s Lynchem geniální... 8 opiček z 10 ()
Galerie (137)
Zajímavosti (12)
- Režisér Steven Spielberg musel dlouho přemlouvat Davida Lynche, aby ztvárnil postavu režiséra Johna Forda. (Salem)
- Film sa pri svojej svetovej premiére na Medzinárodnom filmovom festivale v Toronte stretol s veľmi pozitívnym ohlasom, pričom od publika zožal dva standing ovations, jeden pred filmom, keď ho predstavil Steven Spielberg, a jeden dlhší, ktorý predchádzal otázkam a odpovediam po filme. Dav údajne tiež hlasno skandoval Spielbergovo meno, keď vonku čakal, kým sa dostane do divadla počas príchodov na červený koberec. (Arsenal83)
- John Williams mal 91 rokov, keď bol nominovaný na Oscara za najlepšiu pôvodnú hudbu pre tento film, čím sa stal najstarším človekom nominovaným na Oscara v akejkoľvek kategórii. (Arsenal83)
Reklama