Reklama

Reklama

Epizody(1)

Obsahy(1)

Pátý a poslední díl série výpravných historických filmů o věhlasné panovnici je situován do let 1760 až 1780. Marie Terezie nechápe, proč se její manžel, František Štěpán, neustále zabývá finančními problémy monarchie, když její prioritou je zajistit trvalý mír a prosperitu monarchie prostřednictvím sňatkové diplomacie. Oběma rodičům přitom dlouho uniká, jak složitým dospíváním prochází jejich prvorozený syn Josef, který se má stát následníkem habsburského trůnu. Kromě přiblížení života Marie Terezie a doby jejího panování nám série dává možnost stát se svědky trnité cesty Josefa II. od privilegovaného a zároveň svými rodiči opomíjeného dítěte přes obtížná léta spoluvlády s matkou, až po závěrečné smíření s odkazem otce i matky. Jeho první manželství s půvabnou Isabelou Parmskou skončí tragickým zklamáním. V době epidemie neštovic, při níž umírají i Josefovi sourozenci, musí císařovna se slzami v očích v sobě potlačit zoufalost matky a dokončit svůj záměr sjednocení evropských zemí. Přinutí Josefa k dalšímu sňatku, tentokrát s Marií Josefou Bavorskou, která se půvabu Isabely nevyrovná. Ve vyhrocené situaci se Josef se ostře vymezuje proti otci, jehož vnímá jako prostopášníka. Teprve po smrti Františka Štěpána a následném konfliktu s matkou si Josef uvědomí, jakou roli jeho otec skutečně v chodu říše hrál, a až po smrti matky pochopí, jak významný je pro budoucnost monarchie odkaz obou rodičů – a co naopak může udělat jenom on. V roli Josefa v tomto dílu exceluje A. Friesz, jehož výkon se jistě zapíše do paměti diváků stejně, jako skvělý výkon V. Kotka v roli Františka Štěpána a výjimečné ztvárnění role Marie Terezie U. Straussovou. (Česká televize)

(více)

Recenze (77)

easaque 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

-3* Tak se nám zase po 2 letech objevil závěrečný díl o Marii Terezii. Komentář následuje, ať to máme celistvý. Rok 2017 a první dva díly: tahle televizní rakousko-uherská koprodukce v mých očích nedopadla tak špatně jak ji mnozí popisují a beru ji jako vkusný vhled do dospívání a vladaření první císařovny Marie Terezie pro nejširší publikum. Tím pádem se bulváru vyhnout nešlo a nikdo snad nemohl čekat od dvoudílné dramatizace života bůhvíjakou životopisnou přesnost. Casting mi nijak zvlášť nevadil, dobová stylizace mi přišla velmi slušná a scénář normální. Druhá část mě bavila víc, protože v ní bylo mé oblíbené politikaření. Rok 2019 a II. série (3a 4díl): Tímto pokračuje životopisné dílo o slavné vládkyni (tedy v našich luzích a hájích). Třetím dílem jsem byl dost zklamán, protože některé postavy byly zahrány nevěrohodně k té době a působily doslova jako karikatury. Vesměs mě to unudilo a skoro jsem usnul. V posledním díle se to zlepšilo a nebo jsem si zvykl, ale rozhodně zobrazované události už byly zajímavější a udržely mou pozornost do konce. Rok 2021 a III (5. díl): Poslední díl nevybočuje z celého konceptu a změnila se jen herečka v hlavní roli, ale ostatní ani moc ne. Uzavírá kapitolu zejména rodinnými událostmi v císařské rodině - výchovou a přípravou dětí na vdavky a tím udržování dobrých vztahů se sousedy. Ve výsledku je stejně "tuctový" jako předešlé díly , ale koukatelné to je. Celý koncept bych nakonec ohodnotil slabšími 3 hvězdičkami a nevidím důvod se k tomu vracet a to raději si přečtu o ní nějakou knihu.  [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1 /// ART: 0 /// STYL: 2 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Závěr životopisu Marie Terezie letem světem. Na celém filmu je znát, že měl být opět dvojdílný. Obsazení Ursuly Strauss do třetice byla zajímavá volba. Finále životních peripetií se dočkala samozřejmě i množina dalších postav, z nichž nejvýraznějších byl Aaron Friesz jako Josef II. Své minuty slávy měla také Pauhoufová jako intrikánská důvěrnice nebo Rojkové lesbičanka. Nad očekávání dopadl příběh mladé Marie Antoinetty. Z minulých dílů lze připomenout Mauréry, Bokovou nebo Kerekes. Uvidíme, zda se někdy v budoucnu znovu podaří sehnat tolik peněz, aby mohl vzniknout podobně ambiciózní projekt. ()

