Režie:
Jan de BontKamera:
Jack N. GreenHudba:
Mark MancinaHrají:
Helen Hunt, Bill Paxton, Cary Elwes, Jami Gertz, Philip Seymour Hoffman, Lois Smith, Todd Field, Joey Slotnick, Jeremy Davies, Zach Grenier, Gregory Sporleder (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Dům se láme na kousky. Bučící kráva se ve víru zvedá do vzduchu. Traktory padají jako déšť. Těžký benzínový tanker se stává letadlovou bombou. Rozsáhlá ničivá přírodní síla devastuje vše a blíží se rychlostí 300 mil za hodinu. Tornádo udeřilo. Začíná vířící dobrodružství plné vzrušujícího napětí a skvělých speciálních efektů s Helen Huntovou a Billem Paxtonem v roli vědců stíhaných nejničivější silou přírody. Tito lovci bouří doufají, že pomocí elektronických senzorů získají dost informací na vytvořené lepšího varovného systému. Aby to dokázali, musí vražednému tornádu vstoupit do cesty. Honička začíná. (Universal)
(více)Videa (1)
Recenze (345)
výborná oddychovka na viac pozretí.klišé na klišé ale pozerá sa fakt skvele už len kvôli trikom a chémiou paxton - huntová.Pôvodný scenár otca Jurského parku Michaela Crichtona si natočil kameraman a vtedy ešte vychádzajúca režisérska hviezda Jan DeBont (Nebezpečná rýchlosť). A bol z toho obrovský hit. Boj dvoch konkurenčných skupín lovcov tornád mal všetko, čo poriadny blockbuster potrebuje. Svižné tempo, humor, ohromné triky, sympatický casting, výbornú hudbu a hlavne dychberúce scény, ktoré vyvolávali pocit dovtedy nevideného. Viac dobrodružstvo pre celú rodinu, než katastrofický film, ale v prvom rade výborná zábava. V súčasnosti neprávom zapadnutá pecka bola prvým filmom komerčne distribuovaným na DVD. Obe nominácie na Oscara (vizuálne efekty, mix zvuku) ostali nepochopiteľne nepremenené. ()
Jak toho Jan De Bont moc nenatočil, tak mu při usednutí na režisérskou stoličku nelze upřít až nezdravá hyperaktivita. I kočírování velkolepých digitálních orgií chce pevnou režijní ruku - Rolland Emmerich by mohl vyprávět. De Bont se ve smršti jím servírovaných tornád přímo vyžívá a zároveň jimi maskuje, na styčném bodu nula, uvíznutý příběh z pera Michaela Crichtona. Hromady šablonovitých scén a charakterů, které jsou vytáhnuty z nejrozmatinějších zákoutí Crichtonovi fantazie pak, možná ano, možná ne-úmyslně strhavájí výsledek De Bontovi práce níž. Jako příklad si může divák vzít vybavení konkurenčních partií lovců tornád. Joe s Billem se vozí v rozpadajících se kraksnách, zatímco konkureční partie se řítí po silnicích i polních cestách v moderních džípech černé barvy a členové posádky se nosí v šedém stejnokroji. Charaktery postav (velmi lehce) načrtnuté hned na začátku se do konce filmu nezmění. Jejich chování je předvídatelné podobně jako v Nebezpečné rychlosti , ale tam to nevrzalo tolik jako zde, což je možná dáno tím, že zde se vyskytuje mnohem více postav než v De Bontově prvotině. Pořádný katastrofický film potřebuje pořádnou hudbu. O katastrofičnosti filmu (co se velkoleposti týče) lze úspěšně pochybovat, ale o nabušenosti soundtracku Marka Mancini už rozhodně ne. Nad přehráváním Billa Paxtona a pokusu o hraní Helen Hunt, lze bez jakýchkoliv obav mávnout rukou, protože o herce zde nejde. Jde o to si to užít, jenomže sledovat dvě hodiny černé trychtýře, jak likvidují všechno co je sebelíp přidělané, vyžaduje od diváka taky trošku trpělivosti. Vystříhat rádoby příběhovou vatu, která si říká řešení manželské krize , tak nad pátou hvězdičkou nezáváhám ani na chvilku. ()
Film se skvělými akčními scénami - vedle výborných triků při nich ještě De Bont nezapomněl , co předvedl v akčním žánru u Speedu. Společně s mistry z ILM se mu tak podařilo vytvořit pár nezapomenutelných minut. Mezi těmito akčními scénami jsou ovšem velice nezajímavé a špatně napsané dialogové scény řešící vzájemné vztahy hrdinů. Jednak je tu milostný trojúhelník (Paxton, Hunt a Gertz) a jednak rivalita dvou týmů (Paxton a spol. vs. Elwes a spol.) - obě tyto neakční linie jsou nudné. ()
Vydatná porce nefalšované hollywoodské zábavy, ve které se jede od úvodních minut pekelně přímočaře, ale zároveň zvládá udělat ze svých postav něco více než jen artefakty úctyhodného hrdinství (přestože k tomu už v závěru hodně směřuje). Mistr na adrenalin Jan de Bont a Steven Spielberg jako producent jsou tu zkrátka hodně cítit, navíc ruku v ruce se skvělými herci, ještě lepšími efekty a scénářem ne tak hloupým, aby lahodnou formu obrátil v bezcitnou a samoúčelnou audiovizuální onanii. Byť lacinější, pořád účinně omamné filmové umění... 85% ()
Tento film bol pre mňa v minulosti symbolom komerčných, amerických filmov vysielaných našimi televíziami. Ani ako dieťa som nedokázal prehliadnuť tie naivné a trápne scény. Vizuálne efekty boli podľa mňa ako na hojdačke a nominácie na Oscara mali podľa mňa hlavne kvôli tomu skvelému víru vzduchu. Dej mal spád, ale tie citové vzťahy, klišé, hlúposť a celková naivita mi znechutili film. ()
Galerie (105)
Photo © 1996 Warner Bros. & Universal Pictures
Reklama