Režie:
Ben AffleckScénář:
Alex ConveryKamera:
Robert RichardsonHrají:
Matt Damon, Ben Affleck, Jason Bateman, Viola Davis, Chris Messina, Marlon Wayans, Chris Tucker, Matthew Maher, Julius Tennon, Tom Papa, Damian Delano Young (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Komediální drama Air od oceňovaného režiséra Bena Afflecka s Mattem Damonem v hlavní roli podnikavého manažera společnosti Nike, Sonnyho Vaccaroa odhaluje neuvěřitelnou spolupráci mezi tehdejším nováčkem Michaelem Jordanem a začínající basketbalovou divizí Nike, která díky značce Air Jordan způsobila revoluci ve světě sportu a současné kultuře. Dojemný příběh sleduje hazardní hru nekonvenčního týmu, který rozhoduje o kariéře a v němž jde o všechno a nekompromisní vizi matky, která zná hodnotu obrovského talentu svého syna, a basketbalového fenoména, jenž se stane nejlepším hráčem všech dob. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
Príjemný film o zákulisných udalostiach o vzniku jednej slávnej botaskovej série. Koho to skutočne zaujíma? Mňa to teda za srdce nechytilo. Bolo zaujímavé sledovať ako to dopadne, ale komplet všetky postavy mi boli prakticky ukradnuté a nevidel som príliš dôvod fandiť jednému korporátu pred druhým v snahe pretiahnuť na svoju výplatnú pásku jednu budúcu športovú legendu. Takže to do veľkej miery zachraňoval sympatický casting. Hlavne môjho obľúbenca Chrisa Tuckera som zase po dlhšej dobe rád videl. Ale ako celok to je len film na jedno pozretie. 6/10. ()
Jerry Maguire pre novú generáciu (a napadlo mi to ešte predtým, než sa vo filme ozvali skladby zo soundtracku Crowovej pecky). Affleck sa vykašľal na temné a náročné témy a servíruje kráľovskú feel good zábavu. Má to elegantný retro šat, fajné tempo a skvelé herecké výkony. Veľmi to pripomína oddychové kúsky režisérskych majstrov, ktorí nepotrebujú nič prekonávať, ale iba sa bavia (napr. Good Year, Chatch me, if you can, do istej miery Vlk z Wall Street). Elegantný, zábavný a civillný film, ktorý dokáže z nezaujímavej témy vytlačiť maximum. A v jadre je omnoho silnejší a myšlienkovo hutnejší, než by sa mohlo zdať. 9/10 ()
„TA BOTA JE ON!…“ NIKE a Michael Jordan. Proč? O tomhle je tenhle biják, nabitej hereckejma esama (za ty prachy od NIKE? Proč ne…). Líbí se mně, že se v tý haldě dialogů najde místečko pro vtip. Životopis (boty)… ale kurva tady chápu (zase) ten rozdíl třebas oproti Oppenheimerovi. Možná je to i tím, že jsem spíš sporťák než fyzik. Nebo je to taky lehkostí vyprávění, ve kterým nejde ani tak o dramatičnost scén, jako o fajn atmosféru a svižnost vyprávění. (I povídání). /// -------------- POD ČAROU: ------------------------------------------------ 1.) Společnost Nike uvedla v dubnu 1985 na trh řadu tenisek Air Jordan s cílem vydělat v prvních třech letech 3 miliony dolarů. Prodej výrazně překonal očekávání a za jeden rok vydělaly 126 milionů dolarů. 2.). V roce 2022 dosáhla značka Jordan Brand obratu přes 5 miliard dolarů, z čehož Michael Jordan získal 150 milionů dolarů – téměř dvojnásobek částky 86,7 milionu dolarů, kterou vydělal za celou svou kariéru v NBA. 3.) Thx za titule „Vít Bezdíček“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ ne ()
Standardně dobrá afflekovská režie, sympatické herecké výkony v čele s vynikajícím civilním Damonem, příjemná - i když trošku násilně tlačená - osmdesátková atmosféra. Naštěstí! Protože příběh o tom, jak jedna bohatá firma získala přízeň budoucího miliardáře tím, že mu slíbila tolik peněz, kolik dvě jiné bohaté firmy nikdy nikomu nezaplatily, a tím mimo jiné pomohla vytvořit precedent v bizarním přeplácení sportovních hvězd, vlastně postrádá výrazný potenciál dramatičnosti a gradace i nějakou nosnou myšlenku či poselství. Feel good... fade out... 6.5/10 ()
Galerie (34)
Zajímavosti (24)
