Reklama

Reklama

Život v oblouznění

  • USA Living in Oblivion (více)
Trailer

Obsahy(1)

Co se může pokazit, to se pokazí. Půvabná pocta všem nezávislým filmařům... Americký filmař Tom DiCillo patří mezi přední zástupce nezávislého filmu. Začínal jako kameraman prvních celovečerních snímků Jima Jarmusche (Trvalá dovolená, Podivnější než ráj). Později se ale začal věnovat scenáristice a filmové režii. Debutoval autorskou hudební komedií Johnny Suede (1991) s Bradem Pittem v první větší roli. Své zkušenosti z natáčení nezávislých filmů následně zúročil ve svém druhém celovečerním snímku Život v oblouznění (1995). Jedná se o nápaditou černou komedii, která reflektuje komplikovaný proces vzniku nezávislého filmu. Hlavním hrdinou příběhu je mladý ambiciózní režisér Nick Reve, který se se svým filmovým štábem snaží natočit vysněný projekt. Jenže natáčení se rychle stává noční můrou, která se nese ve znamení nečekaných zvratů a pohrom. Nejen režiséra může děsit moment, kdy se napjatá atmosféra na place změní v peklo na zemi. Jenže kdo chce dělat film, ten musí umět čelit daleko výstřednějším situacím. V hlavní roli neurotického ctižádostivého filmaře zazářil Steve Buscemi, který už si předtím podobnou roli vyzkoušel ve filmu Průšvih (1991). Působivá komedie si rychle získala srdce všech milovníků nezávislého filmu a dodnes bývá považována za nejlepší snímek Toma DiCilla, který si na festivalu Sundance odnesl cenu za nejlepší scénář. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (150)

seeker23 

všechny recenze uživatele

Snad v žádném jiném filmu o natáčení filmu se nikomu nepovedlo tak jako DiCillovi ponořit se tak do pocitů všech zúčastněných. I díky chytrému formálnímu rozdělení a práci se střídáním černobílých a barevných scén střídajících se podle statutu snímané reality jsem měl jako divák pocit že jsem taky na place. Buscemi je po celý film úžasný a skvěle ukazuje jak musí režisér dělat moudré kompromisy a přitom být oprsavdu nekompromisní. O to zajímavější je, že po urputných snahách o dokončení alespoň jedné scény, se pak povede ji natočit shodou náhod během jediné minuty. A pro lidi co nechápou, že dobrý film (nutně) nestojí na propracovaném ději a dramatickému stupnování napětí: největší síla tohoto filmu je, že právě mezi řádky se objevuje ani snad né hloubka, ale opravdovost charakterů; přesto že je to film o filmu, má vlastně určité literární kvality obohacené navíc o to, že narozdíl od literatury film svou podstatou umožňuje opravdu prožít emoce postav a vnitřní stavy (byť ne ve stejné intenzitě), nejen se do nich vciťovat. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Je to taková nezávislá ptákovina, u který jsem se spíš tak občas u něčeho pousmál, než že bych se vyloženě zasmál. Opravdu vtipnejch mi přišlo snad akorát cca 10 minut, když Peter Dinklage natáčí snovou scénu. Jinak Steve Buscemi jako režisér, kterýmu se nedaří pořád nic natočit podle vlastních představ, je skvělej. Zbytek mě ovšem moc nenadchnul. ()

Reklama

Jordan 

všechny recenze uživatele

kameraman Jima Jarmuscha natočil svoj film o tom, ako sa točí nezávislý nízkorozpočtový film a čo všetko sa pri natáčaní môže pokaziť. Scenár, ktorý si sám napísal, je jednoduchý, v podstate sa celý dej odohráva behom veľmi krátkeho časového úseku, narába sa tu so snami a preto zdanlivo jednoduchý scenár umiestnený v dekoráciách troch scén na pľaci filmu a rozohraný medzi niekoľkými členmi štábu je trošku zložitejší pre rekonštrukcii toho, čo je vlastne realita a čo sen, čo je skutočný film a čo len snívanie o filme - predstavy, túžby, sny a poblúznenie filmovaním je tu veľmi šikovne zapracované a pri tom všetko ostáva priestor na krásne a presné rozoberanie priam modelových situácií, ktoré sú každému začínajúcemu, nezávislému študujúcemu či nízkorozpočtovým filmom sa venujúcemu filmárovi (z akejkoľvek pozície akéhokošvek člena štábu) dôverne známe, preto aj keď si túto ľahú a príjemnú komédiu užije každý, oveľa viac prehovorí k ľuďom, ktorí si k filmu a jeho výrobe pričuchli a teda môžu verifikovať, že TAKTO to naozaj JE! Buscemi sa málokedy objaví ako hlavná rola, čo je pochopiteľné, pretože je to príliš výrazný typ a žiaden hezoun či mladý fešák, no nesporne disponujúci vysokými hereckými kvalitami dokazuje v tomto nezávislom filme, že zvládne aj hlavnú rolu - hraje tu režiséra, pričom o rok neskôr po dotočení tohto filmu sám debutoval režijne svojim celovečeným snímkom - pekný paradox; užite si tento fajn film, užite si plejádu až bizarných figúrok ako osvetľovač Bob, môj obľúbený šofér (s koženou čiapkou), Tito, kameraman Wolf, Chad Palomino a iní . . . o a aby som nezabudol na moju slabosť: Catherine Keener je krásna! ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Na Život v oblouznění jsem dostala tip, snímek mě hned zaujal, tak jsem se na něj mileráda podívala. Hledala jsem zrovna něco krátkého, nenáročného a spíše zábavného. Většinou u filmů toužím po silném příběhu, ale když vidím snímek tak nabitý nápady, snímek, u něhož si režisér doslova hraje s diváky, musím to ocenit. Steve Buscemi jako tradičně nezklamal. Opět hraje divného chlapíka a opět je naprosto nezapomenutelný. Čiší z toho láska k filmovému řemeslu, ale i inteligentní humor, a to mám ráda. ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Malý nezávislý film a natáčení (malého nezávislého) filmu? Krátce po skončení (prvního sledování) na mě dopadla mírná nespokojenost. Zdálo se mi, že něco chybí, že někdo něco nedořekl, nedokončil, nedorazil. Takový pocit, že jsem dostal jen předkrm, epizodu, ukázku něčeho skvělejšího... S odstupem času vidím, že jsem se trochu spletl, protože právě jakákoliv velkolepost a příběhová uzavřenost, či jak bych to nazval, by nejspíše srazila zážitek trochu někam jinam. Vždyť ona ta "malost" snímku, kterému chybí oficiální začátek i konec, je jeho největší klad, díky ní nejsme ničím rozptylováni a soustředíme se jen na trampoty malého tvůrčího týmu v krátkém časovém úseku. Permanentní přítomnost větších a menších nehod je vkusně dávkována, jakoukoliv nudu odstřeluje i nádherný a škodolibý scénář (při snaze ho popsat bych nejspíše spoileroval). Život v oblouznění je zkrátka takový sitcom/nesitcom z prostředí natáčení filmu - svěží, zábavný, nápaditý, a sebevědomě krátký. Buscemi jako rejža 11/10! ()

Galerie (21)

Zajímavosti (4)

  • Jediná scéna, která ve filmu není snovou sekvencí je scéna, kdy se natáčí snová scéna. (HellFire)
  • Film vyhrál Cenu za scénář na festivalu Sundance v roce 1995. (davi.k)

Reklama

Reklama