Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Legendární americký zpěvák a klavírista Ray Charles proslul jako geniální hudebník, který dokázal do svého revolučního hudebního stylu začlenit gospel, country, jazz i orchestrální melodie. Americký hudební časopis Rolling Stone zařadil Raye Charlese na druhé místo v žebříčku sta nejlepších zpěváků všech dob. Jeho životní příběh plný dramatických vzestupů a pádů zachytil ve filmu v roce 2004 režisér Taylor Hackford, jemuž se podařilo postihnout zpěvákovu komplikovanou osobnost. V hlavní roli jedinečného Raye Charlese se představil Jamie Foxx, který za svůj životní herecký výkon získal Zlatý glóbus i Oscara. Snímek přináší Charlesův celistvý portrét, který mapuje všechny významné momenty jeho hudební kariéry i osobního života. V dětství nejprve tragicky přišel o svého mladšího bratra a krátce na to úplně oslepl. Následně nalezl smysl svého života v hudbě, ale dlouho se musel vyrovnávat se svými vnitřními démony a mimo jiné propadl závislosti na heroinu. V 60. letech odmítal hrát před segregovaným publikem, čímž vydatně přispěl ke změně lidské kultury ve Spojených státech. V roce 1979 se dočkal veřejné omluvy od domovského státu Georgie a jeho verze písně Georgia on my Mind se stala oficiální státní hymnou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (428)

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je prostě hereckým koncertem Jamieho Foxxe. Bez něj by byl to bylo tuctových 60%, protože scénář opravdu není nic světoborného, je hodně rozvláčný a nijak objevný, prostě průměrná Hollywoodská biografie. I když to obvykle nedělám, tak tady prostě nemůžu odolat a zvedám hodnocení JENOM za Jamieho výkon, který dosahuje opravdu těch nejvyšších kvalit. Jeho Oscar je skutečně zasloužený, ale nominace za nejlepší film byla naprosto zbytečná. ()

selfesteem 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších životopisných příběhů, jaký byl kdy natočen. Film, který Vám přiblíží Raye Charlese Robinsona ve všech jeho podobách, ať už těch obdivuhodných nebo vzbuzujících soucítění. Chtěla bych velmi ocenit ztvárnění Rayovy matky a vůbec veškeré návraty do Rayova dětství, které filmu nastavily velmi dojemnou rovinu. Báječný Jamie Foxx, který mě o svých kvalitách přesvědčil v mnou dříve shlédnutém Collateralu, se v Rayovi přímo vtělil do svojí role, jak už do úlohy ztrátou zraku postiženého umělce, tak do role muže, který i přes tuto překážku docílil splnění všech svých tužeb. Film má svěží tempo, ať už údernou, čarovnou a svádivou hudbou, nebo silným příběhem ústředního umělce, který v sobě nezapře odhodlání, talent, sebejistotu a umění dosáhnout všeho, na co jen pomyslí. Scény historie vzniku některých skladeb jako "The Mess Around" nebo "Hit the Road, Jack" jsou přímo geniální, navíc Vás jistojistě bezpochyby rozhýbou, i když zrovna třeba tomuto druhu hudby neholdujete. Pro mě, jako pro člověka, komu jméno Ray Charles nic neříkalo, natož pak jeho hudba (stydim), se po tomto filmu leccos změnilo :). ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

Když tak nad tím přemýšlím, tak Coeni mi s "V nitru Llewyna Davise" úplně zničili možnost užít si tady ty uhlazené na-oscary-aspirující útržkovitě biografické ilustrace - a nutno dodat, že i předtím jsem byla dost skeptická. Vždycky mě totiž nejdřív bude zajímat především hudba a až potom její autor/interpret. A už vůbec mi nejde o správnost životopisných údajů (viz filmy, o kterých píšu na konci), ačkoliv mě vždycky zaráží, jak mystifikačně s emocemi zacházejí filmy, které se vydávají za pravdu. Ale rozhodně za můj záchvat skepse vůči Rayovi nemůžou jenom Coeni, ačkoliv u nich uctívám to, jak nechají písně zaznít v celém rozsahu, nemají potřebu je kouskovat do klipovitých montáží nebo komentováním vysvětlovat a hlavně že je používají jako stylotvorný prvek a ne jako křoví - což mi přijde jako přesný opak toho, co se děje v Rayovi. A jako pozitivní příklad uvádím další hudební (kvazi) biografie, které mi přijdou dobře udělané: Sametová extáze, Beze mě - Šest tváří Boba Dylana a zcela z našich luhů Rok ďábla (+ čestná zmínka Amadeus). Spojnici tvoří dobře zvolené ozvláštňující formální twisty a zejména nadhled vůči portrétovanému fenoménu. Slepý obdiv (pun not intended) nevede nikdy k ničemu skvělému. ()

HellFire 

všechny recenze uživatele

Další z těch nudných životopisných filmů :(. Ray mě v podstatě nezaujal po žádné stránce a zhrozil jsem se, když mi v kolonce čas svítilo třicet minut a to už jsem doufal, že hodina je za mnou. Jednoduše to vůbec neutíkalo. Tahle hudba jde zcela mimo mě (poznal jsem jen skvělou "Hit the Road Jack") a výkon Jamieho Foxxe mi nepřipadal nijak zvláštní (na druhou stranu nemůžu říct nic proti faktu, jak se do své role ponořil a naučil se hrát na piáno). Takový DiCaprio by si sošku zasloužil více za to, co předvedl v Letci. Zhlédnuto v 152 minutové verzi. Uf. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Výborná hudba, výborný Jamie Foxx. Zbytek tvoří životopisná nuda. Filmu chybí silný příběh se silnýmu scénami a něco, co by jej odlišilo od spousty podobných biografií ( nejvíc mi připomínal televizního Elvise s Kurtem Russelem). 70% Zajímavé komentáře: golfista, kleopatra, Kaka, Radko ()

Galerie (68)

Zajímavosti (13)

  • Celosvětová premiéra proběhla 12. září 2004 na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu (Ontario, Kanada). (griph)

Související novinky

Statham nahradí Gibsona v další Odplatě

Statham nahradí Gibsona v další Odplatě

26.04.2011

Slavný autor noirových kriminálek Donald Westlake napsal celkem 24 románů, v nichž vystupuje profesionální zločinec Parker (žádné křestní jméno). Je to jakýsi novodobý Robin Hood, který zásadně bere… (více)

Jamie Foxx ukousne soupeři ucho

Jamie Foxx ukousne soupeři ucho

10.10.2009

Vysvětlujete si to správně, Foxx si chce zahrát v připravovaném dramatu o šampiónovi v těžké váze Mikeu Tysonovi. Tvrdí, že je to možná nejzajímavější biografie široko-daleko, protože za mediálním… (více)

Pokrok za prachy z prodeje drog

Pokrok za prachy z prodeje drog

22.10.2008

Po Weirovi a Annaudovi, jejichž nové projekty jsme probírali v uplynulých dnech, je tady další tvůrce, jehož jméno nevidíme na plátnech kin až tak často, ale když už, tak to obvykle stojí zato.… (více)

Není Kravitz jako Hendrix

Není Kravitz jako Hendrix

01.04.2006

Se životopisnými snímky se poslední dobou roztrhl přímo obrův pytel. Kinohity Frida, Walk the Line, Capote, Ray a starší neméně úspěšné Doors, Elvis Presley nebo Great Balls of Fire! se prostě musely… (více)

Reklama

Reklama