Režie:
Matěj ChlupáčekScénář:
Miro ŠifraKamera:
Martin DoubaHudba:
Simon GoffHrají:
Eliška Křenková, Miloslav König, Milan Ondrík, Marián Mitaš, Luboš Veselý, Martha Issová, Ladislav Hampl, Ján Jackuliak, Anton Šulík ml., Richard Langdon (více)Obsahy(1)
Do městečka Svit pod Tatrami přijíždí v roce 1937 ředitel velké továrny se svou ženou, aby zde po baťovském vzoru Zlína postavili moderní průmyslové město. Jejich plány ale naruší znepokojující nález mrtvoly v areálu továrny. Novorozenec s mužským i ženským pohlavním orgánem. Monstrum. Případ přesahuje možnosti místních četníků, podléhá maximálnímu utajení a na místo přijíždí tajná policie. Nicméně zdá se, že jediný, kdo chce záhadu vyřešit a nalézt odpovědi a pravdu, je těhotná manželka ředitele. Narazí ale na nečekané překážky, včetně svých vlastních předsudků… (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (350)
Co se to letos děje? Že by české filmy opravdu narazily na bod obnovy? Úsvit je další velmi kvalitní počin z našeho kraje, který se dá srovnávat s celosvětovou kinematografii a to ne jen vizuálem a režii, ale i scénářem a herectvím. Všichni zúčastnění hrají parádně a mega sedí do svých rolí (obzvláště Martha Issová), přičemž Eliška Křenková v hlavní roli je fenomenální. Sice film z traileru působí více jako thriller, než jako tíživé drama jakým je, ale to vůbec nevadí, protože to funguje na jedničku ve všech aspektech. Překvapilo mě jakým stylem se film nakonec ubral, jaké společenské témata rozebral a jak jsem se vlastně ponořil do tohoto světa i jednotlivých příběhů postav. Nečekal bych, že mě tak dojme přátelský a upřímný vztah továrníkovi ženy s jedním ze zaměstnanců. Jde o vkusně a chytře vyprávěný příběh, který možná až moc poučuju, ale za to velmi chytrým a vkusným stylem, který je plný argumentů. Můžu to jen a jen doporučit. ()
Tak tento hit loňských Varů jsem vůbec nestihl v kině a dohonil až teď, týden před Českými lvy, tři měsíce po premiéře na Netflixu. Pouze mi snad jenom přišlo jako některým ostatním, že to nakousnutí tří linek najednou (hermafroditismus, manželská krize, boj s komunisty) nebylo úplně šťastné. A teda současné vulgarismy mi v prvorepublikovém období přišly úplně mimo. Jinak jsem za film rád. Zasazení do první republiky možná není úplně přesné a taky si říkám, jeslti tehdy neměli lidi i jiné starosti než hermafrodistismus, ale dá se to celé brát jako podobenství. A podobenství je to zajímavé. Taky mi jako Bod obnovy to přišlo hodně nadprůměrné z hlediska vizuálu. Záběry s pohledy na nebe, hory a zelené pole mají krásnou scénografii. Technická stránka filmu je nádherná. Všechny prvorepublikové lokace a kostýmy taky stojí za to. Proti Elišce Křenkové nic nemám, ale vždycky mi přišla trochu jako ledová královna. Takový pocit jsem tady překvapivě tentokrát neměl, ve své roli odvážné pokrokové ředitelové je tentokrát opravdu sympatická a dokonce se i často usmívá. Křenkové navíc tentokrát často kamera zabírá obličej a jenom jím často dokáže velmi dobře herecky vyjádřit různé emoce. Mohlo by se zdát, že příběh se jinak veze na v současné době populární vlně LGBT trendů. Přesto jsem se rád něco dozvěděl o tématu, o které se popravdě pravda moc jinak nezajímám. Je pravda, že některé situace jako jako oběd s vedením, kde si drbna Marta Issová stežuje na ty dnešní výmysly, by se klidně mohl takřka v doslovné podobě odehrát i dnes u vás doma. Závěr, ve kterém hlavní postava dodává, že se společnost vyvijí a stačí počkat pět, deset let, už je teda jasný vzkaz a zdvihnutý ukazováček směrem k současnosti. Drsná manželská hádka ale ukáže, že snímek vlastně není až tak jednoznačný. ()
Téma nosné, ale... nedokázal jsem se na to napojit. Bylo to pro mě neživotné, konceptuálně nedotažené a polopatické vysvětlování hermafroditismu mi přišlo vyloženě jako WTF. Navíc žádné téma, které film otevře není vlastně nijak zásadně prozkoumáno. Věci se jen do zblbnuti konstatují a občas se vyřkne statement skrze ústa hlavní hrdinky, ale jinak nic. Hodně po povrchu, nepodvratné, nerozehrané. Prostě si nemůžu pomoci, ale nevěřil jsem tomu nic. Buď je to můj individuálni problém nebo se tady oceňuje především snaha, což do jisté miry chápu, ale odmítám hrát podle pravidel "na Česko dobrý". Chci aby to bylo prostě dobrý a to Úsvit za mě nebyl. 40% ()
Tatry jsou krásné, Eliška Křenková výborně hraje a řídí cool tyrkysovou káru. Dobová atmosféra je uvěřitelná a spousta dialogů je příjemně civilních. Prostě to hezky vypadá, až na ten jejich neuvěřitelně ponurej byt, kde maj neustále zatažený závěsy. Jenže mi přišlo že hlavní ambice filmu nebylo odvyprávět poutavý příběh, ale vzdělat lidi v problematice hermafroditů a tak nějak surfovat na vlně aktuálně společensky vděčného tématu. A aby tam bylo nějaký drama navíc, tak tam dali postavu tajnýho, co tam účelově loví komunisty nebo co, ale vlastně je k ničemu. ()
Asi je to lepší brát jako dobové drama, než detektivku. Audiovizuální podoba je na světové úrovni, příběh zcela evidentně mluví k aktuálním tématům a sázka na Elišku Křenkovou se ukázala být sázkou na jistotu. Sice mi pořád připadá, že příběh nakusuje více témat, než jich zvládne zpracovat, ale stejně je to jeden z těch mála povedených domácích kousků. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (9)
- Film mylne zavádza v diskusii pojem "intersexualita", hoci ten bol prvýkrát pomenovaný až v roku 1949 psychiatrom Davidom Oliverom Cauldwellom v diele "Psychopathia Transexualis". Dej filmu sa ale odohráva o 12 rokov skôr. (Arsenal83)
- Natáčení probíhalo mj. v Baťově památníku ve Zlíně a dále v dobových kulisách kubistické vily v Lysé nad Labem, ve Veletržním paláci (coby poslední nezničené funkcionalistické budově v Praze) a rovněž ve Staré Boleslavi a v Popradu. (HonzaBez)
- Marián Mitáš počas celého filmu nepovedal ani slovo. (Johnny.ARN)
Reklama