Reklama

Reklama

Velký filmový surrealista Luis Buñuel je spoluautorem scénáře a režisérem této temné, hořce vtipné satiry. Skupina lidí ve společenských šatech přijede do elegantně zařízeného domu na večeři. Když se však po jídle hosté přesunou do hudebního pokoje, zjistí, že služebnictvo uteklo, ale oni z nějakého důvodu nemohou odejít. Není zřejmé proč – nejsou zde zamčené dveře ani zamřížovaná okna, která by jim bránila v odchodu – ale hosté jsou přesto přesvědčeni o tom, že jsou zde uvězněni. Ponecháni svému osudu se pomalu proměňují v noblesní barbary, kteří zarazí sekeru do vodovodního potrubí, aby se mohli napít vody, zabijí a snědí ovci, jež měla být součástí večerní zábavy, schovají těla mrtvých hostí ve skříni, koketují s magií a pálí nábytek. Snímek hojně oplývá Buñuelovým suchým, donkichotským humorem. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (116)

Bachy 

všechny recenze uživatele

Neskutečně chytré. Chci vidět další Buňuelovy filmy. Ovšem trpěl jsem. 93 minut je poměrně krátká doba, ale s tímto filmem nějak neutíkala. Ovšem je to jeden z těch filmů, kde mám neodbytný pocit, že by se mi to líbit mělo a chyba je někde ve mně. Vždycky se opakovala situace - mluvíme - trpíme - dokonalá scéna/nápad - mluvíme - trpíme. Časem na Luise přijdu, cítím to. A pak přijde čas na další pokus s Angelem. Nevíte někdo, jak se dělá ta vlnovka nad "n"? Jestli budu koukat na další Buňuely, tak ji zřejmě budu potřebovat. ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

Luis Buñuel a jeho buržoazie. Ani tentokrát jim nic nedaruje a pořádně je potrápí. Film se nese spíše v komediálním duchu a o absurdní dialogy nebo scény není nouze. Na můj vkus je tu ale až moc postav, mezi kterými jsem se místy ztrácel a uniklo mi tak několik určitě důležitých vět. Ale celkový nápad a provedení opět nemá chybu. Buñuel znovu dokazuje svůj smysl pro absurditu a zvláštní smysl pro humor. A závěrečná alegorie církev-ovce - to je celý on. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v dubnu 2019. Anděl zkázy je originální anarchistické násilné přepadení elitářského kruhu společnosti a vzletné zesměšnění jejich ctihodného statusu. Luis Buñuel v záchvatu surrealistického zasnění rozehrává neúprosnou satirickou alegorii, se zvědavou škodolibostí podrobuje své zajaté rukojmí experimentu a zanechává je napospas mezním bytostným podmínkám. Anděl zkázy je intimní autorovou výpovědí vlastních představ, frustrací, bolestí a fascinací. Přemítá se nad metafyzickou možností výpovědi snu, celý svět se zmenšil do omezeného prostoru, odepřel základní potřeby a zásadně otřásl realitou bytí. Výsostné společenské postavení se v hypnotickém přesvědčení podrobuje apokalyptickému rozhraní civilizace, kultivovaná zdvořilost pomalu a jistě přichází o svou důstojnost a pud sebezáchovy je ovládán zaujatou zlobou nenávistné pomstychtivosti. Buñuel ladně tvaruje surrealistické vidiny úzkostí, čas nepodléhá běžným přírodním zákonům, zastavuje se, předbíhá i vrací své jednotlivé momenty. Hlavním cílem umělecky vymodelovaného nihilismu je sebevědomě naškrobená ctihodnost elity, slídí pod tlustou skořápkou a jízlivě představuje své objevy intrik, nevěr, úskoků, násilí, strachu a pomsty. Lidská ušlechtilost klesá na mysli, ztrácí víru a zmateně se pokouší následovat protichůdné instinkty. Metafora vynalézavě volá své stanovisko. Nezapomíná se ani na vyhraněný názor na katolickou církev, poddaný lid je vydán kulkám ambiciózních vášní a stává se nezbytnou obětí zavedeného řádu života. Z předních postav anarchistické alegorie: bohatý a laskavý hostitel a později terč pomstychtivých nálad lidské přízemnosti Edmundo Nóbile (sympatický Enrique Rambal), jeho přizpůsobivě věrná a nevěrná manželka Lucía (zajímavá Lucy Gallardo), zhoršující se migrénou trýzněná pianistka Blanca (Patricia de Morelos), nejpevnější poslední zbytek síly humanistické hráze totální zkázy Dr. Carlos Conde (příjemný Augusto Benedico), do skříně schovaná mrtvola Sergio Russell (Antonio Bravo), mladý zamilovaný pár s krajním řešením útěku z beznaděje Eduardo (zajímavý Xavier Massé) a Beatriz (pozoruhodná Ofelia Montesco), rakovinou vyčerpaná dáma Leonora (příjemná Bertha Moss), nepředvidatelně náladový a vztahovačně sobecký mladík Francisco Avila (Xavier Loyá), jeho ochraňující sestra Juana (zajímavá Ofelia Guilmáin), mystiku vzývající Ana Maynar (Nadia Haro Oliva), zachmuřený, agresivní a po exemplárním trestu nejzuřivěji volající nespokojený host Raúl (vzteklý Tito Junco), ušlechtile zdvořilý Lucíin milenec plukovník Alvaro (sympatický César del Campo), energická a transcendentálně smyslná Leticia (šarmantní Silvia Pinal), stále tělesně zdatný a vyzývavý dirigent Alberto Roc (vitální Enrique García Álvarez), jeho mladá veselá žena Alicia (atraktivní Jacqueline Andere), nevyrovnaně harmonický pár Cristian (Luis Beristáin) a Rita Ugalde (Patricia Morán), věkem unavený Leandro Gomez (José Baviera), či věrný majordomus Julio (sympatický Claudio Brook). Anděl zkázy je vynikajícím uměleckým filmem, surrealismus umně využil nabídnutý volný průchod svým představám a touhám. Obrazy mají vícenásobné využití, smělý satirický úder se pomalu chystá knokautovat svého nepřítele. Anarchie se stylově niternou výbušninou působí rozvrat, majestát je ohrožen a vzteká se. Originální prožitek! () (méně) (více)

