Režie:
Sam EsmailScénář:
Sam EsmailKamera:
Tod CampbellHudba:
Mac QuayleHrají:
Julia Roberts, Ethan Hawke, Mahershala Ali, Myha'la, Farrah Mackenzie, Charlie Evans, Kevin Bacon, Alexis Rae Forlenza, Vanessa Aspillaga, Josh Drennen (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V apokalyptickém thrilleru si Amanda (Julia Roberts) a její manžel Clay (Ethan Hawke) pronajmou na víkend luxusní dům i se svými dětmi Archiem (Charlie Evans) a Rose (Farrah Mackenzie). Jejich dovolenou však naruší dva cizinci G. H. (Mahershala Ali) a jeho dcera Ruth (Myha'la Herrold), kteří se zničehonic objeví uprostřed noci a hledají útočiště před kybernetickým útokem. Ten je každou minutou silnější a děsivější a donutí všechny přijmout, co jim hroutící se svět nachystá. Film je natočený podle románu Rumaana Alama nominovaného na Národní knižní cenu. (Netflix)
(více)Videa (2)
Recenze (507)
Netflix jednu věc udělal moudře. Na konec roku opět po vzoru K zemi hleď! nasadil film o kterém se bude hojně diskutovat, ovládne tabulky sledovanosti a půjde o film, ve kterém si spousta lidí jistě najde svoje. A bude díky tomu vnímat, že je film dost možná zajímavější a chytřejší, než jakým ve skutečnosti je. Sam Esmail jistě talent má a přirovnávání k M. Night Shyamalanovi všude různě vlastně dává perfektní smysl. Výsledek je osobitý a může dle očekávání stát na silném obsazení. To ovšem někdy jednoduše nestačí. Průměrný uživatel Netflixu může být tak snadno zdegenerovaný, že náhle může v Nech svět světem objevit nějakou hlubší satiru, která se vlastně hrozně chytře strefuje do americké společnosti, jde ovšem pořád o film pro jednoduché publikum, který polínky komplexnosti šetří. Výsledek si tak celých 139 minut dokáže udržet pozornost, rozhodně ovšem nemá potenciál na to stát se milníkem, spíše působí jako slušná epizoda nějaké antologie a bez problému by zapadl třeba jako nějaká prodloužená epizoda Black Mirror. Jak je tak koncept slibný, průběh výsledku zavání pocitem promrhaného potenciálu a příslibem toho, že vše v knižní předloze nejspíš funguje mnohem lépe. K audiovizuální lahodě to celé má velmi blízko, strhává to ovšem právě nedomrlý scénář, který nespasí ani silné obsazení (Julia Roberts v po delší době opět výrazné roli). V jednotlivostech je tak výsledek určitě silný, rozhodně ovšem nefunguje jako silná otep. Pomrkávání k divákovi není tolik důvtipné, satirické rýpaní jak by smet, celé to vlastně tak nějak vyprchá, největším hříchem je poté v podstatě absence jakýkoliv emocí. Při pohledu na spokojené reakce uživatelů Netflixu je vlastně krásně vidět, jak jim stačí málo a opět stáčí k nemilým úvahám k zamyšlení. ()
Přesně ten druh filmu, u kterého chápu, že bude u mnohých oscilovat od odpadu k pěti hvězdám. Vlastně se v něm neděje nic, ale zároveň všechno. Apokalypsa v přímém přenosu, během které se nic nedozvíme, ale zároveň těžíme z nitěrně tísnivé atmosféry, která nemá obdoby. Jediné mínus tohoto filmu vnímám v tom, že v něm není více zapamatování hodných scén. To málo, co tam je, je ale totálně boží. Takhle nicméně i tak oceňuji především to, že z atmosféry, u které nikdo nic neví, tvůrci dokázali udělat film plný dokonalého napětí. A když už se schylovalo ke konci, a stopáž překročila dvě hodiny, které bych ani nepoznal, pomalu jsem se bál, že Amíci to tu tradičně poserou nějakým kdoví jakým vysvětlováním. Zde ale k mému hlubokému překvapení ne. Tady přijde pointa taková, že je vlastně dokonalá. Pro daný žánr vlastně i nezbytná. ()
[90%] Vidím, že mé hodnocení je hodně nadšené, ale já si prostě nemohu pomoci. Postapo filmové témata mám rád a zde to bylo pěkně nepředvídatelně, chováním postav a ke konci i docela temně pojato. Jasně, je to dlouhý film, ale mě utíkal docela svižně. Chápu, postavy zde působí podivně a zejména postava, kterou hraje Julia Roberts mě docela štvala, ale zahrála to dobře. Takový Ethan Hawke zde byl zmatený jak včela, Mahershala Ali zas takový divný apod … Dokázal jsem se do té situace vžít, kdy není úniku, kam utéci a jen dřepět v tom velkém domě … Po technické stránce to bylo víc než slušné. Třeba záběr na couvání autem, kdy proti vám jedou nekontrolované vozy. Napínavá scéna s jeleny apod. Takže méně jak 5* opravdu dát nemohu. Ty dialogy byly dobré, i když jsem si taky chvílemi říkal, co je to za divné postavy. Prostě běžní lidé … Víc k tomu asi nenapíši, netflix mě potěšil. Chápu, že to není pro každého, ale já jsem nadšen! ()
Možná je to tím předvánočním obdobím, ale poslední dobou nemám až na pár výjimek na dobré filmy štěstí. Takže nebudu lhát, moc jsem od toho nečekal a o to bylo moje překvapení na konci větší. Velice solidní věc s jen pár herci, zato s velmi napínavou atmosférou, kterou a to pevně doufám, nikdy nezažiju osobně. Teď nemyslím ty jeleny, ale to všechno ostatní na konci, který slouží zároveň jako memento, jak by to mohlo nakonec, nejen v USA dopadnout. ()
Shyamalan bez Shyamalana. Znepokojivá atmosféra na jedničku, kamera se snaží, k tomu sympatická herecká skvadra a skvělá scéna s lodí na pláži. Ale v druhé polovině se to poněkud unaví, Ruth mě svou pichlavostí otravovala, zástupy zvířat ke konci už taky a závěr mě - aspoň na poprvé - neuspokojil. Každopádně slušný příspěvek do linie apokalyptických netflixáckých filmů (Bird Box, K zemi hleď!, Bílý šum). ()
Galerie (103)
Zajímavosti (13)
- Gramofón, ktorý spustí Amanda (Julia Roberts), je americký McIntosh MT2. (Casador)
- V čase 0:15:28-0:15:38 možno vidieť notebook s logom E-Corp, jedná sa o fiktívnu organizáciu, ktorú predtým Sam Esmail použil už v jeho seriálovom počine Mr. Robot (od r. 2015). (skeptic)
- Scéna s hrou „Jenga“ chytře předznamenává společenský kolaps, k němuž ve filmu směřuje. (NumeranS)
Reklama