Reklama

UncleG 

všechny recenze uživatele

Kostýmy a paruky sedí. Kamera dobrá. To je bohužel jediný pozitivum, co se o tomhle televizním tyjátru dá říct. Je opravdu tragické, když se postavy oslovují celými jmény a plnými tituly, aby nebohý divák věděl, do čí imaginární držky se právě dívá. Dále následují scény, kdy rozliční hybatelé světovými dějinami stojí, sedí nebo někam kráčí a přitom si vysvětlují motivace svých politických machinací. Korunu tomu hned z kraje nasazuje scéna s mapou a ukazovátkem - ve které nějaký čičmunda (pečlivě představený a otitulovaný) vysvětluje Marii Terezii, koho si její fakani mají vzít a proč. Protože ona to asi neví. Nebo zapomněla. "Připoměňte mi pane hrábě, proč vlastně chceme provdat Marii Antoinettu do Francie...?" A pán hrábě vezme ukazovátko a začne nad mapou vysvětlovat. Tak fakt dík, tímhle se ze zamýšleného historického dramatu mentálně posouváme na úroveň učební pomůcky pro sedmou třídu zákaladní školy. Á propos, když už jsme u toho "dramatu"... tak Vojta Kotek dokáže celkem solidně zahrát Vojtu Kotka.  Ale přiznejme si, že na velkou dramatickou roli prostě nemá. Celý jeho herecký um (ehm) se tu redukuje na "tvářím se jako ropucha se zaseklou třískou v rektu a přitom na půl huby bez zájmu drmolím nějaké proklamace"... Tenhleten nezúčasněnej pološepot zvládá rutinně a přesvědčivě Roden. U Kotka je to jedno velký Auvajs! ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Takhle nějak by mohly vypadat koprodukční výpravy ČT do naší minulosti, nebo do minulosti všeobecně. Podobně jako tak činí např. už dávno BBC a která je v tomto směru zatím nepřekonatelná. Film je složen v podstatě jen ze zásadních monemtů závěrečných roků vlády MT, přesto nejde o nudné vyprávění a baví celou dobu. Výprava byla skvostná, obzvláště ten závěr mne dostal. Zas a znovu musím podotknout navzdory těžkým časům po Bílé hoře a steskům o nadvládě Habsburků, že můžeme být rádi, že nám vládla právě Marie Terezie a její syn Josef II. Nebýt jich, možná bychom byli sto let za opicemi. Nad některými patenty člověk i dnes žasne a jak revoluční to muselo být tenkrát, to si jen těžko představit... * * * * ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Platí v podstate to isté, čo som písal pri dvojke. Mirka Zlatníková môže písať históriu pre liberálny bulvár. Fabulácie, ktoré robia z dvora Márie Terézie bordel. Panovníčka bola v minulej časti urazená obvinením z nevery, tentokrát zas spochybňujú jej vieru, keď v pohode ako-tak toleruje lesbický vzťah vo svojej rodine. Mentalita ľudí pred 250 rokmi však bola úplne iná. Postavy sú natočené a znázornené ako by boli z dnešnej doby, v podstate keby nemali parochne, tak to s historickým duchom nemá nič spoločné. Toto dielo dopadlo presne tak, ako končí 90% dnešných filmov/seriálov z historického prostredia. Netočí sa to preto, aby sa človek niečo naučil, ale aby sa presadzovali novodobé novoty ich včlenením do historického prostredia a nenápadným poukazovaním na to, že vždy to bolo normálne. Historik sa však takémuto plytkému zobrazeniu a pokrúteniu osobností dejín len zasmeje a následne zaplače. Táto trilógia privodila Márii Terézii všetko len nie sympatie. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (5)

  • Scenáristka Mirka Zlatníková řekla k obsazení Vojtěcha Kotka do role manžela Marie Terezie Františka I. Štěpána Lotrinského: „V první sérii jsem nevěděla, že Štěpána bude ztvárňovat právě Vojta, v dalších už ano. Psala jsme ho pak vyloženě pro něj o on ho hrál tak dobře, že mi začal zabírat stále větší a větší část scénáře, což vyvrcholilo právě v posledním dílu. Možná by se tato část měla jmenovat spíš Manželka Františka Štěpána.“ V případě role manžela Marie Terezie se původně rovněž uvažovalo o střídání herců, ale z důvodu skvělého výkonu Vojtěcha Kotka se od myšlenky ustoupilo i v posledním díle, kde herec ztvárňuje o pětadvacet let staršího muže. (Komiks)
  • S přípravou scénáře tvůrcům pomáhala i rakouská spisovatelka Monika Czernin, jejíž předkové pocházejí z českého šlechtického rodu Černínů z Chudenic. (Komiks)
  • Premiéra závěrečného dílu minisérie Marie Terezie byla nejsledovanějším pořadem prvního dne nového roku, zhlédlo ji 1,46 milionu diváků (15+). (rublik05)

Reklama

Reklama