Režie:
Jonáš KarásekScénář:
Tomáš DušičkaKamera:
Tomáš JuríčekHrají:
Gregor Hološka, Zdeněk Godla, Ivo Gogál, Daniel Fischer, Sväťo Malachovský, Sáva Popovič, Helena Krajčiová, Martin Šalacha, Oľga Belešová, Jevgenij Libezňuk (více)Obsahy(2)
Divoké devadesátky. Šusťákové soupravy, pestrobarevná saka, velké kazeťáky, videopřehrávače, kýčovitá techno hudba, videopůjčovny na každém kroku, nové společenské poměry, záplava různých podvodníků, začínající organizovaný zločin. V této době a prostředí anonymního maloměsta se odehrává příběh Laca, na svou profesi hrdého údržbáře místního muzea, který se kvůli své výbušné povaze ocitá v nesprávném čase na nesprávném místě a po setkání s drsnými podvodníky skončí na vozíku. Když pak zjistí, že spravedlnost je nedosažitelnou utopií, rozhodne se vzít věci do vlastních údržbářských rukou. Začíná pomsta, jakou jste ještě neviděli. A poznáte přátelství, jaké by vás ani nenapadlo. (Cinemart)
(více)Videa (8)
Recenze (482)
„Viete, nie som len policajt. Som aj spisovateľ.“ – „Čítal som od vás niečo?“ – „Napísal som jednu knihu a druhá je na ceste.“ Film, aký na Slovensku ešte nevznikol. Aspoň mne osobne fakt nenapadá nič celovečerné, čo by sa naňho aspoň čiastočne podobalo za posledných, čo ja viem, 30 rokov. A predtým už vôbec nie. Hej, v polovici tomu na chvíľu spadne reťaz, scenár vykazuje dramaturgické nezrovnalosti (niečo mi ušlo, alebo ako vlastne dopadla trojitá vražda v osade?), nie som si istý, či by skutočne v 90. rokoch skorumpovaného politika s kontaktmi na náckov a skinhedov dokázal poraziť ŤZP občan z ľudu a občas som mal pocit, že sa tvorcovia predsa len príliš utrhli a blbli len preto, že sa im podarilo do cameí nahovoriť isté tváre (nechcem spoilerovať), bez ktorých by to ale v konečnom efekte paradoxne bolo vyladenejšie. Niekedy je menej viac. Inak je to ale ozaj neskutočný film. Plný neuveriteľných hereckých výkonov (skvelý Gregor Hološka, ale báječní sú úplne všetci, vrátane dobrosrdečného Zdeňka Godlu, no všetko stálo na Hološkovi, ktorý veľmi dobre zahral rolu, ktorá sa výberom nevhodného herca mohla stať značným spôsobom nevydarenou a de facto zničiť celý film), prekvapivo výborný audiovizuál (soundtrack, strieľanie na auto), kvalitne vystihnutej atmosféry a nálad spoločnosti počas špecifických 9O. rokov, šialených nápadov (turbovozík, kladka, paternoster) a krásnych WTF momentov (zbrojný preukaz). Aj keď sa priznám, že nevedomky hajlujúci Róm v hitlerovskej uniforme trochu cez čiaru pripadal už i mne a to mám vo filmoch rád drsné vtipy. Takéto zábavné dialógy a báječné hlášky som každopádne v slovenskej kinematografii počul možno dva-tri razy v živote („Húkačku nepustíme?“ – „Nie. Tá sa púšťa len v zákonom stanovených prípadoch.“). ()
