Reklama

Reklama

Piargy

  • Slovensko Piargy (více)
Trailer 1

VOD (1)

Obsahy(1)

Mladá, krásná a chudá Juliša (Judit Bárdos) se provdá za Martina (Daniel Fischer), syna nejbohatšího statkáře v Pirgách, a ocitá se tak v rodině, kde vládnou velmi tvrdá pravidla. Nejen, že musí čelit nepříjemnému tlaku tchýně, ale nedokáže se ani ubránit násilným svodům tchána (Attila Mokoš). Juliša se přesto do manželova otce zamiluje a vzniká tak podivný milostný trojúhelník. Zakázané tajemství však nezůstává dlouho utajené a všichni z něj zatouží vytěžit nějaký prospěch. Julišina sestra (Lucia Siposová), lidé v obci a dokonce i vesnický kněz. Vesnice Piargy tak žije hříšným životem, dokud jedné masopustní noci úplně nezmizí. Jako by ji čerti odnesli s lidmi, domy i zvířaty. Naplňuje se proroctví staré místní vědmy Uly o příchodu Antikrista a krutém trestu? (Cinemart)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (106)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Naplní se už čas, neboť všechna znamení se už ukázala. Z nehodné ženy zrodí se antikrist"  Kdo by si v okamžiku, kdy celou vesnici zasype ohromná lavina, nevzpomněl na tato dramaticky vyřčená prorocká slova místní vědmy? Ale co když onen očekáváný antikrist má trošku jinou podobu než malé novorozeně, které též skončilo pod lavinou... Vesnické historické drama ze Slovenska z doby těsně před 2. světovou válkou má v sobě v první řadě jakousi magičnost. A může za to nejen ona děsivá věštba, ale především úžasná černobílá kamera Petere Beczika, která po celou dobu doslova kouzlí (po nebi i po zemi). Nejkrásnější je asi záběr, kdy kamera zblízka zabírá rozsochatý pařez na poli zatímco v pozadí je zamračená obloha. Kromě téhle poctivé filmařiny nebo působivé hudby Kirila Dzajkovského zaujme i samotný příběh o postavení žen ve zdejší vesnické společnosti. Nejde přitom jen o mladou Julišu (velmi věrohodný výkon Judit Bárdos), ale i její tchýni, zasmušilou ženu, která musí přehlížet, jak její náruživý muž "klátí" jednu ženskou za druhou. Postupem času (skoro) všichni vědí, co se na statku děje, ale nikdo to vlastně moc neřeší (zdejší kněz se maximálně zmůže na to, že si na chlípném sedlákovi jako odpustek vymůže příslib zaplacení nové střechy kostela). A tak vše pomalu ale jistě směřuje až k téměř apokalyptickému finále... ()

Anet21 

všechny recenze uživatele

⚪Príbeh o vine a treste, ktorý z naturizmu ani mystiky veľa nepobral, ak iba, tak monológy o Antikristovi.⚪Formálne asi uchádzajúce, resp. nad slovenské pomery, ale naračne klasicky nekonzistentné, celý príbeh je jednak skratkovitý a vo svojej podstate veľmi doslovný (paušalizácie, že Slováci len pili a bili ženy, na iné sa nezmohli, resp. občas aj znásilňovali, a potom zase pili sú už taký filmársky evergreen), no zároveň zdĺhavý, s vyvolávaním pseudonapätia. Charakterový vývin je urýchlený, postavy konajú skratkovito (hlavná postava sa gazdu bojí, potom ju znásilní, zrazu ho ona asi miluje? a schádza sa s ním?, následne ju on odmietne, aby sa s ním zase po otehotnení schádzala?⚪Absolútne hlúpo vyznievajú scény, v ktorých teda na jednej strane spiatočnícki a fundamentálni dedinčania pri sexe vzdychajú ako pornoherci, aby ich každý pri akte našiel, počul a odhalil.⚪Rovnako, obsadiť do role mladého násťročného dievčaťa Bárdos je už dnes celkom odvaha. Nepochopiteľný je i zámer nakrútiť film čiernobielo, čo má asi odkazovať na nejakú československú filmovú tradíciu adaptácií, no mení sa iba na samoúčelnú snahu ,,robiť čiernobiely art."⚪Vysoké hodnotenia sú spôsobené iba tým, že podobná látka (v tomto prípade Švantnerova) sa v podobnom hábe bežne nenakrúca. Z lyrizovanej prózy si však scenár neberie skoro nič, pár snových sekvencií je naozaj málo. A áno, rôzne psychadelické obrazy je obtiažne previesť na plátno, avšak nie je to nemožné. Tu sa zase objavil slovenský nešvar skoro každého porevolučného filmu - scenár, ktorý skrátka neutiahne celú stopáž a už v polovici stratí paru. Film sa dostal, predovšetkým, k mainstreamu a divákom, ktorí by si hutný Švantnerov text aj tak nikdy neprečítali, čiže účel tvorcov asi splnil. Tí, ktorí ale chcú plnohodnotnejší zážitok a skutočný naturizmus by radšej mali siahnuť po knihe.⚪ ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

