Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Válka gangů v londýnském podsvětí nebo krutá osobní msta? Bob Hoskins v roli muže, lapeného do pasti vlastního sebevědomí. Thriller o válce gangů v londýnském podsvětí. Vypukla – z hlediska šéfa jednoho z nich – ve zcela nevhodný okamžik, neboť do Londýna přijeli Američané, které chce získat za spojence pro své velkorysé plány. A ti se těchto primitivních tvrdých metod obávají a od lidí, kteří je používají, se hodlají distancovat. (Česká televize)

(více)

Recenze (85)

Šakal 

všechny recenze uživatele

Tenhle film má koule! Vynikající mafiánský snímek s přesně zachycenou atmosférou Londýnského podsvětí, perfektně napsaným scénářem, excelentním " pitbulem " Bobem Hoskinsem ( kde je kuva ten oscar nebo alespoň nominace ) jako šéfem podsvětí Haroldem Shandem, výborná Helen Mirren jako jeho osudová žena, parádní kamera, úžasně zvolená hudba, to vše v brilantní režii Johna Mackenzieho. Příběh jednoho neomezeného vládce ( šéfa ) londýnského podsvětí až do jednoho krvavého Velkého pátku , kdy se mu vše začne bortit pod rukama jako domeček z karet.... Srovnávat, ale tento snímek s Kmotrem, to může pouze ( promiňte mi ten výraz ) člověk " na práškach ". Nechápu, jak mi mohl takovýto snímek, takovou dobu unikat. S nesmírnou radostí a potěšením udílím snímku plné hodnocení! S lítostí musím zároveň konstatovat, že takovéto snímky se již netočí a točit nebudou. Víte jak poznáte kvalitní snímek?! Přijdete příšerně utahaní domů, necítíte se nejlépe, přesto si pustíte film s tím, že mu dáváte max 15 minut a již po 5 - ti minutách víte, že tento snímek dokoukáte zcela určitě do konce, probere vás ihned a nepustí až do závěrečných titulků. Tohle byl přesně ten případ! p.s. doporučuji podávat s tataráčkem nebo krvavým steakem a kvalitním vínem:o) ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Prvy a udajne - podla tunajsich uzivatelov - najlepsi Dzon MekKenzi. Ono sa to tvari ako drsna gangsterka, ale teda nic moc.Jaxom si zistoval filmografiu MekKenzieho, potom uz nenatocil nikdy takyto film ako Long Gud Frajdej. Dej filmu je slaby - odohrava sa to pocas 48 hodin, pochopil som ze ide o londynske podsvetie, a este aj to, ze inteligentnejsi a talentovanejsi hraci zacinaju pracovat - respektive aktivne pracuju na rozpade jeho imperia. Tot vsjo, vladnutam hodne vatovo plane plky, tempo je take vselijake len nie dobre - mna xmrti nudilo a herci neznami. Takze nuda tak za 60 % ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Scenáristicky zajímavě postavená kriminálka, kdy místo obvyklé přehledné války dvou stran útočí na jednu stranu - Hoskinse - strana po většinu filmu neznámá a on se snaží zjistit o koho jde. Hoskins se sice pro podobné role narodil (a Mirren sedí role gangsterovy reprezentativní i diplomatické manželky), ale už jsem viděl mnohem zajímavější a zábavnější gangstery, než je tady ten jeho a to samé platí i o vedlejších postavách a o ději, který by mohl být pohrocenější. Ale hudební téma je ale stylové. ()

Listeroman 

všechny recenze uživatele

Takový britský odvar tvrdých sedmdesátkových amerických kriminálek. Film určitě zdobí drsná atmosféra, originální zápletka a hezká znělka, ale na druhou stranu je pohled do života londýnského gangstera moc povrchní a nedokázal mě pořádně napnout a zaujmout. Hodně prvků a styl natáčení mi připomněl seriál The Wire (2002), kde se ale díky daleko delší stopáži pořádně vžijete do děje a to se mi tady prostě nestalo. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