- Ben Affleck většinu děje filmu konzultoval přímo s Michaelem Jordanem. Jediná jeho žádost se týkala obsazení matky Deloris – basketbalista trval na tom, aby ji hrála Viola Davis. (Robbi)
- O tom, kto prišiel s názvom „Air Jordan“, sa viedli mnohé historické debaty. Tvorcovia filmu sa rozhodli spracovať túto záležitosť čo najcitlivejšie a vykreslili, že David Falk a Peter Moore prišli na meno každý samostatne čírou náhodou. (Arsenal83)
- Scenár tohto filmu bol vybraný ako najlepší nevyrobený/čierny scenár roku 2021. Ben Affleck a Matt Damon sa ho chopili, prepracovali scenár Alexa Converyho a začali s produkciou. (Arsenal83)
Kulisně i atmosféricky vytuněný retrovýlet do těch odporných temných dob, kdy tenkrát ještě institucionálně prudce rasistické a otrokářské kokotporáty zjistily, že bílí muži neumějí skákat, a tak prostřednictvím sedmiciferných výplat začaly ještě více zotročovat, ponižovat a zneužívat ubohé negroameričany, aby nechutnou bezskrupulózní komercí na jejich úkor ještě znásobovaly své už tak enormní zisky, lákajíce zkurvené privilegované bílé huby na úděsně pokořující a diskriminační zoo s názvem basketbal. Asi nejtýranější opičkou ve výběhu všech dob se stal pod bitchem otrokáře nesmírně strádající Míša Jordán, odpudivým způsobem zneužitý k prodeji hnusných teploušských bot, které při běžném nošení mimo basketbalové hřiště způsobují akorát tak zborcení klenby, brutální zapaření nohou a následně čile bující meziprstní mykózy. A div se vymatlaný světe, dodnes se najde masivní banda blahoslavených pičusů i mimo rapovou scénu, co jsou schopni za nevkusné, kýčovité a zdravotně závadné cirkusácké škrpály vylepit přes pět litrů, přičemž na ně navíc stojí čtyřiadvacetihodinové fronty, aby byli prvními pičusi, kteří si budou moci zadriblovat se svou dutou hlavou, hrdě se pak cítit mnohem víc gangsta a kůl a budou mít vskutku stylovou obuv na nejbližší cigánskou tancovačku. A tak chudáci černí intelektuálové a obzvlášť Míša, jehož ani trochu vychcaná a nesmírně skromná čokomáma pumpla lačného kýčovitého ševce o doživotní tantiémy z každého prodaného kusu, brutálně strádají dál, a docela se divím, že BLM to safari pro privilegované bílé rasisty ještě kulturisticky nezkancelovalo! A tak si Nike nepokrytě cvakla marketingové a píár videjko v podobě docela přitroublého, klišovitého a řádně zpohádkařeného skutečného obchodování s otroky v osmdesátých letech minulého století, k jehož realizaci si ke všemu tomu neštěstí přizvala dva největší faciální plegiky současného Holého údu, duo DamFlek. Ten Matt alespoň předstírá Stanislavského metodu a neváhal se pro roli řádně vyžrat, aby svůj mimický handicap skryl za vrstvou tuku, ovšem Affleck, ten by měl už konečně dostat doživotní zákaz lezení před kameru, leda by se jednalo o rybůt Pokoje. Jeho gaučová etuda netrpělivě čekajícího ředitele byla viskózním chrchlem do xichtů všem alespoň podprůměrně talentovaným hercům světa, a ač byla seriózně míněna, vyvolala u mě dvacetiminutový hurónský záchvat smíchu, načež jsem si ji ještě dvakrát pustil znovu, abych se ujistil, že mi někde v pozadí skutečně neunikl nějaký klaun, jenž za gaučem žertovně pochoduje v nadměrných Jordankách, troubí na klaxon, prdí si na podpaždí a vyřvává, že je to jen konkurz do Humberta pro retardy. Nasraně druhé musím říct, že oč je Ben děsivější neherec, o to je schopnější režisér, kterému podařilo se mu tu blboučkou dvouhodinovou placenou reklamu vcelku udržet nad hranicí zhnusení a klimbání, osmdesátky z toho doslova dýchají, a jelikož strádající Míša zjevně nesouhlasil s frontálním parodováním, natočit film v podstatě o Jordánovi téměř bez Jordána jen se zátylkem nějakého dvoumetrového ebenového kaskadéra, je taky celkem frajeřina. Takže silné dva strupy, především za tu bezelstně nechtěnou fleckatou komedii. () (méně) (více)