Reklama

Reklama

Rozpaky kuchaře Svatopluka

(seriál)
  • Československo Řekni ano, řekni ne (pracovní název)
Československo, 1984, 13 h 41 min (Minutáž: 52–73 min)

Kamera:

Jiří Lebeda

Hrají:

Josef Dvořák, Kateřina Macháčková, David Matásek, Josef Bláha, Dagmar Havlová, Zuzana Bydžovská, Stella Zázvorková, Jiří Vala, Karel Augusta, Jiří Bruder (více)
(další profese)

Epizody(13)

Populární cyklus televizních komedií z kuchařského prostředí z roku 1984, který byl výjimečný v tom, že diváci měli možnost rozhodovat o dalším ději a jednání hlavních hrdinů. Využití tohoto principu při premiéře bylo novátorské a vzbudilo tehdy velký ohlas. (Česká televize)

Recenze (211)

brzozin 

všechny recenze uživatele

Na tenhle seriál si pamatuji, protože ho vysílali v době, kdy už jsem vnímal věci okolo sebe a registroval jsem i rodiče, jak zběsile rozsvěcovali a zhasínali v iluzi svobodné volby v naprosto nesvobodné zemi. Dnes s odstupem času musím říct, že seriál je především tragikomickým svědectvím o šílené době svého vzniku – tedy upadajícího reálného socialismu. O době, kdy absolutní nedostatek čehokoliv vedl k tomu, že i krádež svíčkové se řešila bezmála jako trestný čin. Kdy i v těch nejluxusnějších hotelích byly hostům servírovány blafy a srágoroviny připravené v hrozných hygienických podmínkách. Době, kdy dělat šéfa čehokoliv muselo být děsně frustrující, neb na nic nebyly peníze a personál byla banda lenivých menakačenků, alkoholiků nebo zašívačů (čest výjimkám) ovšem s absolutní mocí. A hlavně Sváťa během několika dílů vystřídal tři zaměstnání, což z něj vlastně dělá fluktuanta, tedy v té době dosti nespolehlivého živla. Alespoň že lidem byla dána iluze možnosti svobodně hlasovat v televizi, když v reálném životě si o tom mohli nechat jen zdát. A tenhle šílený svět připadal těm lidem natolik normální, že se to nebála odvysílat ani ČST, tedy hlásná trouba režimu numero uno. ()

crackonosh 

všechny recenze uživatele

Dosti odpudivý vzhled do centrálně plánovaného hospodářství optikou hotelové a lázeňské kuchyně. Omáčka se vylepšuje glutasolem a nastavuje vodou a mlíkem, v kuchyni lezou švábi, vaří se podle kreténských státních norem a ve třetí cenové skupině nesmíte fasovat svíčkovou. Mimořádně blbě napsaný seriál, který (většinou nevědomky!) ukazuje morální rozklad socialistické společnosti, kde krádeže jsou normou, podlézání šéfům otázkou přežití a kde gramáž masa je politický problém. Největším bizárem je pak 11. epizoda, v niž aspirant na pozici sauciera, toho času v podmínce za napadení, doma „bacil“ svou ženu, načež mu kádrovačka v podniku schválí žádost o práci, protože mlátit ženu je norma a protože si kádrovačka o manželce myslí, že to je píča. Korunu tomu nasazuje hlasování ve studiu, kdy 49 z 67 lidí přizná, že úplatky buď přijali, nebo sami dali. Ostatně celý koncept hlasování diváků dnes působí buď legračně, nebo naopak mrazivě. Podle toho, zda se pousmějete nad naivitou hlasování, které na děj nemá prakticky žádný vliv, nebo podle toho, zda dojdete k depresivnímu poznání, že hlasování je v totalitním Československu jen iluzí svobody volby. Chléb a hry. A glutasol. ()

Reklama

nash. 

