Reklama

Reklama

Modrá Electra Glide

  • USA Electra Glide in Blue (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Jediný film Jamese Williama Guercia, držitele Grammy za eponymní album Blood, Sweat and Tears a dlouholetého producenta kapely Chicago (zpěvák Peter Cetera hraje pašeráka drog Zemca a ve filmu se objeví i další její členové), byl natočen podle skutečné události: v květnu 1969 zastřelili dva dlouhovlasí mladíci z mikrobusu značky Volkswagen na arizonské silnici policistu na motorce. John Wintergreen (Robert Blake) je policista, který se svým partnerem Zipperem (Billy Green" Bush) hlídkuje na silnici protínající Monument Valley. Tento vietnamský veterán sympatizuje s hippies, současně se ale snaží být dobrým policistou. Svoji práci dělá poctivě. Na všechny řidiče se snaží brát stejný metr: je spravedlivý a neúprosný. Stále ale sní o tom, že jednou odloží svůj Harley Davidson a přilbu a stane se detektivem. Proto se chopí příležitosti, když k poslednímu případu povolaný detektiv Poole potvrdí jeho podezření, že se nejednalo o sebevraždu, ale o vraždu. Po počátečním nadšení ale díky Pooleovu chování a metodám přichází rychlé rozčarování a pochybnosti o povolání policisty a smyslu vlastního života vůbec.

Guercio vyrůstal na filmech, které promítal v kině jeho otec, nadšený obdivovatel Johna Forda, a je to na jeho díle znát. A nejen proto, že se natáčelo v Monument Valley v Utahu a že za kamerou stál známý Conrad L. Hall (držitel Oscara za filmy Butch Cassidy a Sundance Kid, Road to Perdition a Americká krása). Závěrečný záběr patří k nezapomenutelným. Film byl uveden v soutěži na MFF Cannes 1973 a o rok později byl Robert Blake nominován na Zlatý glóbus pro nejlepšího herce v dramatu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (83)

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Gimp to vystihl přesně, to samý jsem chtěl napsat. Ale má to jeden háček - kvalit kvalit "jízdy" nedosahuje ani náhodou. Vlastně vůbec nevím co si mám o tomhle filmu myslet. Je to drámo o svérázném policistovi, celý film prostupuje dost drsný ( a místy hodně zvláštní, těžko popsatelný ) humor. Dovolil byh si tenhle film označit za anarchistický ( policisté na motorkách v peckinpahovsky zpomalených záběrech likvidují hipíky, brutální závěr ). Rozhodně ať čekáte cokoliv, dostanete něco jiného, proto tenhle film doporučuji. Kamera Conrada L. Halla je jako vždy vynikajicí. ()

SjamK 

všechny recenze uživatele

Nedokážu posoudit, jestli se o Modré Electře dá opravdu mluvit jako o odpovědi na Bezstarostnou jízdu, či do jaké míry jsou oba filmy fakticky spjaté (ani názor nikoho učeného se mi k tomuto nepodařilo vypátrat). Podobnost tématu i zpracování je ale zjevná, odkazu na Jízdu v podobě mihnuvší se fotografie by ani nemuselo být, aby každého trklo. Určitě nejsem první, kdo řekne, že Electra je vlastně Bezstarostná jízda naruby, ale v tomto případě opravdu neexistuje žádné výstižnější přirovnání. Oba filmy ze všeho nejvíc připomínají dva různé pohledy na v podstatě tutéž dobovou situaci. Jízda z perspektivy volnomyšlenkářů, Electra zase z té můžů zákona, a to rozhodně ne černobíle (samozřejmě nepočítáme barevnou kombinaci policejních uniforem :-). Těžko říct, který z pohledů (filmů) je mi sympatičtější, protože jsou oba zatraceně dobré. ...Po krátké úvaze to asi bude pořád Bezstarostná jízda (o vlásek), která je odvážná, byla na světě první a vůbec má hodně do sebe... Každý by chtěl být rebel... nebo snad ne? ;-) ()

Reklama

Dimo 

všechny recenze uživatele

Opravdu dobrý film, na kterém mi nesedělo jen pár dialogů. Honička dobrá, charaktery postav také a napjatá atmosféra nejistého dění, Arizonská plánina ale především odzbrojující finále jsou články filmu, které jej činí nezapomenutelným... Mohl by potvrdit můj otec, který jej snad před 30 lety viděl v kině. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Ze začátku mě to moc bavilo. Hlavní hrdina je malý motopolda někde uprostřed pustiny. Je dobrácký, trošku naivní, má holku, jednoho kámoše u sboru, obdivuje jednoho detektiva a touží po kariéře v oddělení vražd.  A když narazí na mrtvého, neváhá a pustí se do pátrání, aby si splnil sen. Pěkná atmosféra, občas humor, zajímaví spíše béčkoví herci a menší role pro zpěváka z kapely Chicago. Jenže případ se vleče hlemýždím tempem a postupně přichází deziluze, deprese a bohužel taky plíživá nuda. Je to spíše drama než krimi a to takové, které mě prostě nesedlo. Štvalo mě to jak ten dobrák postupně ztrácí všechno důležité a konec byl úplně na přesdržku. Za dobrotu na žebrotu... možná v jiném rozpoložení by to bylo za víc, takhle za 3*. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Tak polovinu filmu jsem si říkala "ó bóže, ó bóže, toho musím milovat, toho musím okamžitě začít milovat!", abych si potom v náhlém momentu osvícení uvědomila, že ho již dávno miluji, protože to je Lynchův Mystery Man. Scéna, kdy se raduje z toho, že je šoférem, a kývá si samolibě hlavičkou s kloboukem - dokonalost! A musím říct, že si nedovedu v hlavní roli představit někoho jiného, protože postava Johna Wintergreena je tak podivně napsaná - ve filmu prochází vývojem, ale navenek se chová pořád úplně stejně - že nebýt roztomilého a dojemného Roberta Blakea, nevím nevím, jak by to vypadalo. V některých momentech je film dost působivý, některé pasáže jsou zase naopak do té balady tlačené vcelku neobratně. Nevím, jak působila motocyklová honička se Zemkem na dobové diváky, ale dnes už rozhodně vypadá nechtěně komicky a to narušuje atmosféru a vytrhává ze soustředění. A takových momentů je tam ještě několik. Jako celek je to potom zajímavý film, který vzdává poctu Fordovi a jedné filmové éře, ale protože je to oltář vystavěný s neoddělitelnými debutantskými kiksy, tak došlo k tomu, že se nedostal do filmových kánonů a upadl v zapomnění. Já při srovnání s těmi skvělými scénami ty chyby mileráda přehlédnu a můžu říct, že pro mě má tenhle film mnohem větší smysl než Bezstarostná jízda. ()

Galerie (55)

Zajímavosti (16)

  • Kresba muže s připevněnou opravdovou kravatou na dveřích Zipperova přívěsu je autoportrétem herce Billyho Greena Bushe, který postavu ztvárnil. (Morien)
  • Vo filme sa objavil aj bývalý člen skupiny Chicago (James Guercio robil producenta tejto skupine) P. Cetera. Hral postavu Boba Zemka. (sudruh sustruh)
  • Film v roce 1973 soutěžil na filmovém festivalu v Cannes, kde se mu od kritiků dostalo velmi chladného přijetí. V komentáři na DVD vydání filmu režisér říká, že díky kritikům z Cannes film dostal pověst "fašistického" díla. (Morien)

Reklama

Reklama