Mafstory 2023. Trikrát som sa zasmial nahlas (konečné riešenie rómskej otázky, Rytmus, gayovia). Používa to divné gradovanie deja (čo tu niektorí paradoxne vyzdvihujú). Mne to prišlo nudné a zmätené. Drvivá väčšina gagov vychádza zo záhoráckeho nárečia a rómskeho prízvuku. 90.kovým retrom to možno zabáva, ale jak je to prepálené za hranicu balkánskej gangsterky, tak to vlastne žiadnym retrom nie je, nakoľko až takto to tu nikdy nevyzeralo. Podobne mečiarovskú atmosféru načrtol Havran v Analfabetovi, ten ale nemal zbesilý soundtrack a strihy jak youtube video, aby divák náhodou za štyri vety neprerušeného dialógu nestratil pozornosť. Herci nadpriemerní; s prehľadom najlepší je Gogál a veľmi prekvapivo si to celkom dáva aj Malachovský, inak tragický komik. Cameá úplne zbytočné, len aby boli (hlavne Spirit a Vec). Najvtipnejší na celom filme je Rytmus. Na Slovensko povedzme dobré, ale na Západ (myslím západ Európy), by toto nestačilo ani pred dvadsiatimi rokmi. Ono je pekné vytvoriť pár dobrých hlášok a vysmiať sa provinčnosti (ktorá je napol národná hrdosť 😉), furt to ale stojí na basic príbehu a dávno ohratých postupoch. Prial som si, aby to skončilo. ()
Slovenských filmů se do našich kin moc nedostává, a když se nad nimi zamyslím, vybavují se mi hlavně politická dramata nebo generické romantické komedie podobné těm našim. Černá komedie Invalida je ale z úplně jiného ranku. Zdeněk Godla tady má nejlepší roli od MOSTu! a hláškuje skoro v každé scéně, za něj jsem málem přitlačila i čtvrtou hvězdičku. Některé momenty jsou hodně zábavné, některé méně, závěr v muzeu už mi přišel hodně přestřelený a nebála bych se film trochu zkrátit. Na Netflixu si to ale klidně dejte, možná budete mile překvapeni. „To je dopis od Zdeny." „Jako Studenkové?" „Od mojí ženy." "Ty máš za ženu Zdenu Studenkovu?" :) ()
Konečně komedie, po jaké už delší čas volám říkal jsem si. Každý kdo to viděl, nešetřil superlativy, vždyť už jen Godla v SS uniformě je přeci kopec srandy. Přiznávám se, že mne tyhle historky z podsvětí ze začátku vůbec nebavily, ale dal jsem vyprávění šanci. Když to člověk dokouká, nakonec mu to nějaký obrázek dá, ale aby to tu bylo zaplaveno tolika hvězdičkami, to opravdu nechápu. Zasmál jsem se všeho všudy jednou a to když Godla strčí do vozíku tak aby dojel k policejní stanici. Musím uznat, že Zdeněk Godla hrát umí byť v rozhovorech vypadá jak vyvoraná myš a pro své mnohdy velmi jednoduché vidění světa je oblíbeným hostem nejedné talk show. Asi tu budu za kakabuse, ale bohužel trapnost převažovala nad vtipem. A to mám nekorektní humor opravdu rád. Dávám tedy jen za 3 muškety. * * * ()
7/10. Zajímavý a především skvěle a přesvědčivě zahraný snímek od našich východních sousedů. První půle filmu kdy nevíte co, jak, a proč mě bavila o něco víc než ta druhá, u které se už jen čekalo na to, kdy konečně dostaneme tu vymazlenou scénu z muzea. Jako parádní odreagovačka po náročnym dnu v práci/ve škole slouží tento film dokonale a je to jedna z těch světlejších výjimek naší CZ/SK kinematografie. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (25)
- V poslednej scéne filmu zaznie pieseň "V dolinách" v podaní Karola Duchoňa. (Biopler)
- Vo filme si zahrali aj skutoční trnavskí obvodní policajti. (m.a.t.o.)
- Natáčanie prebiehalo v exteriéroch Bratislavy a Trnavy, v interiéroch Slovenského národného múzea v Bratislave a Západoslovenského múzea v Trnave. V centre nakrúcania sa ocitla aj rómska osada Jegenyes prináležiaca obci Tomášikovo. Rozpočet filmu činil 1 079 947 eur. Film sa nakrúcal necelý mesiac, a to v priemere 15 až 16 hodín denne. (Biopler)
Reklama