Reklama

Reklama

Notre-Dame v plamenech

  • Francie Notre-Dame brûle (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Hrdinský příběh těch, kteří riskovali své životy při nebezpečné záchraně symbolu Paříže. Nervy drásající snímek režíroval držitel Oscara a matador světové kinematografie Jean-Jacques Annaud, který má na svém kontě filmy Jméno růže, Nepřítel před branami či Sedm let v Tibetu. Film v neúnavném tempu rekonstruuje události 15. dubna 2019, kdy katedrálu Notre-Dame zachvátily plameny a celý svět toho byl v přímém přenosu svědkem. Spolu s hasiči se vydáváme do míst, která zůstala divákům obrazovek skrytá – přímo do nitra hořící budovy. Snímek tak nabízí téměř fyzický zážitek, který nikoho nenechá chladným. Režisér a scenárista snímku Jean-Jacques Annaud se soustředí na věrohodné zachycení boje s nekontrolovatelným živlem, ale především upozorňuje na nezměrnou odvahu a obětavost záchranných sborů. Bez jejich nasazení by nejznámější katedrála světa lehla popelem. (Bioscop)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (88)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Francouzské 4/15, při kterém mohly být postavy klidně zabírány jen zezadu, protože hlavní roli si uzme posvátná relikvie z vápence, olova a dubového dřeva. Annaud původně uvažující o dokumentu těžko mohl něčím překvapit, tak alespoň vsadil na částečné napětí při záchraně artefaktů a oslavu lidské pospolitosti tváří v tvář potenciální zkáze symbolu. Apropo, doufám, že Emmanuel při svých hovorech s Kremlem nemlčí.. ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Povedlo se to. Notre-Dame v plamenech potěší příjemně civilním filmovým uchopením, kdy žádná z postav snímku není „ta hlavní“ a každý jen plní svou roli v procedurální pavučině akcí a reakcí v rámci reálné události. A je to hlavně velmi působivě natočené. Speciální efekty jsou na takové úrovni, že jejich začlenění skvěle splývá s použitými reálnými záběry a přechodu mezi nimi si prakticky vůbec nevšimnete. To se málokdy vidí. ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Většina relikvií a děl, která zůstala uvnitř, byla ušetřena, navíc spoustu vzácných artefaktů hasiči vynosili. Padla ovšem téměř celá střecha i část nosných kleneb v chrámové lodi, ale ačkoliv to chvíli vypadalo hodně zle, jeden z nejkrásnějších příkladů francouzské gotické architektury se nezřítil. Veterán Jean-Jacques Annaud se docela vytáhl. Držel se faktů, nepřepálil to s patosem, coby hlavního hrdinu zvolil právě architektonický klenot. Možná právě absence silnějších lidských příběhů mi chyběla, ač tedy vnímáme třeba první den služby nového člena ostrahy či naopak nováčky v hasičské jednotce, zatímco chrliče opodál už vypouštějí žhavé olovo z roztavené střechy až na dlažbu. Šlehající plameny a hustá oblaka kouře mezitím nevěřícně sleduje celý svět. Annaud četně využívá autentické záběry, ale i úsilí hasičů mezi přesnými replikami některých částí katedrály působí velmi dobře. Jasnou odpověď, co bylo příčinou požáru, tvůrci nedávají. Ale věnují se řadě přešlapů, liknavosti několika jedinců, lehkovážnosti a neposlušnosti mnohých řidičů i souhře nešťastných náhod. Civilní, věcné, napínavé. Ač víme, jak to celé dopadne. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Hezky natočená náročná práce hasičů. Srandovní bylo obsazení padesátikilových děvčátek s náušnicemi (s náušnicemi do ohně, tak určitě, ještěže kobětě nechytly řasy...), kterak smýkají smotané hadice tři sta schodů nahoru v zásahovém oděvu, a s podporou chlapce, který je na svém prvním výjezdu vůbec, tito ve čtverko zachraňují jižní věž, k ruce mají ještě hasičskou kancelářskou, tedy suchou krysu, bez zásahového vybavení, který se pochopitelně nadýchá dýmu, ale jinak dobře natočené hořící peklo, sice v severní věži bez dýmu, který by tam tuty byl, a byl by hustý tak, že není na krok vidět, včetně tristního podcenění ochrany katedrály, nemožnosti projetí hasičské těžké techniky banálních 200m, prostě jedná se spíše o poklonu hasičům. Nevím, co čekal jiný divák, mně se to, přes uvedené prkotiny, líbilo, škoda že nebylo více prostoru pro zachraňování cenných předmětů, které stihli z hořící katedrály vynést, to se smrsklo jen na anabázi s trnovou korunou, o jejímž původu si racionálně uvažující člověk myslí své, ale budiž, natočeno to bylo dobře. ()

MikeCool 

všechny recenze uživatele

Výborná rekonstrukce hasičských prací, při požáru věhlasného Notre-Damu. Přišlo mi ale, že si to občas chce hrát na hrdinský americký blockbuster, do kterého sem tam zaplula evropská filmařina. Taková kombinace mě nechala bohužel ledově chladným. Milovníci katastrofických filmů (a že jich tolik není) si přijdou na své. ___ (Bio Central, Hradec Králové) ()

Galerie (26)

Zajímavosti (5)

  • Jelikož skutečná katedrála Notre-Dame byla v rekonstrukci, nemohla se v ní natáčet žádná ze scén. Hlavní roli tak musely zastoupit jiné katedrály. Nejprve byla pro mnoho scén mimo katedrálu použita katedrála v Bourges. Poté katedrála Notre-Dame d'Amiens, jejíž věž a některé části budovy jsou podobné těm v Notre-Dame. A konečně katedrála Saint-Étienne v Sens, kde bylo použito předpolí, schody na věž a loď, stejně jako scény, v nichž hoří dřevěný skelet ze 13. století. (BMW12)
  • Nejsložitější scénou bylo zřícení věže uvnitř katedrály. Zvonici museli postavit v měřítku a zapálit ji uvnitř zvukové kulisy. Pro tuto scénu byl štáb minimální, všichni měli ochranné pomůcky a natáčela se na jeden záběr, přičemž se natáčelo dvanácti kamerami najednou, jenž byly umístěny v nouzových boxech, které chránily vybavení. (BMW12)
  • Natáčení filmu probíhalo také ve francouzských městech Paříž, Versailles a Saint-Denis. (GASTON73)

Související novinky

Na cenách César uspěla i česko-slovenská stopa

Na cenách César uspěla i česko-slovenská stopa

25.02.2023

V pátek 24. února 2023 proběhlo v pařížském koncertním sále Olympia slavnostní předávání prestižních cen francouzské akademie filmových umění a technik, známých pod názvem César. Vítězným snímkem… (více)

Reklama

Reklama