všechny recenze uživatele

Tak co, milí diváci. Má nash. drtivě setřít normalizační seriál a odhalit tu falešnou možnost volby jako zrůdnou manipulaci a nechtěnou alegorii tehdejšího hrůzného režimu? Nebo se má vykašlat na politiku, a podívat se na seriál jako na nenáročnou kuchařskou zábavu. Hlasujte teď. Jejda, to nám to lítá. Prosím dohlasujte. Jednadvacet, dvaadvacet, třiadvacet. Tak nashi. Vidíš to sám. Jdi na to. ––––– Roztomile hravá blbinka, která sleduje raketovou kariéru kuchařského zelenáče od knedlíků až téměř po ministra kuchyní a jídelen, to vše za pomoci žárovkami blikajícího národa. Zatímco Sváťa Kuřátko měl každou chvíli nejasno, soudruh Jílek mrknul na energetické ukazatele a měj jasno. Neustálé vstupy do děje sice občas rušily, zejména když maskovaly překvapivě plytký děj plný všedních kuchařských klišé, to vše ale vyvažovalo skvělé obsazení a některé výtečné herecké party, takže bylo většinou potěšením se dívat. Všechno to samozřejmě byla hra, která měla diváka pobavit a vtáhnout. Že výsledky hlasování neovlivní vývoj příběhu, ale vyvolají jen lokální vlny, které se během chvíle opět ustálí do původního směru bylo zřejmé a neměl jsem s tím problém. A myslím, že ani diváci, kteří se tehdy hry účastnili. Stejně tak pobavily některé zdejší komentáře ve stylu „nechutná mystifikace o svobodě volby odráží hrůznost tehdejšího režimu.“ Jako kdyby to dnes bylo jinak. ()

pipapa 

všechny recenze uživatele

Ráda bych hodnotila lépe, ale nejde to, i když herecká elita té doby drží celý seriál bez problémů nad vodou. ČT měla přepsat seriál na dvd bez interaktivních vstupů, které byly určitě ve své době pro diváky zajímavé, ale dnes už spíše zdržují a totálně ruší dynamičnost děje. Seriál má, bohužel, sestupnou tendenci, asi docházely nápady či jiný potenciál. Horská chata a Grandhotel Karlovy Vary mají ještě jakéž takéž kouzlo, ale závěrečných pět "pražských" povídek z Interhotelu to bolí - těžkopádné, zprstuvycucané, nudné - tady to hlavně zachrańovali Petr Haničinec a jeho dokonalé herectví "srdcem" a Luděk Kopřiva a jeho naprosto přirozená a unikátní komika. Role skladnice-frajerky se pro Šafránkovou vůbec nehodí, stejně jako role potrhlé megery pro Hudečkovou...Pan Filip zde opět potvrdil, že je to mistr nad mistry, co se roztahanosti a utahanosti týká. Nikdy se asi nedozvíme, jak to měli Filip a Dietl domluvené, ale na napsaný materiál by stačila určitě poloviční stopáž...Také Dietl se neostýchá použít zcela nelogických momentů, aby se dostal tam, kam potřebuje, nebo aby děj natahoval jako vařenou nudli. Některé povídky se doslova plácají na jednom místě celých ca.60 minut kvůli "problému", který se dá vyřešit za 5 minut...Josefu Dvořákovi nelze nic vytknout, herec velmi dobrý s osobitým stylem. Já osobně jsem mu ale na chut´ nikdy nepřišla...Krátké prostřihy/mezihry přímo na vaření a úpravu jídel se mi moc líbily a sliny se mi jen sbíhaly. ()

baroko 

všechny recenze uživatele

Bohužel jeden z těch seriálů, kde zhruba od poloviny každý další díl sráží celkový dojem. Od zpočátku normálního, sympatického a lidového kuchaře se postupně stává uvědomělý soudruh vedoucí, jehož charakterové klady jsou už značně předimenzované a nevěrohodné. Z prvních pěti hvězdiček jsem tak postupně došel až s bídou ke třem a i to jen kvůli zajímavým záběrům normalizačního pohostinství na "nejvyšší úrovni", které tehdy běžný člověk mohl jen sotva znát. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (44)

  • Scéna s erektujícím knedlíkem v rukou kuchtičky (Dagmar Havlová) byl její nápad a nebylo jisté, zda nebude vystřižena. (sator)
  • Natáčanie seriálu bolo s kapacitných a ekonomických dôvodov zadané do výroby Krátkemu filmu Praha. (Raccoon.city)
  • Tvorcovia seriálu stihli natočiť všetky diely s predstihom, natáčacia doba sa skrátila z dvoch rokov na jeden rok, čím došlo k úsporám nákladov. (Raccoon.city)

Související novinky

Zemřel režisér František Filip

Zemřel režisér František Filip

09.01.2021

Ve věku 90 let zemřel český režisér a scenárista František Filip. Zprávu o úmrtí plodného tvůrce televizní produkce přinesla Česká televize. Absolvent pražské FAMU má k dnešnímu dni na svém kontě na… (více)

Reklama

Reklama