Režie:
Frank R. PiersonKamera:
Robert SurteesHudba:
Roger KellawayHrají:
Barbra Streisand, Kris Kristofferson, Gary Busey, Oliver Clark, Marta Heflin, Sally Kirkland, Paul Mazursky, Robert Englund, Booker T. Jones, Maidie Norman (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Film vypráví nejen o velké osudové lásce začínající zpěvačky a ostříleného rockového hudebníka, ale také o trnité cestě ke slávě a kruté dani, kterou za ni je nutno platit. Esther Hoffmanová (B. Streisandová) se živí jako zpěvačka v nočních klubech. Její nezvykle procítěný zpěv zaujme rockovou hvězdu, která se právě v klubu „propíjí k ránu“. Dívka ho zaujme natolik, že už ji nespustí z očí. Zatímco však její hvězda teprve stoupá na pomyslné hudební nebe, jeho talent se pomalu rozplývá v přemíře alkoholu a nezřízeného života. Přesto se tito dva do sebe bláznivě zamilují. Hudební film zaujme množstvím původních písní ve skvělém provedení Barbry Streisandové. Role jejího partnera – rockové hvězdy Johna Normana Howarda je pak „na míru ušitá“ zpěvákovi Krisu Kristoffersonovi. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (49)
„Zrodila sa hviezda” z nádejnej speváčky Esther Hoffmanovej, ktorú objaví, presadí a spopularizuje - rocková star, už takmer vyhasnutý spevák, John Norman Howard, čo voľakedy patril k totálne absolútnej špičke, keď sa ani teraz nedá vôbec povedať, že by hral na "druhé husle" , no, skrátka, najlepšie časy už má zrejme dávno za sebou, kedy nastáva čas na nový OBJAV - prvej svietivosti s doživotnou garanciou záruky, ale to zatiaľ ešte udalosti trochu predbieham. J. N. Howard má v úvode koncert, na ktorý sa ledva dostaví, so životabudičmi v podobe drogy a chľastu, sa tackavo na pódium postaví, že si svoje pesničky aj pohotovo odspieva, kedy po vystúpení i do zapadnutého baru limuzínou dorazí, kde naďabí na osud svojho života, ktorý sa s ním absolútne nemazlí. Stretnúť sa s Esther mu bolo asi súdené, že sa zároveň aj onedlho vezmú, odkedy sa ona začína čoraz viac presadzovať, on sa bude do samej temnoty prepadať. Alkohol mu je neustále v objatí, či aj naštartovať zašlú kariéru sa snaží, no, na neho to už akosi neplatí, pretože Grammy, klinček po hlavičke uderí, z čoho sa už nikdy poriadne nespamätá, a tak škandál na seba zase uvalí. Ide to s ním čím ďalej viac z kopca, či lepšie je ísť radšej do kopca ? Johna mi bolo normálne ľúto, čo zo seba nenormálne spravil, no odkaz po sebe zanechal, na ktorý Esther bude často v dobrom spomínať, i keď mávali medzi sebou turbulentné vzťahy. / Verzie (a star is born), sú celkovo štyri, keď jedna z nich je dokonca priamo z hollywoodskeho prostredia, ktorú som síce videl, no zase tú s Judy Garland som ešte nevidel, jedno majú ale všetky spoločné, že v nich účinkujú samé, profesionálne speváčky, ktoré sú až potom herečky, čo sa nie vždy vyplatí ? Barbra Streisand patrí vôbec k tým najúžasnejším kombináciam, aké si dokážem len predstaviť. Krisa Kristoffersona mám čoraz radšej ! Doteraz som ani netušil, že je takým dobrým spevákom aj v civile. Nevravím, že túto hudobno/filmovú variáciu mám úplne najradšej, no, prišla mi, ako najviac realistická, aká vôbec môže byť ! Vrelo, odporúčam. ()
I když jsem se zařekl, že to nebudu porovnávat s Copperovou verzí, tak jsem se tomu neubránil. A ve všech ohledech právě ta nová verze vyhrává. Kristofferson není špatný, jako jediný zvládá svou roli rockenrolového boha a pak trosky s přehledem. Bohužel totéž se nedá říct o Barbře, která byla snad nejvíce asexuální herečkou tehdejší doby. Herecky nesympatická pěvecky možná fajn, ale tohle zase degraduje kamera, která musela snad i na tehdejší dobu vypadat strašně staticky. Bradley a Gaga jsou prostě ve všech směrech lepší, ale i scenáristicky mi tohle nepřišlo jako bůh ví co. Závěrečný twist není tak šokující jak by mohl být a v momentě, kdy Barbra Krisovi odpustí během 10 minut nevěru, je vyložený facepalm, který jednoduše nedokázala herecky prodat, abych mu uvěřil. ()
Druhá verze stejného příběhu a film který jsem kdysi poslouchal doma jako kulisu od počítače. Oproti verzi z roku 1954 to je ptytké, povrchní, míň muzikál a více romantický doják. Kristofferson je slušný, jeho sebedestruktivní cesta plná chlastu a skandálů ovšem vede k očekávanému konci. Streisandová je místy přirozená, místy mě i dostala (scéna s magneťákem na konci) a místy příšerně přehrává. Oba se k sobě naprosto nehodí, což nebrání šílené chemické vášni (láska bych tomu neříkal). Hudba? Těžké hodnocení. Kristofferson byl country/folkový zpěvák, rockové kvílení mu nesedí a celá ta rocková hudba plná sólíček nemá hlavu ani patu. Streisandová má skvělý hlas, ale i u těch písniček má ty svoje afekty a většina těch jejich popových cajdáků tak nějak propluje bez většího dojmu (a rock je v jejím podání katastrofa). To se týká i Evergreen, která byla známým hitem, v nulové konkurenci si toho Oskara možná i zasloužila, ale pět minut po poslechu nevím ani základní nápěv. 3*, chápu proč to byl hit, ale nijak mě to nedostalo. ()
Film vypovídající o době, o stylu života. O rockerech a jejich údělu na scéně. Kris Kristofferson tu jednoduše dominuje. To že má být film o Barbaře je věc jiná a ani mě moc nezajímá. Je to příběh, který je postaven na jednoduchých základech, ale má drive a nakonec působí hluboce, je to výpověď doby na pozadí typické Lovestory. ()
Film osciluje někde mezi muzikálem (či spíše hudebním filmem), romantickým filmem a filmem o fungování hudebního průyslu (zrcadlový vzestup Esther a pád Johna) což končí tak, že plně není ani jedním z nich. Ta třetí rovina se mi zamlouvala určitě nejvíc, už protože hudba Barbry Streisand je mi značně vzdálená a romantická rovina tento rozměr nijak nenarušuje. Takže jako film o "odvrácené straně" (je to klišé, ale co naplat) hudebního průmyslu tři hvězdy. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (16)
- Scenár bolo nutné prekopať na rockovejšiu notu, preto John Gregory Dunne a Joan Didion strávili tri mesiace s takými gigantami, akými boli Jethro Tull, Uriah Heep a Led Zeppelin, aby dokonalo vstrebali atmosféru koncertov a zákulisie niekdajších hviezd. (classic)
- Kandidátky na Esther (Barbra Streisand) boli Liza Minnelli a Helen Reddy. Dianu Ross odmietol uvolniť šéf Motown Records Berry Gordy, ponuku pre Cybill Shepherd odmietol jej niekdajší priateľ Peter Bogdanovich. (classic)
- Záverečný koncert sa nakrútil v sále arizonskej štátnej univerzity Grady Gammage Auditorium. (classic)
Reklama