Režie:
Paul McGuiganScénář:
Mark MillsKamera:
Milan Peter SovaHrají:
Paul Bettany, Willem Dafoe, Brian Cox, Tom Hardy, Gina McKee, Ewen Bremner, James Cosmo, Vincent Cassel, Luke de Woolfson, Simon Pegg, Elvira Mínguez (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1380 a Anglií zmítají mocenské boje mezi církví a světskou vrchností. Mladý kněz Niccolas de Valans je nucen uprchnout poté, co se dopustil cizoložství. Na své cestě narazí na potulnou hereckou společnost, v čele s Martinem (WILLEM DAFOE), a protože je schopný, přidá se k nim. Putují do města Daremu, kde mají hrát místnímu lennímu pánovi k narozeninám. Stržený most přes řeku je však donutí, aby prošli panstvím lorda de Guse a zastavili se u jeho hradu. Přicházejí zrovna ve chvíli, kdy je město vzrušeno vraždou malého chlapce, z níž byla obviněna hluchoněmá žena. Niccolas brzy pozná, že něco zde není v pořádku. Společně s Martinem se zapletou de temné sítě zločinu a nenávisti (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
Tak nevím, jestli mě ještě baví koukat, jak Paul Bettany hraje kněze. Už jsme tu měli mnicha zabijáka, anděla mstitele, kazatele rozparovače a teď kněz smilník. Příště si asi zahraje papeže rockera. Ale vážně, Paul je super, jako herce ho mám moc ráda, a tentokrát naštěstí svůj kněžský sestřih shodil už v úvodu. Příběh je to zajímavý - kočovní divadelníci, co chtějí pomoct hluchoněmé ženě obviněné z vraždy malého kluka a nad tím vším bdí oko všemocného Vincenta Cassela. Stejně tak dobrá je atmosféra, oživená detektivní linií, která nedovolí, aby film sklouzl do nudnýho rozjímaní. K tomu je tu pár scén polonahýho Dafoea, jak dělá most, to jste taky ještě určitě neviděli. Ačkoliv se Cassel zjeví jenom v poslední čtvrthodině, jeho účast potěší. Nadprůměrná historická detektivka se skvělými herci, ústící do uspokojivého finále. ()
Hezký rozjezd, poutavou atmosféru a prostředí (ano, srovnání se "Jménem růže" je nasnadě) a precizní herecké výkony (Bettany i Dafoe za jedna) bohužel kazí dotěrná hudba, směšný záporák a hlavně rádobyfilozofický, špatně vygradovaný závěr s toporným rozhovorem o Bohu. Škoda, první polovinu jsem si poměrně užil. ()
Herci jsou protagonisté reality, odkrývají spletité nitky příběhu a hrají hru o smrti, která sama o sobě je soudem, soudem zločinu zahaleným maskou, který de facto sám je divadlem. Složité? Ale pravdivé. Nikdy bych nevěřil, jak absolutně strhující může být návštěva u hluchoněmé vězenkyně, která vám vypráví svůj příběh...mistrovský výkon Willema Dafoa zastínil i samotného, i když opět vynikajícího, Paula Bettanyho. Ale vynikající jsou i vedlejší role, takový Matthew MacFadyen každou scénu, v níž se objevil, prosytil charismatem a hlubokým hlasem. Můj oblíbený herec Vincent Cassel předvedl naopak odporného a slizkého záporáka, k čemuž jeho přirozeně drzý vzhled ostatně sám vybízí. Jediné, co bych vytknul, je lehce upovídaný a slzopudný závěr, jinak jsem byl naprosto stržen věrnými středověkými reáliemi a atmosférou života před mnoha sty lety. Všude kolem smutné oči, smutné a vyděšené oči, strach, podezřívavost, lidé mlčí, ale z jejich očí jasně čtete, co si myslí...síla očí Elviry Mínguez (odsouzené Marty) je highlightem tohoto filmu. ()
Středověkou dobu temna ve spojení s žánrem mysteriózního krimi bezmezně miluju a je škoda, že podobných filmů zas až tak moc není. Obsahově Il nome della rosa sice překonáno nebylo, ale takové ambice The Reckoning snad ani od začátku neměl. Přesto se jedná o chytlavě ponurej film plný špíny a bláta. Přesně taková ta středověká mrazivá bída, která vyzařovala i ze zmiňované adaptace knihy Umberta Eca. A i přes umírněnou, spíše televizně působící režii, The Reckoning baví, protože je kvalitně napsaný, dobře zahraný a navíc zasazený do stále ne až tak okoukaného prostředí. ()
Pochmúrna a temná atmosféra stredovekého Anglicka spolu so špinou na uliciach, v cirkvi a v panstve naháňa správny strach. Od úvodu výborný dojem celý čas udržiava Paul Bettany (v role kňaza, ktorý "zlyhal" odviedol geniálny výkon). Zápletka je pútavá a tajomná a detektívna skladačka sa postupne odkrýva. Rovnako aj postavy hercov sú zaujímavo vyprofilované - najmä postava W. Dafoe. Malinká výhrada k voľbe Vincenta Cassela ako vojvodcu a vrcholného predstaviteľa šľachty môže divákovi vopred prezradiť dejovú líniu. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (6)
- Skupinka hercov sa pri táborovom ohni chce ísť na sever, ale po páde mosta sa rozhodujú, či ísť na východ, alebo západ. Ale smery svetových strán ukazujú naopak. (vander19)
- Psát levačkou byl ve středověku hřích. Bratr Simon Damiens se to naučil, když se na něj zrovna nikdo nedíval. (akisha)
- V závěrečné scény zúčtování, jsou scény, kde Lord De Guise mluví, i když ústa má zavřená, to kvůli vytvoření efektu dezorientace. (akisha)
Reklama