Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Hanks, Catherine Zeta-Jones, Chi McBride, Stanley Tucci, Diego Luna, Barry Shabaka Henley, Kumar Pallana, Eddie Jones, Jude Ciccolella, Guillermo Díaz (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Příběh Viktora Navorského, který přijíždí do New Yorku. Netuší, že během dlouhého letu proběhl v jeho zemi vojenský převrat. Nesmí vstoupit na území USA. Bezprizorní, s pasem neexistující země, musí Viktor Navorski strávit nějakou dobu v tranzitní části Kennedyho letiště a čekat, až v jeho zemi skončí občanská válka. Týdny a měsíce jsou čím dál tím delší. Viktor pomalu objevuje labyrint terminálu - zhuštěný svět plný absurdit, velkorysosti, ctižádosti, zábavy, společenského postavení, ale i romantiky, kterou pozná s překrásnou letuškou Amelií. Pro Viktora však ještě neskončilo uvítání letištním úředníkem Frankem Dixonem, který ho bere jako poruchu v byrokratickém systému, jako problém, který nemůže vyřešit a kterého se zoufale snaží zbavit. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (831)
Velmi příjemný snímek, až překvapině nespielbergovský, bez zbytečných klišé a srdceryvných sladkobolných hollywoodských konců (tedy v mezích normy a žánru daného filmu), na rozdíl od některých dalších místních komentujících jsem se ani jednou nepřistihl, že by mě tenhle film citově vydíral. Oceňuji hlavně sám scénář (tady ovšem již s tak typicky Spielbergovsky lidským příběhem) a především herecký výkon Toma Hankse, který se na roli velmi dobře připravil, dokonce i fyziognomicky, mírně totiž přibral, hlavně v obličeji, postavu postsovětského emigranta jsem mu celkem věřil, jeho ruština i přízvuk byl téměř dokonalý (doporučuji zhlédnout v originálním znění, český dabing je totiž utrpení). Spielberg narozdíl třeba od Války světů odvedl nejen svůj standard, ale přidal i něco překvapivého navíc, film se samozřejmě neobejde bez propriet nutných pro žánr melodramatických komedií (ústřední milostný vztah, čistě filmová humánost a lidskost, nerealisticky zvýšený podíl náhody - například setkání při nastupování a vystupování z taxíku, scéna, kdy Viktorovi kamarádi jakoby náhodou nasměrují letušku Viktorovi až do klína atd.), ale Spielberg se vyvaroval zbytečného sentimentu a to vyznění celému snímku velmi prospělo... ()
Viktor, Krakozie, terminál, plechovka, byrokracie a tisíc způsobů jak přežít na newyorském letišti. Já jsem sice nepostával každý den u terminálu s transparentem "Go, Viktor, go", ale jisté sympatie jsem k němu cítil. Tedy spíše z počátku, protože později bych ho zase nejraději kopal do zadnice přes oceán až do jeho fiktivní vlasti. Ten jeho důvod cesty do USA totiž pochopí asi pouze Američan a na mojí rodné hroudě všichni tři žijící jazzmani. ()
Slabé čtyři hvězdičky: Spielberg sice vyloženě nezklamal, ale ani vyloženě nezaujal. Romantična v této komedii až tak moc není, což rozhodně není na škodu, tato linie je navíc podána velmi sympaticky. Příběh se může opřít o spolehlivé herce a jisté režijní vedení a precizní řemeslo hlavních technických složek. Hlavní problém spočívá v tom, že slovo "příběh" v předchozí větě je poněkud sporné. On to vlastně příběh není. Je to sled různých scének na téma "co by se dělo, kdyby jste museli zůstat nějakou dobu v letištní hale". Jde v podstatě o takový sitcom. Tu je nějaká scénka povedená více, tu méně. Nějaká hlavní linie příběhu chybí. Navíc, když se ozřejmí samotný důvod, proč hrdina do USA přijel, což je v podstatě to, oč by mělo jít a k čemu celý film směřuje - je to dost přitažené za vlasy a ač jsem bral celý film s nadhledem, tak tato "pointa" mi nesedla. Další problém tohoto filmu je, že je delší než by měl být a ta tříšť jednotlivých osudů a příhod po nějaké době začíná působit jednotvárně a začíná nudit. Hudba Johna Williamse je průměrná, adekvátní filmu, u samostatného poslechu si všimnete patrně jen výrazného hlavního motivu, který se neustále opakuje. ()
