Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Televizní pohádka Rabín a jeho Golem vznikla na motivy knihy pověstí a legend ze Starého Města pražského. Její autor, spisovatel E. Petiška, příběh situoval na sklonek šestnáctého století, do doby vlády Rudolfa II., kdy moudrý, učený rabín Löwe na příkaz nebes vytvořil Golema, jehož úkolem bylo pomáhat utlačovaným v boji proti jejich nepřátelům... Napínavou pohádku z rudolfínské Prahy natočil v roce 1995 režisér V. Vorlíček a do hlavních rolí obsadil V. Ráže (rabín), P. Nového (Golem), J. Adamovou (Perla), M. Zounara (Izák) a O. Vetchého (Leon). (Česká televize)

(více)

Recenze (21)

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Ten panák, jak ho uplácali vůbec nevypadal, jako Golem, kterého vypálili a ten zas vůbec ne, jako Golem oživlý. Zkrátka, z špatně uplácanýho pajduláka si Pavla Nového nevytvoříte. Ani němého ne. Ani když jste byli zamlada král Miroslav. Nebo čert. Škoda, že rabi tehdy šém spálil,on by se takový Golem hodil i dnes, jen by jich bylo potřeba spíš pár tisíc než jen jeden, ať by byl kvalitní sebevíc. ()

Master19 

všechny recenze uživatele

Zajímavá herecká parta. Kolem výborného Ráže je partička Nový, Vetchý, Zounar, Etzler, kteří jsou překvapivě dobří, aby do nich z boku narážela Jaroslava Adamová s nepřirozeně divadelním herectvím. Příběh není špatný, ale televizní pojetí ho dokázalo dostatečně spražit. Nejdražší na tom asi byly ty fousiska. :-) ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Velmi unavené a pomalé, zvraty jsou zde hodně podivné (Dopis služky nikdo nikdy nenajde, přitom byl na pracovním stole rabína, posléze zavřený v knize, kterou tedy rabín nikdy nečte? A brk nehledali?), Golem vlastně nastoupí až ve druhé polovině této zdlouhavé inscenace a udělá vlastně jen jednu věc (odnese holku v náručí k soudu). O tom, jak ho chytil amok a porozbíjel půlku židovského města, a protože byl šábes musel rabín Löw opustit synagogu - a od té doby se ten jeden žalm zpívá dvakrát - o tom ani půl slova. Dramaturgicky a scenáristicky rovněž nevyvážené - když odmyslím ony scenáristické schválnosti, aby jakože bylo drama, pak zde máme nesourodý slepenec nic neříkajících scén (audience u císaře a rozhodování soudní pře - kde ta retrospektiva navíc pěkně mate), bez pořádného konfliktu a pointy, a tím pádem i katarze. "Průpovídky," řekne soudce na adresu rabího, a já s ním v té chvíli musel souhlasit. Film je o průpovídkách, o strachu židů z pogromu, jak jsou v tom všem nevinně (jenže oni v tom zase tak nevinně nebyli, patřili mezi největší lichváře své doby, a i to lidi žralo; navíc se židovská komunita vždy až příliš snažila oddělovat ode všech kolem nich, s nimiž bydleli de facto v jednom městě) a jde tím spíše o takovou prožidovskou agitku, která tou pozitivností u židů na jedné straně, a negativností u katolíků na druhé straně vypadá jen jako černobílý canc právě těch rádoby moudrých průpovídek, ale ne životný příběh s životnými postavami. --- EDIT: Jinak si také mohli vzít nějakého židovského poradce. Na dveřích chybí mezuza, nikdo se schrány ani nedotkne, natož aby políbil prsty, no co to je? ()

villon17 

všechny recenze uživatele

Těžko hodnotit. Tohle téma bylo už tolikrát zpracovaný a předělaný, že ňáká studiová pohádka na nedělní odpoledne svět nezmění. Ale do příběhu o Golemovi byla tentokrát přidaná jiná zápletka a Golem byl vidět jenom, jak leží na zemi a k takhe vymyšlenýmu ději vlastně nebyl potřeba. Odhalení lži pomstychtivý Diny ale židům moc nepomohla. Zezačátku na ně křesťané koukali jako na vrahy, po vyřešení případu jako na lháře. ()

Nick321 

všechny recenze uživatele

Židé měli i krušnou historii. Jejich majetek, ať už ho získali jakkoliv, budil závist nejednoho jinověrce. A tak se stalo, že v době, kdy Židům hrozilo nebezpečí a věrolomný císař Rudolf II. se k nim i přes slíbenou pomoc otočil zády, moudrý rabbi Löw s pomocí svých společníků stvořil umělého němého hromotluka Golema , který by židovskou komunitu ochraňoval. Moc krásná nedělní pohádka, za mě 5*. ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama