Reklama

Reklama

Krysař

  • angličtina The Pied Piper (více)
Animovaný / Loutkový / Horor
Československo / Západní Německo, 1985, 53 min

Obsahy(1)

Moderní zpracování středověké německé legendy o krysaři, který ztrestá hříšné a zpupné město Hammeln. Je to jeden z nejnáročnějších filmů, které kdy byly ve světě animovaného filmu natočeny. Expresivně, dramaticky stylizované loutky a scény se stávají krutým obrazem života, z něhož vymizel cit a láska. Film Krysař patří plným právem mezi základní díla české i světové animované tvorby. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (140)

kinej 

všechny recenze uživatele

Krysař se v české animované tvorbě rozhodně neztratí. Je totiž úplně jiný. Bárta vytvořil zajímavé frigurky, ale nejvíce mě dostávají jeho domy a vlastně veškeré lokace. Pohledy na město z ptačí perspektivy jsou geniální. Všechny ty podivné stavby vytvářejí bizarní svět pokroucených stěn a děsivých chrličů, který by mohl závidět Tim Burton. Pod hudbou jsou podepsáni Kocáb, Pavlíček a flétnu nahrál Stivín, není co dodat. ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Výtvarné provedení bere dech, ale dechberoucí je i příběh samotný - režisérovi se podařilo natočit mýtopoetické vyprávění, které rozhodně není jen jednoduchou alegorií, ale přitom má archetypální, symbolické rozměry. Dotýká se především lidské bídy a zkaženosti, ale nepostrádá ani záblesky světla. Velmi silné, mnoha způsoby interpretovatelné a přitom na jednoduché mravní poučky neredukovatelné dílo. Skvělá harmonie formy a obsahu. ()

Reklama

FrankSusta 

všechny recenze uživatele

Loutkové filmy, ke všemu němé (teda, se svojí smyšlenou řečí) a prvoplánově s děsivou atmosférou opravdu nejsou mým šálkem kávy. Možná i proto, že kávu nepiju. Tím ale nechci říct, že by mi tento film padl přesně do vkusu. To ne. Loutkové filmy s takovýmito postavičkami mě opravdu nikdy nebraly - tedy až na Pata a Mata -, tudíž jsem k tomuto filmu přistupoval opatrně. A heleďme se. Animace mě opravdu štvala, protože takovýhle Picaso styl už nemusím vůbec. Ale k děsivé atmosféře perfektně dopomáhala. Celý film vlastně funguje na děsivost naprosto perfektně (až mi to trochu připomnělo Hřbitovní krysy). Myšlenka je naprosto jasná a je podaná skoro až bajkově (teda, to by asi muselo být více zvířat). A mě se to vcelku až líbilo. Je to působivé, kdybych to měl shrnout jedním slovem. ()

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Aktuálně pichlavé - a možná proto tak krásné! Řinčení řetězů a expresivně pokřivené kulisy důkladně utahují smyčku sebepoznání, a co potom, když ozubené kolo města Hammeln spolyká ty, jež holdují obžerství? Rozhostí se ticho, které prolomí pláč dítěte. Snivost se prolíná s hororem a láska se smrtí; Bartův umělecký počin trhá rekordy a klamně mate mysl. Tak zvláštní jako sny, co mě v noci svazují... ()

Havaj8 

všechny recenze uživatele

Sice to všechno pěkně vypadalo, dokonce věřím, že v tý době to udělat loutkově, nebylo nejlehčí, atmosféru to mělo super temnou. Ale vzhledem k rozsahu knížky mi ten začátek přišel až moc natahovanej a nudnej, protože opravdu 20 minut, tam ukazovat byznys a rozmach těch krys po městě nebyl úplně zábavnej. Někdy bych dokonce řekl, že se to s předlohou ani neshodovalo, ale to hlavní to sdělilo, tu kritiku společnosti to vyjádřilo svým způsobem. Kdyby to mělo půl hodiny bylo by to naprosto ideální a rozumný. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (2)

  • Ředitel Krátkého filmu Kamil Pixa původně nabízel svůj scénář Krysaře režiséru Juraji Herzovi, ten jej však přepsal do podoby, v níž hlavní roli měly hrát krysy a jejich stát. Pixa tedy přípravy zastavil a o rok později předal námět a scénář Jiřímu Bartovi. O samotné natáčení se Pixa nezajímal, a tak pro něj byla první projekce hotového filmu velké překvapení. Před Pixovou zuřivostí zachránil Bartu německý producent, který filmu zatleskal vestoje. Podle Bartova svědectví Pixa prohlásil, že druhého dne bude potřeba film přestříhat, naštěstí však byl do rána odvolán z postu ředitele. (Přemek)
  • Filmoví cenzori vo vtedajšej ČSSR chceli film zakázať, a to hlavne z dôvodu, že hudbu k nemu zložil Michael Kocáb, ktorý bol členom vtedy zakázanej kapely Pražský Výběr. Po čase však film získal niekoľko ocenení na zahraničných filmových festivaloch, a tak ho nakoniec cenzori povolili. (Jello Biafra)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno