Reklama

Reklama

Láska nezná hranice a ve vzpomínkách je nesmrtelná. Ralph Fiennes v titulní roli amerického filmu, oceněného devíti Oscary... Román Michaela Ondaatjeho "Anglický pacient" (1992), vyznamenaný po svém vydání ve Velké Británii prestižní Bookerovou cenou, jakoby se vzpíral filmovému zpracování. Příběh velké lásky a zrady, zasazený do konce 30. let a do doby 2. světové války, je vyprávěn v několika časových rovinách a v poměrně složité flashbackové struktuře. Těžce zraněný „anglický" pacient (nazývaný tak proto, že byl vytažen z hořícího britského letadla) neví, jak se jmenuje, ani si nic nepamatuje ze své minulosti. Když jsou ostatní ranění převezeni, zůstane znetvořený muž v opuštěném a vyrabovaném klášteře spolu s kanadskou ošetřovatelkou Hanou, která se o něho stará a snaží se s ním komunikovat. Muž, který o sobě tvrdí, že se jmenuje Lászlo de Almásy, postupně odhaluje události, jež začaly před válkou v Egyptě, kde pracoval pro Královskou geografickou společnost při mapování Sahary, a pokračovaly až do června 1942, kdy Angličané opouštěli Tobruk. Jeho milostný vztah k manželce kolegy Katharine se prolíná s osudem Hany, která trpí utkvělou představou, že všem svým blízkým přináší neštěstí a má strach o sikhského poručíka Kipa, s nímž se sblížila a jemuž hrozí neustálé nebezpečí při odstraňování nevybuchlých min. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (469)

sportovec 

všechny recenze uživatele

V předčasně zesnulém Anthony Minghellovi ztratila světová kinematografie jednoho z mála svých vyvolených básníků osudové lásky. Již tehdy zralý tvůrce-čtyřicátník patřil k té skupině umělců, pro něž válečné téma jako forma mezní situace lidské existence zůstává podřízeno síle citu-lásky individua, jedince i uvnitř velkých skupin obyvatelstva. Skutečnost, že jeho hrdiny jsou mladí lidé prožívající plně své životy, je dalším charakteristickým prvkem jeho nezaměnitelné tvorby. Dvojí rovina kompozice mu umožňuje zasvěceně pronikavé vhledy do nejtajnějších skrýší lidského nitra. Válka, zhoubná ve svém bezprostředním působení, je v mikroměřítku ještě strašnější. Nejednoduché se stává ještě složitějším, nesnadné nezvladatelným. Nepravděpodobnost nedějového děje je ve skutečnosti vlastně až šedě realistická. V oficiálních líčeních válek na tyto situace není místo; teprve po letech, když vychladnou vášně, smysly se zklidní a vzbouřený rozum se podvolí moudrosti nadhledu a všelidského rozměru, vysvitne plný dosah způsobených nevratných škod a ztrát. I těch, na něž si nelze sáhnout a jež není možné změřit. Kamera, která do lidského nitra promítá neopakovatelné přírodní krásy tuniských i italských exteriérů, a precizně slazené výkony skvělých herců, mezi nimiž vynikají kromě Juliette Binochové i starší z obou Finniesů Ralph a zejména pro mne zcela neznámá Kristin Scott-Thomasová, je vyvažována scénářem, který stačí do milostného rukopisu zachytit i klasické epizody válečného života (bombové scény zpod mostu a pomníku na anonymním náměstí neznámého italského městečka). Celek, který z toho všeho vzniká, je nezodpovědně drzý: dovoluje si s cynismem přímo patetickým tvrdit, že láska je víc než soulož-sex, že je cit nadčasový a mocný, cit jímající, cit všepohlcující. Že je nezničitelná. Osobně patřím k těm nevyléčitelným romantikům, kteří této nehoráznosti dávají nekriticky za pravdu. Myslí si dokonce, že život by bez ní byl nepoměrně chudší a šedší. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Je to jedno, čo pred to napíšete. Veľké auto, malé auto, pomalé auto... Stále je to len auto.“ Mám tony obľúbených filmov a i v čudáckych 90. rokoch vzniklo veľa výborných. Ale keby niekto za najreprezentatívnejší kus desaťročia vybral ANGLICKÉHO PACIENTA, vôbec by som nenamietal. Oscarový (9 sošiek + 3 nominácie) triumf legendárneho megaproducenta Saula Zaentza (PRELET NAD KUKUČÍM HNIEZDOM) a v poslednej chvíli kvôli finančnej tiesni pribehnutých bratov Weinsteinovcov. Nádherná piesková atmosféra je natoľko mrazivá, fascinujúca a hypnotická, že hoci sú scény z toskánskej, rozpadajúcej sa budovy uprostred krásnej prírody tiež parádne, v porovnaní s pieskovými dunami sa Willem Dafoe (napriek sľubnej scéne s prstami) nechytá. Dokonalý scenár, dokonalý Ralph Fiennes, dokonalá réžia, dokonalá kamera. Ondaatjeova kniha vyšla aj v slovenčine, ale do čítania som sa musel nútiť, bolo to veľmi nezáživné, nudné, ba až slabé. Film je oveľa, oveľa lepší. ()

