Režie:
Gareth EdwardsHudba:
Hans ZimmerHrají:
John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan, Allison Janney, Ken Watanabe, Ralph Ineson, Marc Menchaca, Sturgill Simpson, Amar Chadha-Patel (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Uprostřed války v budoucnosti mezi lidskou rasou a silami umělé inteligence je Joshua (Washington), zocelený bývalý agent speciálních jednotek, který truchlí nad zmizením své ženy (Chan), naverbován, aby vypátral a zabil Stvořitele, nepolapitelného architekta pokročilé umělé inteligence, který vyvinul záhadnou zbraň s mocí ukončit válku... a lidstvo samotné. Joshua a jeho tým elitních agentů se vydávají přes nepřátelské linie do temného centra území okupovaného AI... jen aby zjistili, že zbraň, která má zničit svět, je AI v podobě malého dítěte. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (450)
Trailer mě navnadil až moc, vizuálně mě The Creator hodně zajímal. O to větší bylo zklamání ze samotného filmu. Dialogy a vývoj příběhu je tak neuvěřitelně schematický, že bych věřil, že je napsala A.I. Což je obrovská škoda, protože kamera, scenérie a vizuální nápady byly opravdu povedené. Velkolepých scén bylo ale pomálu, a v kombinaci s téměř neexistujícím propojením s postavami a příběhové jednoduchosti si člověk klade otázku, proč se sakra tak nadějné projekty nemůžou dotáhnout do efektivnější závěrečné formy. Ps: Gareth Edwards je mimochodem ten neuvěřitelný self-made man, který z pěti korun vytvořil skvělé sci-fi "Monsters". Pokud by se byl zabýval jenom vizuální stránkou filmu, a dal napsat scénář zkušenějším bardům, mohl The Creator být skvělým sci-fi, jak je mám rád. ()
Stvořitel mi hodně připomněl náš Bod obnovy. Po technické stránce skvělé, příběhově plytké. Mám uvěřit tomu, že protagonisté jsou bláznivě zamilovaní, ale Edwards mi k tomu nedá žádný důvod. Bohužel pro mě hraje v hlavní roli herecké poleno John David Washington, takže jsem měl problém mu uvěřit cokoliv. I ta malá holka ve mně dokázala vyvolat více emocí. Co se umělé inteligence (robotů) týče, tak tahle tematika byla bohužel využita tak na 20 %. Všechno se dělo tak rychle, že nebyl čas na žádné hlubší zamyšlení nebo filozofování. Mnohem víc by se mi líbilo, kdyby se Edwards zaměřil na komornější příběh. Takhle si zapamatuju jen geniální zvukové efekty a místy skvělou hudbu (plus super píseň). A taky podivné prostřihy, které jakoby zůstaly ve filmu omylem. Neúspěch Stvořitele v kinech je bohužel smutný, protože to znamená, že se na nás poženou staré dobré osvědčené předělávky klasik, pokračování, spin-offy a prequely, jak tomu bylo doteď. P.S. Pořád jsem nechápal, proč byl okolo filmu takový (uměle vytvořený?) hype, protože jsem schválně ignoroval jakékoliv reklamní materiály a ejhle, výsledek nemá co říct. ()
První blockbuster, jehož scénář kompletně napsalo AI? The Creator rozhodně zaujme působivou vizuální stránkou se zasazením do podmanivých lokací a místy výtečnou kamerou, jenže příběhově jde o amalgám všech možných sci-fi motivů a prvků (District 9, Chappie, Short Circuit, Terminator, Avatar atd.), až mi přišlo, že zde není k nalezení snad žádný originální nápad. První cca půl hodina je famózní, ale pak se to rychle rozmělnění do nekonečné cat-and-mouse naháněčky plné klišé a přešlapování na místě, což na konci vyústí tím nejpředvídatelnějším způsobem. Film se snaží být emocionální, ale ani trochu to se mnou nehlo, a to mi v posledních letech stačí fakt málo a většinou mě tyhle otec/dítě vztahovky dokážou namotat. I přes všechna negativa řadím film mezi nadprůměrné počiny v rámci slabé konkurence posledních let a rozhodně doporučuji si jej užít na plátně – IMAX umocní vizuální kvality a zaručí uspokojivý průtokový zážitek, který však každým dalším dnem od projekce víc a víc vyprchává. ()
Film, jehož stvořitelé koktají, nepamatují si začátek věty a neustále od "originálního autorského sci-fi" utíkají ke klišátkům a zoufalým banalitám, které maskují jediné: o fenoménu AI neřekne Stvořitel nic relevantního, je to jen další efektní ozdoba filmu zcela závislého na designu. Děj ani svět nedávají smysl, na to, kolik prostoru Stvořitel má, nikdy nevytvoří koherentní a srozumitelný svět. I tezovité Elysium proti tomu působí jako vtahující univerzum. Edwardsova režie se snaží jít do hloubky, ale spíš nepřesvědčivě skáče od detailu k celku, od přítomnosti k minulosti. Některé lajny scénáře mohl napsat skutečně jen Chris Weitz... Washington je naprosto dvojrozměrná figura, která svým trpitelstvím jen umocňuje dojem, že Stvořitel se dožaduje velkých emocí, na které absolutně nemá nárok. Stejné pocity prázdnoty a neživotnosti jako z Godzilly a Rogue One. Ne, to už fakt nebude studiem. To bude Edwardsem. ()
Proč se v tak úžasném světě odehrává tak všední příběh, proč mi na jeho postavách nezáleželo a proč byl konec tak natahovaný, až byl skoro otravný? Gareth Edwards tentokrát nemohl stavět (a bořit) na základech Godzilly nebo Star Wars, přišel s něčím vlastním... A bohužel tak úplně neuspěl. Příběh je fádní asi jako hudba Hanse Zimmera, která ho provází, a nebýt té technické vyšperkovanosti, která si nezadá s Avatarem a která mě bavila vlastně nonstop, byl by Stvořitel jen průměrný pokus o sci-fi s myšlenkou. Dostal jsem chuť si pustit Blomkampovo Elysium, které je v lecčems podobné, ale na nic si nehrálo. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Montážny strih filmu mal 5 hodín, pričom počas celého procesu strihu nebola do filmu pridaná žiadna hudba, aby sa efektívne ustálilo tempo a štruktúra príbehu. Edwards nazval túto skúsenosť "...super zaujímavou. Časť zo mňa si myslí, že by som to urobil znova, pretože hoci to vytvára veľký tlak na zvukový dizajn, na druhej strane sa neskrývate za hudbu, aby ste zachránili prerozprávanie príbehu." (Arsenal83)
- 17. júla 2023 film vyvolal kontroverziu, keď jeho oficiálny trailer použil zábery z výbuchu v Bejrúte v roku 2020 ako záberu futuristického Los Angeles zničeného jadrovým výbuchom. Gareth Edwards neskôr prezradil, že tieto zábery boli len pracovné, vôbec v traileri nemali byť a neobjavia sa ani vo filme. (Arsenal83)
Reklama