Režie:
Dušan KleinScénář:
Dušan KleinKamera:
Vladimír OpletalHrají:
Zlata Adamovská, Miroslava Pleštilová, Vladimír Dlouhý, Petr Kostka, Pavel Zedníček, Lucie Zedníčková, Jan Kanyza, Eugen Jegorov, Karel Heřmánek (více)Epizody(10)
-
Intimní záležitost (E01)
-
Omyl v lázních (E02)
-
Otázka alibi (E03)
-
Justiční omyl (E04)
-
Proč tolik nebožtíků (E05)
-
Ruce s dlouhými prsty (E06)
-
Ženské za volantem (E07)
-
Podzimní romance (E08)
-
Mezi námi děvčaty (E09)
-
Třetí vrchol trojúhelníku (E10)
Obsahy(3)
Na obrazovku České televize se vrací oblíbený seriál detektivních příběhů, v němž jeho autoři záměrně porušují některé z pravidel, na kterých podle pátera Knoxe stojí čistota detektivního žánru. Uvádět ho bude sám režisér Dušan Klein, autorem předlohy byl Josef Škvorecký. Při premiéře v roce 1992 se seriál vysílal živě a základní otázka byla tehdy soutěžní. Ale i při reprízách si diváci mohou vyzkoušet svůj postřeh, tentokrát nesoutěžně. Správnost své dedukce si pak mohou ověřit v závěru každé epizody. (Česká televize)
(více)Recenze (134)
60% - Naštěstí pamatuji dobu prvního vysílání, coby přímého přenosu. Nápad to byl velmi zajímavý a je třeba to brát spíše jako hru. A to hned dvojí. První hrou je hra detektivní s divákem, která spočívala v tom, že divák na konci má za úkol přijít na to, kdo byl pachatel (nebo o co tam šlo) a jaké pravidlo bylo porušeno. Hrou druhou je hra herců a celého realizačního týmu v přímém přenosu. Myslím, že je dobře viditelné, jak je s postupujícími díly aranžmá příběhu složitější a komplikovanější, jak si tvůrci víc troufají a o to větší nároky to na všechny z nich, s herci v první linii, klade. Myslím, že nikdo z nich na tuto zkušenost jen tak nezapomněl. Příběhy vycházejí ze Škvoreckého knížky Hříchy pro čtenáře detektivek, jsou pouze upravené potřebám tvůrců. Samozřejmě že vše je ovlivněno tím, že šlo o přímý přenos. Současnému sestříhanému záznamu už chybí to napětí, kdy i diváci byli zvědavi, co a jak se povede. Rád se z nostalgie podívám, ale chápu, že tomu, kdo nezažil premiérové vysílání, to nemusí nic říkat. (Jo a vzpomínám si, že zpěv Zlaty Adamovské jsem již tenkrát bral jako nutné zlo.) ()
10/10 Z hlediska vývoje televizních formátů hezké, ten Kleinův/Škvoreckého přístup je atraktivnější, než koncept Rozpaků kuchaře Svatopluka, přesto dnes výslednou detektivku už není možné považovat za dílo nadčasového charakteru. Zlata Adamovská je v hlavní roli více unavená, nežli co jiného, dialogy kriminalistů šustí papírem a celé je to asi tak zábavné, jako ten jejich kompot tvořený z kapitána Maliny a nadporučíka Švestky. První čtyři díly se odehrávají v putice nižší kvality, ono taky kde jinde by Mirka Pleštilová dělala striptýz? Ale od pátého dílu to naše Eva Adamová povýšila do hogo fogo hotelu, kde si zpívá ty svoje šlágry Hospoda U Mrtvýho Času nebo Pánové A Dámy, Sorry! Nu, byla to éra, kdy si Zlata Adamovská nemohla vybrat mezi Petrem Kostkou nebo Honzou Kanyzou. Od šestého dílu se krimi se zpěvačkou v hlavní roli odvažuje i do exteriérů a pakliže se tyto natáčejí přímo před hlavním vchodem do ČT, je to milé. V závěru série se pak setkáváme s roztomilým dílem z natáčení Podzimní romance, kdy celý ten nápad živého seriálu z Kavčích hor pomrkává do svých vlastních kulis. Je tu mnoho aktuálních odkazů a je zajímavé sledovat ten vývoj nové porevoluční společnosti jak reaguje na novoty jako je bulvární pisálkovství nebo letní láska s Paolem. Nechybí ani lehká kritika restitucí, střet s technologickým pokrokem. Jen ty herecké výkony jsou takové, že se velmi tříští kvalita (Hana Maciuchová) s podprůměrem (Monika Kvasničková). Ale má to happyend! ()
Dušan Klein se nezalekl živého vysílání a vyplatilo se. Příběhy natočené podle předlohy Josefa Škvoreckého měly kouzlo. Zlata Adamovská v roli barové zpěvačky Evy Adamové, která pomáhá rozřešit případy, byla půvabná. A písničky i hudba dokreslovaly pohodovou atmosféru. Občas cédéčko opráším. Jen mě mrzí, že jsem se nikdy nedovolal do studia, abych řekl správnou odpověď. Odměnou pro vylosované diváky bylo natáčení dalšího dílu. ()
Zapojení diváků do děje mi velmi připomnělo Bakaláře z let minulých. Diváci také psali a účastnili se jako zběsilí. Bakaláři ale bývali občas zajímaví. U tohoto seriálu jsem se tolik děsila, kdy se zase Dušan Klein objeví na obrazovce se svou zničující větou, že jsem se vůbec nemohla soustředit na děj. ()
Jak který díl. Někdy člověk jen žasne, jaké stopy měly teoreticky vést k vyluštění hádanky. Jindy jsou herecké výkony poněkud nevěrohodné. Ale vysílat to naživo, to klobouk dolů, to byl stres jak sviň, a zvládli to všichni. Porušení pravidel je také zajímavé. Za nejlepší považuji asi písničky v podání Zlaty Adamovské, mají své kouzlo. ()
Galerie (42)
Photo © Česká televize / Olga Svobodová
Zajímavosti (16)
- Režisér Dušan Klein se vyjádřil, že Zlatu Adamovskou obsadil do hlavní role také proto, že měl vůči ní dluh. Ona mu jen do té doby v postsynchronech nadabovala tři herečky, ve snímku Kdo se bojí, utíká (1986) Annu Kazmierczak, Jak básníkům chutná život (1987) Evu Vejmělkovou a ve filmu Dobří holubi se vracejí (1988) Aliciji Jachiewicz. (Ganglion)
- V této epizodě se v televizi vysílá reklama na budík značky SK&C „Šakl“, který zakoupil Boris (Karel Heřmánek) na „sestavení pekelného stroje“. Reklama má stejnou vizualizaci a agresivní psychologickou sugesci jako tehdejší reklama Viktora Koženého na jeho tunelářskou firmu HC&C Harvard Capital and Consulting, což je narážka režie na progresivní styl reklamy. (horskejvlk)
- Lucie Zedníčková si v seriálu zahrála se svým otčímem Pavlem Zedníčkem. (Duoscop)
Reklama