Reklama

Reklama

Divoké devadesátky. Šusťákové soupravy, pestrobarevná saka, velké kazeťáky, videopřehrávače, kýčovitá techno hudba, videopůjčovny na každém kroku, nové společenské poměry, záplava různých podvodníků, začínající organizovaný zločin. V této době a prostředí anonymního maloměsta se odehrává příběh Laca, na svou profesi hrdého údržbáře místního muzea, který se kvůli své výbušné povaze ocitá v nesprávném čase na nesprávném místě a po setkání s drsnými podvodníky skončí na vozíku. Když pak zjistí, že spravedlnost je nedosažitelnou utopií, rozhodne se vzít věci do vlastních údržbářských rukou. Začíná pomsta, jakou jste ještě neviděli. A poznáte přátelství, jaké by vás ani nenapadlo. (Cinemart)

(více)

Videa (8)

Trailer 2

Recenze (476)

salalala 

všechny recenze uživatele

Překvapivě vydařený počin, který ukazuje, že i ve zdejších (přesněji slovenských) podmínkách se dá natočit podobná groteska, která se nebere vážně a stylově drží krok minimálně s Evropou. Jonáš Karásek udělal dobře, když příběh situoval do devadesátých let, kde bylo možné takřka vše, zároveň tu jsou poznat jen typickým oblečením a staršími auty. To ale nevadí, protože o výpravě film opravdu není. Od úvodu si nebere servítky a některé vtipy jsou dost drsné, ale funkční a nikoli samoúčelné, především si ale udrží hodně slušnou úroveň po celou dobu. Příběh je pochopitelně notně přestřelený, jenže je nadsazený a nesnaží se být realistický, což tvůrcům umožňuje přistupovat podobně i ke stylu, který je vytříbený a zejména akční scény jsou na česko-slovenské poměry velmi dobré. Potěší i to, že tvůrci nijak nezesměšňují romskou komunitu, a i když si dělají legraci z určitých stereotypů, nemají potřebu postavy karikovat. Výsledku hodně pomáhá obsazení, v němž výtečně kooperují Gregor Hološka a Zdeněk Godla, na jejichž společné scény je radost pohledět. Je fakt, že některé momenty vyznívají naprázdno, tempo je někdy zbytečně roztahané, a když zmizí humor, najednou se to vleče a není to tak zajímavé, to ale nic moc nemění na tom, že Invalida je překvapivě povedený film, kterých se dnes už moc netočí a ukazuje, že když existuje produkční odvaha, může něco podobného nakonec spatřit světlo světa. 70 % ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Priznávam, ze som filmu nevenoval nejakú veľkú pozornosť, trailer zaujímavý, ale väčšinou je v ňom to najlepšie, preto som to bral s rezervou. Po dobrých ohlasoch a hodnotení som filmu dal šancu a prekvapko! Čo ma dostalo asi najviac je herecký výkon G. Hološka, ktorý bol fantastický. Jeho nervové výlevy, nešťastné trápenia v bežnom živote, hádky s manželkou či jeho šikovné ruky a kutilstvo, to všetko som si užíval. Atmosféra 90-tych rokov sa vydarila. Neviem ako sa toto podarilo, ale na slovenské pomery sa zrodil film, ktorý by si neurobil hanbu ani za hranicami, a to je asi najväčšia pochvala. Samozrejme aj tu nájdeme ten nekonečný problém v slovenských filmoch z posledných rokov - nezrozumiteľné dialógy, občas. Zvukári bacha na to... Malachovský nebol veľmi presvedčivý, určite by som ho vymenil, taký Godla sa ani nemusí veľmi snažiť-tomu sa vraví rola na mieru... Kusturica style vyšiel dokonale a slušne som sa bavil. Fakt by ma zaujímal Kusturicov názor na tento film. 80%. ()