Velice příjemný film. Konečně zase dílko, které se plně opírá o příběh a herectví (jako vždy vynikajícího Toma Hankse). Žádné berličky v podobě triků pro zvýšení působivosti nečekejte. Tentokrát to Spielberg nechal na scénáři (Adrew Niccol - a ten špatný scénář ještě nenapsal :) a nestrhával pozornost na režii, které se ovšem v podstatě nedá nic vytknout. Když k tomu přičtete Toma s jeho přirozeným herectvím a Catherin jako třešinku na dortu, pak mi k plnému hodnocení chybí fakt jenom kousíček.......................................... Ještě poznámku k Limou zmiňované "ziskovosti". K datu 02/2005 se celosvětové tržby přehouply přes 200mil. dolarů, takže se zaplatil víc než dvakrát. Pravdou ale je, že tržby v Americe byly poloviční v porovnání se zbytkem světa .... ()
Úžasný film, v ktorom mi nechýbal ani príbeh ani zábava. Nemohol som od filmu odtrhnúť oči, pretože ma tak veľa zaujal. No a Tom Hanks, opäť predviedol svoj nadľudský výkon, ktorý snáď nejde ani opísať. Jasný palec hore a skvelé bodovanie nesmie chýbať. Bola dobrá voľba obsadiť do hlavnej úlohy Toma Hanksa. Neviem ako by to inak dopadlo. A tiež Catherine Zeta-Jones bola úžasná. Najlepšia bola chipsová scéna a tiež scéna kedy Viktor opúšťal letisko. ()
Galerie (125)
Photo © DreamWorks SKG
![Terminál - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/876/159876480_57971a.jpg)
Zajímavosti (37)
- Název fiktivní země Krakozhia byl odvozen od polského Krakova, oblíbeného města režiséra Stevena Spielberga. (Lumberjack)
- Původní verze filmu obsahovala jiný konec, ve kterém odcházela Amelia (Catherine Zeta-Jones) s Viktorem (Tom Hanks) na Manhattan. (HellFire)
-
Merhan Karimi Nasseri, který byl předlohou pro postavu Viktora Navorského (Tom Hanks), se v čase premiéry pro novináře vyjádřil k určitým aspektům svého letištního života:
- Změnil se jeho život díky čtvrtmilionu amerických dolarů, který získal za práva na zfilmování svého příběhu? "Sice si teď můžu koupit, co chci, ale kdybych si koupil něco drahého, bál bych se, že mi to tu někdo ukradne. Aspoň si můžu dovolit lepší jídlo, i když tady nevaří nijak skvěle. Lidi se na mě teď, když jde film do kin, dívají trochu jinak, ale můj životní styl se prakticky nezměnil. Můžu si třeba koupit letenku kam chci, ale bez pasu a víza mi to je stejně na nic."
- Znal filmaře, kteří se inspirovali jeho příběhem? "V novinách jsem četl něco o Tomu Hanksovi, ale nikdy jsem se s ním nesetkal. Nepřišel za mnou, když se připravoval na roli, nebo aby si se mnou popovídal. Ale myslím, že jsem tu před pár lety zahlédl Catherine Zetu-Jones."
- Jak vypadal jeho obvyklý den? "Obvykle vstávám v osm hodin, oholím se a vyčistím si zuby na pánské toaletě. Pak si u McDonald's koupím snídani a dostanu od nich horkou vodu, abych si mohl uvařit kávu. Potom si až do dvanácti čtu noviny, poslouchám zprávy v rádiu a píšu si do deníku. K obědu mívám filé. Koupil bych si televizi, ale u mojí lavičky není elektrická zásuvka. Večeřím zase u McDonald's nebo si v lahůdkářství koupím šunku. Usínám zhruba okolo deváté. V noci je kolem mojí lavičky naštěstí klid a ticho."
- Jeho nejdůležitější majetek? "Moje knihy, můj deník a moje peníze. Až se odsud jednoho dne dostanu, rád bych si s sebou odnesl tuhle červenou lavici, na které sedím. Za ta léta jsem k ní citově přilnul."
- Co mu nejvíc scházelo? "Stýská se mi po řízení auta. Jsem totiž moc dobrý řidič."
- Nudil se někdy? "Ne. Teď, když mám konečně po patnácti letech nějaké peníze, jsem tady skutečně šťastný. Je to můj snový svět, nemusím se ničím trápit." (NIRO)
Reklama