Angerr 

všechny recenze uživatele

Civilizaci dělí od anarchie 3 dny... (... 3 dny, během kterých nefungují životně důležité procesy, jež však již dnes považujeme za samozřejmé). Film se dá určitě vykládat mnoha různými způsoby, kritika lidského pokrytectví, přetvářky, která vychází jen z materiální zajištěnosti a jež spolu s dalšími civilizačními vymoženostmi bere v nedostatku (prostoru, soukromí, potravy, vody) rychle za své, zároveň varování před tím, jak je naše zdánlivá civilizovanost a "kulturnost" chatrná, je pro mě naprosto evidentní. Nádherně je tu ukázané rychlé zborcení domečku z karet civilizovanosti a sestup zpět k primitivnímu stadiu - začíná to otupením společenských zdvořilostí, pokračuje narůstajícími spory o zdroje či z potřeby vybití nahromaděné agresivity a vrcholí v hledání mystické jistoty, nových pověr, obětních beránků. Geniální a aktuální film. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

"Má sílu Anděl zkázy...", slyšel jsem po čase zpívat Michnovou, a tak jsem si po čase pustil jednoho z mých oblíbených Buñuelů. A i když už pro mě nemá takovou sílu jako někdy začátkem devadesátek, kdy jsem coby mladý filmový intelektuál v manšestrovém saku obsíral několikrát týdně v pražském Ponrepu (tehdy ještě v Adrii), nelze mu ani dnes upřít celkovou působivost, nebo aspoň působivost některých scén. Moje nejoblíbenější jsou kuřecí pařáty v dámské kabelce, zednářské "přišel čas vyslovení nevyslovitelného", nebo lehce mrazivý okamžik, ve kterém po přesném zopakování situace z prvního večera bariéra náhle povolí. P.S.: Nemuselo by být marné natočit dnes tenhle film znovu, se stejným námětem a současnými kulisami, mohl by to být zajímavý nekomerční nízkorozpočťák. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (13)

  • Film byl zakázán v Rusku, protože téma: lidé, kteří nemohou opustit společnost, bylo shledáváno jako protivládní. (Kulmon)
  • Na tento film ve svých dílech často naráží Woody Allen. (Kulmon)
  • V čase 00:09:54, pri rozhovore v kuchyni, môžeme pod stolom vidieť nahrávaciu techniku. (matobystro)

Reklama

Reklama