48 hodín zo života londýnskeho gangstra na samotnom vrchole potravinového reťazca metropolitného podsvetia, ktorému sa v jedinom momente začne jeho organizácia rozpadať pred očami ako vetchý domček z kariet. Ak sa dá o nejakom filme z 80.-tych rokov povedať, že pochádza skutočne "zo starej školy", je to práve The Long Good Friday. Film, ktorý má okázalú funkčnú dejovú výstavbu a dramatický oblúk, a stojí viac na výborne napísaných dialógoch, než neutíchajúcej akcii a brutalite - a verte mi, že dobre napísaný dialóg medzi rozzúreným Bobom Hoskinsom, ktorý sa ocitá na okraji priepasti a ikonickým predstaviteľom (bez)charakterných gangstrov Eddiem Constantinom je zážitok. To však neznamená, že sa bezprostredné násilie nedostaví - je držané pod povrchom a doslova prepuká v momentoch, keď sa postavy ocitajú na hrane. Gradovanie a vyhrocovanie na seba nadväzujúcich scén a udalostí vôbec nie je samoúčelné a na efekt, ale naopak, drží sa logiky scenára a je uveriteľné rovnakou mierou, ako vnútorná premena ústredného antihrdinu Harolda Shanda. Keď pominieme strhujúceho výkonu Boba Hoskinsa, jeho postava pôsobí dojmom premyslenej psychológie človeka, ktorý sa vo chvíli, keď zažíva vrchol musí odrazu vyrovnať s pohľadom na koniec všetkého, čo tak vytrvalo budoval. Hoskins exceluje hneď v niekoľkých scénach ale najviac v samotnom závere, keď predvádza na zadnom sedadle auta absolútny herecký koncert len prostredníctvom mimiky tváre a emócií, ktoré jasne vyžaruje. Samozrejme, ani Helen Mirren a Eddie Constantine sa nenechajú zahanbiť, a mladé ucho Pierce Brosnan v malej roli je i napriek tomu, že vo filme neprehovorí ani slovo, neprehliadnuteľný. The Long Good Friday je tiež príznačný tým, že neudáva čiernobiely pohľad, nesúdi a nevidí nijaký rozdiel medzi rodinou, priateľmi, podsvetím, skorumpovanou políciou, úradmi a zahraničnou mafiou. V jeho podaní tvoria pevne previazanú infraštruktúru nadradenej organizácie, ktorej ruka siahá tak ďaleko, ako jej teritórium. Viem, že fráza "atmosféra hustá tak, že by sa dala krájať" je klišé z najväčších, ale jej aplikovanie práve na tento film je výstižnejšie než kdekoľvek inde. Chyba by bola opomenúť aj poslednú, a to technickú stránku. Kamera Phila Meheuxa (má na konte aj pravovernú bondovku s Brosnanom GoldenEye a tiež Casino Royale) je po väčšinu času "len" na absolútne špičkovej úrovni čo do kvality a reálnosti zobrazenia. Hlavne jeden moment, a to sekvencia na jatkách však dokazuje, že je Meheux skutočne profesionál - nič iné sa snáď na zábery z perspektívy zavesených vypočúvaných nešťastníkov povedať ani nedá. No a potom samozrejme už spomínaný záver, ale aj počas celého filmu je mnoho okamihov, kedy sa kameramanský kumšt preukazuje zaujímavým využitím pohľadu či prácou so snímaním scény, nech už je to s dôrazom na detail, celok alebo pozadie. Záverom musím zložiť poklonu aj hudbe Francisa Monkmana - hlavná téma z OST opäť poputuje rovno do denníčka. Vybrúsená a, ako je tu viac ráz spomínané, nijak neprikrášlená gangsterka so skvelým obsadením, príbehom, obrazom a zvukom, a zdrvujúcim finále. Navyše náznaky v príbehu, nestrannosť vo vzťahu k mafii a jej zobrazenie zadávajú aj na kontemplatívne podnety. A je tu okrajovo prítomná aj queer tematika. 95% Scenár filmu. () (méně) (více)

Galerie (26)

Zajímavosti (1)

  • Britský filmový magazín Empire v roku 2016 zaradil film na 19. miesto v rebríčku 100 najlepších britských filmov histórie. (Jello Biafra)

Související novinky

Spy Hunter opět na programu dne

Spy Hunter opět na programu dne

04.06.2007

Nemůžu se ubránit pocitu opakovaného déja vu. Transformers ještě ani neměli světovou premiéru, ale už teď jako by Hollywood ovládla posedlost futuristickými auty, které na nás vystrkují všelijaké… (více)

Reklama

Reklama