Reklama

Rosomak 

všechny recenze uživatele

Při sledování tohoto filmu jsem se nemohl zbavit pocitu určité vypočítavosti a kalkulu tvůrců, kteří natočili film tak, aby se prostě líbil. Ale jinak jde opravdu o kupodivu inteligentní romantický film, který je rámovaný krásnými záběry, občasnými zjednodušeními, které však neurazí, dobrými hereckými výkony a nádhernou hudbou. Přestože tento film visí převážně na formě a některé scény nepatrně sklouzávají k patosu, přesto jsem si ho užil... Dobrý kompromis, až nebudete vědět, jaký film si s přítelkyní pustit... Neurazí ani jednoho z vás:) ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Když poušť pálí, když vás lidé nechápou, když válka nechce skončit a když láska nemůže vyhrát. Pak nastává chvíle, kdy kapka štěstí ze vzpomínky nebo náhodné vzplanutí v palčivé současnosti může změnit celý život. Vybroušený diamant, který je mi každým dnem od zhlédnutí bližší a pomalu stoupá mým top žebříčkem stále výše. Plejáda dokonalých hereckých výkonů a strhující nezapomenutelné drama, které tehdy Akademie správně ocenila. ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Krásné obrázky, přemíra motivů a disproporčně poskládané dějové linky, které místo toho aby se doplňovaly si navzájem konkurují. Na to, jak se dva mají rádi se navíc musím koukat tak dvakrát déle, než by stačilo. Hudba opravdu není nic extra a z velké části ji mají na svědomí Bachovy Goldbergovy variace. Polovinu dojmu z filmu dělá navíc jeho konec, jinak je to velkolepá nuda. Celkem osobní hodnocení. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (40)

  • První verze filmu před sestříháním byla dlouhá 4 hodiny a 10 minut. (ČSFD)
  • Celosvětová premiéra proběhla 6. listopadu 1996 v Los Angeles. (Varan)
  • V scéne, kde zdravotná sestra (Juliette Binoche) kŕmi pacienta slivkou, počuť hlahol zvonov, ktoré podtrhujú mierumilovnosť prostredia a zároveň symbolizujú bezpečie pred vojnovou streľbou. (Biopler)

Související novinky

Anglický pacient se dočká televizní adaptace

Anglický pacient se dočká televizní adaptace

19.08.2021

Román Anglický pacient spisovatele Michaela Ondaatjeho se dočká nové, tentokrát televizní adaptace. Tu chystá stanice BBC, která zaúkolovala scenáristku Emily Ballou (Taboo, The Turning), aby seriál… (více)

Centrum Prahy ožije 27. MFF Praha - Febiofest

Centrum Prahy ožije 27. MFF Praha - Febiofest

12.09.2020

MFF Praha - Febiofest již 18.9. 2020 odstartuje 27. ročník. Mění své působiště a jeho novým domovem se stává Cinema City ve Slovanském domě. Promítat se bude také v Ponrepu, Edison FilmHub a nově v… (více)

Bratři Weinsteinovi nespí

Bratři Weinsteinovi nespí

04.11.2005

Když na přelomu března a dubna tohoto roku po 25 letech bratři Weinsteinovi ohlásili svůj odchod z vedení společnosti Miramax, neboť se nepohodli s majoritním vlastníkem, studiem Disney, bylo jejich… (více)

Reklama

Reklama