Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když Graham Greene napsal scénář pro film Carola Reeda (úspěšná stejnojmenná kniha je přepisem scénáře, nikoli naopak), ani jeden z nich netušil, že píše filmové dějiny. Třetí muž se stal největším evropským pilířem filmu noir. Namísto amerických studiových podívaných dal přednost poválečné rozbombardované Vídni. Sem přijíždí autor brakových románů Holly Martins na pozvání svého starého přítele Harryho Limea. V Harryho domě však zjišťuje, že je jeho hostitel mrtev a chystá se k odletu zpět. Podivné okolnosti kamarádovy smrti, která je interpretována jako náhodná, mu však nepřidají na klidu. Pouští se do pátrání po záhadném třetím muži, který byl na místě nehody, ale nikdo o něm nic neví. Za partnerku si bere Harryho milenku, krásnou Annu Schmidtovou, se kterou začne rozvíjet klubko událostí, na jehož konci čeká šokující odhalení. Film proslavila vynikající atmosféra s výrazným svícením i dramatická honička v kanalizaci města. Ostrý kontrapunkt k dusivé atmosféře pak přidal citarový doprovod Antona Karase. (Hwaelos)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (265)

sportovec 

všechny recenze uživatele

V českém prostředí neobvyklé dílo nabízí zajímavý pohled na vídeňskou skutečnost konce čtyřicátých let minulého století. Vesměs se tu jedná o základnu fakt, poznatků a souvislostí, které a která jsou v českém prostředí naprosto neznámá. V evropské kinematografii tehdy ještě naplno doznívala poetika třicátých let zvukového filmu. Kamera i vedení herců zůstávalo více či méně divadelní, i když z dětských střevíčků počáteční bezradnosti se již viditelně vyzulo. Vedle pozoruhodné režie a nezanedbatelné kamery tu na sebe upozorňuje hned několik neméně pozoruhodných hereckých výkonů. Orson Welles, muž mysteriozního organizovaného zločinu, exotická Mata Hari, podle všeho česká Němka (ve filmu je pohříchu více českých jmen) Alida Walli, Italka s roztomilým německým šlechtickým predikátem Altenburger von Marckenstein und Frauenberg des Heiligen Römischen Reiches (cítíte, jak se jazyk přímo mazlí s těmi rozkošnými německy znějícími slovy; vskutku echt) a nezanedbatelný muž z generace tvrdé americké školy, skvěle ztělesněný Josephem Cottonem. Hraný film startovní velikosti nové historické epochy moderní světové kinematografie, zhruba tak lze - snad výstižně - charakterizovat v kostce tento nevšední divácký zážitek. ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Tak bohužel, šokující odhalení jsem tak nějak v průběhu filmu odtušil a furt mi prudil hudební doprovod, kterej se mi k tomuhle snímku prostě vůbec nehodil. Kamera opět výborná a hra stínů až neuvěřitelná. Závěrečná honička mi aspoň dojem trochu vylepšila. Bohužel tu geniálnost jsem ve Třetím muži nenašel. ()

Reklama

B!shop 

všechny recenze uživatele

Prijemne me prekvapilo, ze i presto, ze je film 60 let starej, tak je natocenej docela svizne. Pribehove to sice neni nic buhvijak komplikovanyho nebo originalniho, ale jedna se precejen o starej film, takze nejakou tu predvidatelnost mu muzu klidne odpustit. Obzvlast, kdy to je fakt paradne natoceny, ten oskar za kameru je zaslouzenej. Trochu me rozhodila hudba, ona znacne pridava k atmosfere a ozivuje film, na druhou stranu nevim, jestli je nejlepsi napad davat do kriminalky hudbu z Havaje, kdy se clovekovi kazdou chvily vybavi polonahy tanecnice. Co se tyce hercu, ja se hlavne tesil na Wellese, kerej se dostavi az ke konci a moc tu nepobude, ale hraje paradne, akorat je nejak mrtvolne bilej a jeho xicht sviti do dalky. Ostatni herci nicmene za nim nijak nezaostavaj. Takze celkove paradne natocena a zajimava kriminalka s fajnovou atmosferou a to je na 60 let starej film co rict, takze si 4* zaslouzi. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Noir filmy jdou zpravidla mimo mě, ale už po pravdě v rámci mojí pravěký diskuze nemám co doplňovat a tak jsem se na to vrhnul. Uchvácen ani v tomto případě nejsem, ale uznávám, že kamera a celková vizuální stylizace je tu podmanivá a dává filmu ucházející look a atmosféru. Jinak lehce nadprůměrná detektivka. Ani já podobně jako tvůrci když to dělali nevím o tom, že psali filmové dějiny, ale vidět se to bez problému dalo.65% ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Slušné hodnotenie si to zaslúži už len za ten nezabudnuteľný "nástup" Wellesovej postavy na scénu. Ďalej si pridajte jedny z najlepších dialógov, aké som mal tu česť doteraz v zhliadnutých filmoch počuť a formálna stránka (nasvietenie, montáž záberov, hudba, ktorú by mňa osobne do podobného druhu filmu nikdy nenapadlo použiť, pričom ale samozrejme funguje úplne dokonale), ktorá "len" doťukáva skvele rozvrhnuté charaktery, vedené po šachovnici príbehu vskutku majstrovským spôsobom. Na svoju dobu podobne prelomové dielo ako šesť rokov mladší Kane. ()

Galerie (125)

Zajímavosti (51)

  • Najväčšie problémy spôsobovali filmárom ruské orgány, zvlášť pri natáčaní hliadok štyroch veľmocí, ktoré sa objavujú na začiatku filmu, a preto musel štáb nakoniec použiť hercov navlečených do ruských uniforiem. Ťažkosti vyvstali aj pri natáčaní na stanici, ktoré patrilo do sovietskej okupačnej zóny. Sovieti prišli štábu na stopu príliš skoro a vtrhli na scénu, keď ešte zábery neboli kompletné, a preto je možné vidieť na plátne zmes skutočného ruského sektoru a štúdiových dekorácii. (marlon)
  • Bernard Lee byl až druhou volbou pro roli seržanta Paina. Herec, který byl zvažován jako první, nebyl najat z přílišných nároků na svůj honorář. Což se produkci, vzhledem k nevelkému rozsahu role, zdálo jako neadekvátní investice. (DaViD´82)
  • Orson Welles namluvil dvaapadesátidílný rozhlasový seriál "The Lives of Harry Lime", který se vysílal v letech 1951 až 1952. Děj pojednával o dobrodružstvích jeho postavy před událostmi zobrazenými ve filmu. Welles k některým epizodám napsal i scénář. (DaViD´82)

Související novinky

Projekt 100 / 2007

Projekt 100 / 2007

11.01.2007

Již 13. rokem se můžeme těšit laskavé péči organizátorů putovní filmové přehlídky Projektu 100, AČFK. Ti kažodorčně dbají o pravidelný přísun deseti mimořádně kvalitních filmů na stříbrná plátna po… (více)

Reklama

Reklama