Režie:
Frank R. PiersonScénář:
Loring MandelKamera:
Stephen GoldblattHrají:
Kenneth Branagh, Stanley Tucci, Colin Firth, Jonathan Coy, Brendan Coyle, Ben Daniels, Barnaby Kay, Kevin McNally, Ian McNeice, Brian Pettifer, Ewan Stewart (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Píše se 20. leden 1942. Je mrazivý den, sněží a nikdo netuší, co se zanedlouho odehraje v domě u jezera Wannsee nedaleko Berlína. Major SS Adolf Eichmann osobně dohlíží na to, aby pohoštění i nápoje připravované pro skupinu očekávaných nacistických pohlavárů byly bez jediné chybičky. V limuzínách s osobními šoféry se postupně sjíždějí nejvýše postavení muži Třetí říše někteří v uniformách SS, jiní v oblecích vládních úředníků, další ve zcela nenápadném civilu. Posledním z patnácti pozvaných je Reinhard Heydrich obávaný šéf hitlerovské policie a říšský protektor. Už ve chvíli, kdy vkročí do vstupní haly, vzbuzuje mezi ostatními hosty zároveň obavy i respekt nejen proto, že má nejvyšší hodnost, ale zejména proto, že sám maršál Göring rozhodl, aby Heydrich svolal tuto tajnou schůzku a vyřešil na ní veškeré podrobnosti konečného řešení židovské otázky. V následujících devadesáti minutách právě tito muži rozhodnou o osudu milionů lidí v celé Evropě. A když konspirační setkání skončí, konečné řešení začíná. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (313)
Pierson se nesnaží o žádnou velkolepou šou, s chladným odstupem ukazuje partu nacistů, která řeší zavraždění milionů lidí podobně, jako kdyby si domlouvala přátelské fotbalové utkání. Jen mi ten odstup přijde možná až příliš chladný a hlavně příliš velký. Emoce vyvolává sám fakt toho, co se Wansee projednávalo, ale já si chvílemi připadala jako člen ostrahy sedící u průmyslové kamery, uvítala bych špetičku větší angažovanost Piersona. ()
Strhujúci počin o najstrašnejšej fiktívnej schôdzi nacistických pohlavárov, ktorí tu riešili konečnú otázku židov. Nie každého bude film baviť, ono sa tam toho moc nedeje, iba rozpráva v jednej miestnosti, ale to najlepšie na tomto filme je chladná atmosféra a skvele zahrané postavy, z ktorých ide strach. Vo filme hrá viac menej hlavnú úlohu postava Adolfa Eichmanna, o ktorom je aj samotný film, ktorý ste mali možnosť vidieť - Eichmann (2007). Tvorcovia vo filme chceli vyobraziť s akým pokojom sa práve v tejto miestnosti rozhodlo o takzvanej "židovskej otázke". Riešia sa tu spôsoby usmrcovania, kastrácie mužov i žien a tiež ako sa má riešiť problém s polovičnými židmi. Tento film je veľmi dobre spracovaný s jeho nízkymi nákladmi, škoda len, že v závere nieje vyložene preukázateľné, že sa táto schôdza naozaj odohrala. Práve naopak, je tu mnohokrát povedané, že žiadny záznam sa nesmie vyniesť ani len z miestnosti a on sa predsa len jeden našiel. ()
Televízna až divadelnú incenáciu pripomínajúca konverzačka o udalosti, ktorá rozhodla o "konečnom riešení" počas 2 svetovej vojny. Fantastické herecké výkony na čele s Braaghom, Tuccim a Firthom , našlapaný scenár a pod povrchom skrytá hrôza z toho čoho sú zfanatizovaný ľudia schopný. Strašne nepríjemny a depresívny film. 9/10 ()
Hraný dokument, jehož síla a působivost spočívá v tíze a váze fakt a souvislostí. jež v rámci non fiction - ve skutečnosti nejpůsobivější formě scifi - podává. To je základní rámec skvělého filmu, jehož scénářem se stal jediný dochovaný exemplář zápisu v rukou muže, jmenovce jména, které je pro Němce vším - Martina Luthera. Pozitivně právní ortodoxie, tato neúmyslná sestra i nechtěná matka organizovaného zločinu, v tomto případě posloužila způsobem, který budí děs i dnes. Bohužel ne u všech. Ještě hrůznější než představa cikánského a židovského exodu-etnocidy jsou možné následné důsledky dalších, řetězově následujících činů tohoto druhu. Svým způsobem bylo a zůstává Wannsee vrcholem. Vrcholem lidského zla a zloby. Zvolená dramatická forma kulturního dědictví - i pakultura je de facto formou kultury - působivost této mefisotofelské ďábelskosti oproti očekávatelnému klasickému dokumentárnímu filmu ještě zesílila. Historii archivních dokumentů doplňuje historiografie orálních pramenů - zápis z této porady je jakousi syntézou obou těchto přístupů. Zní to hrozně, ale podobných děl by mělo být více. O to víc, oč rychleji ubývá pamětníků a přímých účastníků těchto strašlivých hrůz nejkrvavější a nejzločinnější války dosavadních lidských dějin. ()
Dvanáct lidí, dvě hodiny, navždy pozměněný svět. Z toho nezávazného tlachání, kde největší půtky vznikají proto, že se odporuje některým dřívějším zákonům, mrazí. Branaghův usměvavý, věčně optimistický a přátelský Heydrich patří (minimálně) do top dvacítky největších filmových hajzlů všech dob. Ohrnovat nos nad tím, že se kamera víceméně nepohne od stolu, mi přijde u televizní rekonstrukce události takového charakteru dosti scestné. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (16)
- Keď v úvode filmu narátor hovorí, že zomrel Hitlerov najlepší generál, odkazuje tým na poľného maršala Waltera von Reichenaua. Narátor tiež nesprávne uvedie, že zomrel na infarkt, hoci v skutočnosti dostal mŕtvicu. (Real Tom Hardy)
- Všetky postavy, ktoré majú na ruke svadobný prsteň, ho majú na ľavej, ako je zvykom v US a UK. V Nemecku by ho mali mať na pravej. (Real Tom Hardy)
- Dr. Georg Leibbrandt (Ewan Stewart) mal na sebe pri vstupe do vily vojenský kabát. V skutočnosti v roku 1942 ešte nebol súčasťou armády. Do Kriegsmarine sa pridal až v lete 1943. (Real Tom Hardy)
Reklama