Reklama

mm13 

všechny recenze uživatele

Invalid bavil. S výhradami, ale bavil. Zo všetkého najmenej však chápem tie oslavné reči o originalite. Pretože originálne je akurát tak prostredie (ešte aby to nebolo!), všetko ostatné ťaží z každého jedného mozaikovitého filmu, koľko ich len za posledných 30 rokov vzniklo (a do spoločnej mozaiky nepridáva jediný pôvodný dielik). Ale fakt bavilo a ako slovenský príspevok do blížiaceho sa 30-teho výročia opusu, ktorý navždy poznačil zábavnú kinematografiu, je to dobré až-až. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Parapomsta v paradigmatu devadesátek. Film bez bariér o bariérách kolem nás, občas černý jak díra v zemi bez deklu. Slovakian Guy Ritchie se sociální glosou, zahradním grilem z kanálového poklopu a bez starostí o drahé hadry. Napsat něco vtipného bývá jen část úspěchu. Vše je potřeba prodat na desetinu přesným timingem a způsobem projevu a tady se to i díky nedabovatelné „záhoráčtině“ daří. Ásal, ásal, to je šanca premenená.. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Slovenská óda na stylové absurdní černé komedie. A i náznak sociální satiry je přítomen. Zdeněk Godla coby Gabo, oděný v nacistické uniformě, sedí zadržený na policejní stanici v obklopení dvou vyslýchajících vyšetřovatelů a počíná vyprávět absurdní příběh o svém kamarádovi Lacovi, ze kterého se stal po pádu do kanálu bez poklopu pomstychtivý invalida připoutaný na invalidní vozík. Celá ta historka z jeho života je poměrně objemná, vine se celým filmem a u všech momentů z jeho života Gabo rozhodně nemohl být. Divák se postupně seznamuje s charakterem hlavní postavy. Ví o něm, že byl zaměstnancem muzea a vynikal v opravách všeho druhu. Jen není úplně zřejmé, co se na začátku semlelo, až byl nutný zásah policejního komanda. K rozuzlení se dostaneme různými dějovými oklikami v samotném závěru. Zasazeno do devadesátých let.  Natočeno je to schopně. Jonáš Karásek se celkem ve specifickém žánru vyzná a umí nasadit styl. Scénář je ale výraznou slabinou. Známý hudebník Tomáš Dušička, lze ho zahlédnout na začátku filmu jako velitele zásahu, když si sundá kuklu, prostě nedokázal přijít s něčím převratným. Slabiny jsou o to více znát také díky přetažené stopáži filmu, která sahá téměř až ke dvěma hodinám. Gregor Hološka ze Zdenkem Godlou utvořili solidní tandem. Chtěli by být i více komediální, jenže scénář vypráská několik hlášek a potom už se jede bez šťávy, skoro až nudně. Využití nacistické uniformy na cikánovi je extra bizarní vtípek. Další takové bomby už film nabízí pomálu. Gang, v němž se vyskytuje vlasatý Patrik "Rytmus" Vrbovský, silně zavání stylem Guye Ritchieho a v slovenských podmínkách působí poměrně trapně. A raper dostal ve filmu moc málo prostoru. Akční scény s drsným nádechem se povedly a jsou velmi zdárně natočené. Ve filmu se ale více plká než jedná, postupně se vytrácí náboj, který se vynoří až na konci. Režisér a spol. odvedl styl, co slovenské kinematografii chyběl. Jenže v porovnání se západními produkcemi se velký filmový objev nezrodil. 6/10 ()

Galerie (57)

Zajímavosti (25)

  • Gabo (Zdeněk Godla) se vyznává ze své lásky k indiánům, konkrétně k Vinnetouovi – stejně jako jiná Godlova postava, Rom Franta z Mostu! (od r. 2019), kde si jeho kamarád Luďan (Martin Hoffmann) dokonce vysloužil přezdívku Klekí Petra, která na film Vinnetou (1963) odkazuje. (melica)
  • Na scenári sa podieľal aj známy slovenský raper Rytmus. (Biopler)
  • Film sa odohráva v 90. rokoch, ale na rozvodovom tlačive (čas 52:45) je odvolávka na Zákon o rodine č. 36 z roku 2005. Okrem toho PSČ príslušného okresného súdu Medzilaborce v hlavičke - 061 01 patrí Spišskej Starej Vsi a o dva riadky nižšie - 831 02 je bratislavské PSČ. (EnzoFerrari)

Související novinky

13. ročník cen Slnko v sieti ovládl Invalida

13. ročník cen Slnko v sieti ovládl Invalida

26.04.2024

V pátek 26. dubna 2024 se v bratislavské budově Slovenského rozhlasu uskutečnil 13. ročník předávání slovenských národních filmových cen Slnko v sieti, na nichž byly oceněny výrazné počiny a tvůrčí… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

30.12.2023

Rok 2023 se uchýlil ke svému konci a přišel tedy čas, abychom vám stejně jako v předešlých letech opět představili výroční topky tří filmů a případně taky tří seriálů podle některých z… (více)

Reklama

Reklama