Režie:
Mario MonicelliKamera:
Carlo Di PalmaHudba:
Peppino De LucaHrají:
Monica Vitti, Stanley Baker, Carlo Giuffrè, Corin Redgrave, Aldo Puglisi, Tiberio Murgia, Stefano Satta Flores, Catherine FellerObsahy(1)
Poslušna tradici a vyzbrojena pistolí přijíždí svedená a posléze opuštěná sicilská dívka do Anglie pomstít ztrátu své cti. Najít proradného milence však není úkol nikterak snadný. Svůdce je varován, a tak se mu daří před pomstychtivým děvčetem úspěšně unikat… To je námět italské komedie režiséra Maria Monicelliho z roku 1968 Dívka s pistolí, jejíž tvůrci zachycují s patřičnou dávkou satiry středověký způsob života a zastaralá morální pravidla, přežívající v té době na Sicílii. Pravidla, podle kterých musí svedená dívka, nemá-li ve vlastní rodině mužského obhájce, sama pomstít svou potupu. Roli Assunty si ve filmu s chutí zahrála Monica Vittiová a projevila v ní svůj znamenitý komediální talent. Přehrála se zde do veseloherního žánru, blízkého jejímu naturelu. Rozloučila se s typem odcizené neurotické ženy, jak ji známe z předcházejících filmů režiséra Michelangela Antonioniho (Dobrodružství, Červená pustina, Zatmění, Noc). Za svůj herecký výkon v tomto snímku získala Vittiová řadu poct a uznání – mimo jiné ceny na MFF v San Sebastianu (1968) a Taormině (1969). (Česká televize)
(více)Recenze (54)
Komedie, která je z určitého pohledu smutné drama. Jestliže se námět či scénář pohybují lehce nad průměrem, pak Monica Vitti dotáhla film téměř k absolutnímu vrcholu. Jak již psal GilEstel, podmínky a životní styl Sicílie již byly podobným tématem zpracovány ve filmu SVEDENÁ A OPUŠTĚNÁ a to je možná důvod proč nedávám pět hvězd. Přesto Monica předvedla skvělou zhrzenou Siciliánku, která si jde za svým cílem po svém. Nechtěl bych se jí dostat do spárů a být tím jejím prvním :-). Anglické prostředí proměnilo Assuntu (Monica Vitti) ze sicilské "šedé myšky" v elegantní krásku. Italská klasika, která by neměla být zapomenuta. ()
Tenhle skoro zapomenutý film z mého mládí se mě včera náhodně připomenul na foru stylu hledám zapomenutý film. Tak na tenhle film se zapomenout úplně nedá, díky jeho konci. V jeho době se populární pathosová hláška v posledních momentech filmu lepila ironicky na mnohá zhrzená a opuštěná srdce. Sehnala jsem tento snímek v původním znění, což nebylo vůbec nešťastné. Sedící titulky také, bohužel v tak špatném překladu, že jsem mnohé domýšlela, ale zjistila, že mě to v orientaci dialogů vůbec nebrzdilo, díky již zmiňovanému původnímu znění. A vůbec to nebylo špatné, naopak: skvěle jsem se bavila a některým scénám se od srdce zasmála. Navíc mě potěšily dávno zapomenuté záběry z Anglie, londýnská demonstrace a pohled na krásné dowerské útesy. A nádhernou vskutku pouze modrobílou sicilskou vesnici. A luxusní nohy M. Vitti. ()
Skvělá italská komedie s výbornou Monicou Vitti v hlavní roli. Ta ve filmu nejen hraje, ale zpívá, nejdříve v černé paruce s dlouhým copem, poté bez copu a nakonec ve svých vlastních vlasech. Film o tom, jak příjde chudá italská dívka Assunta o panenství namísto své sestřenice Concheti, kterou měli zlosynové unéct pro Macaluza Vincenza a protože v rodině nemají žádné muže, musí sama odjet do Anglie a zabít svého svůdce. Po sérii nezdařených pokusů a střelení milenky namísto Vincenza, změní své myšlení a zůstane v Anglii a nakonec se zamiluje do primáře jedné nemocnice a na konci filmu za ním odjíždí, když jí v patách pro změnu pronásleduje Vincenzo, který by se s ní chtěl oženit. ()
Ne nadarmo patří režisér Mario Monicelli k předním představitelům italského neorealismu. Nápaditý příběh je faktickou ilustrací vnitřní rozrůzněnosti tehdejšího EHS a současně vhodným podnětem k rozvíjení řady nápaditých humorných situací, v nichž dostává na pamětnou dožívající pozdně feudální mravnost tak trochu ještě dřevní sicilské společnosti. Z druhé strany je prolínání ženské emancipace a křehkosti geniálním nápadem, z něhož vzniká nevšední trochu humorný, trochu komediální příběh korunovaný nápaditým závěrem. Zběsilá bláznivost, do které je to všechno zabaleno, kouzlo DÍVKY jen umocňuje. Monica Vittiová je k zulíbání přesvědčivá a své odvádějí i další herci. Bylo to nečekané a obohacující setkání s vrcholem italské kinematografie hraného filmu. ()
Cesta mladej vášnivej zneuctenej Sicílčanky za pomstou sa vyplatila. Spoznala celkom iný svet oproti zaostalej Sicílii s patriarchálnymi pravidlami, prežila svoju premenu od naivity k rozumu, a vo filme mi to pripadalo celkom prirodzené. Takto príťažlivo mohla vyzerať Británia pre všetkých prisťahovalcov. Niektoré historky boli akoby bez ladu a skladu, Asunta bola viac hysterická, ako by sa žiadalo, ale zároveň sympatická, a tak som s príbehom nakoniec veľmi spokojný. Svoje urobili aj dobre stvárnené predstavy o šikane a zúfalstve v rodnom kraji. –––– Jsem studená jako kus kamene. Copak to necítíš, že líbáš mrtvolu? –––– Tady je pistole, pas do Anglicka a adresa toho padoucha. –––– Pravý chlap to má zkusit. Ale správná ženská se musí bránit. ()
Galerie (6)
Photo © Documento Film
Reklama