Najskôr som dostal menší záchvat rozkokošenia pri dojme, že na Slovensku behom jediného roka vznikli rovno dva skvelé folk horory (prvým je samozrejme parádny Svetlonoc Terezy Nvotovej). Napokon ale situácia nie je až taká ružová. Teda... je. Piargy sú výborný film. Ale nie je to folk horor. Miestami k nemu však nemajú ďaleko. Sú v ňom rôzne drobnosti, ktoré ak by sa spracovali inak (a dlhšie), vykľul by sa z toho klasický folk horor. To sa ale jednak nestalo a jednak mám pocit, že o to tvorcovia ani nestáli. No istý mysticizmus prítomný určite je. Ukážkový slovenský naturizmus (domáce násilie, hriešni ľudia, závisť na každom kroku, nevera, alkoholizmus, poverčivosť, malosť niektorých ľudí) vytvára dokonalé podhubie ako pre folk horor, tak pre drámu. Potešilo ma, že snímke chýba explicitnejšia zápletka. Miestami je to vlastne veľmi pekný film, nech už to znamená čokoľvek. Dejú sa v ňom rôzne dôležité veci, ale dá sa povedať, že nedisponuje ucelenou zápletkou. Prestrihy na temnotu v ľuďoch potom pôsobia o to ničivejšie. Stále čakáte, čo z toho vylezie, kam zápletka vygraduje... a ono z toho ako keby nevyliezlo nič a nikam to nevygradovalo. Napriek tomu je to nielenže super, ale ono „dejová tlmenosť“ k naturizmu patrí, takže karhať za to tvorcov je ako karhať tvorcov slasherov za to, že sa v nich vyvražďujú tínedžeri. Nemám čo vytknúť nielen atmosfére a čarokrásnej výprave, ale ani neskutočnej kamere (toto vzniknúť v USA, má to istú oscarovú nomináciu). Ak by Piargy bol maďarský film, búchal by som sa po čele a pýtal by som sa: a to prečo preboha čosi takéto nevieme natočiť aj my, Slováci? No... vieme (aj keď teda OK, v koprodukcii s Čechmi a Severným  Macedónskom). ()

jakeer 

všechny recenze uživatele

Po dlhom čase mám pocit, že som nejaký film nepochopil. Preto je celkom možné, že sa mi to nepáčilo mojou vinou. Na jednu stranu musím uznať, že Piargy netrpia žiadnymi detskými chorobami slovenského filmu (obzvlášť z dedinského prostredia). Scenár a najmä dialógy pôsobia autenticky, nešuštia papierom. Štyria hlavní hereckí predstavitelia hrajú bezchybne. Postava Lucie Siposovej je už trochu karikatúrou. Nesadla mi však umelecká štylizácia. Odkaz filmu mal zrejme smerovať k poznaniu "Tak sa vtedy žilo." No neviem, ako tomu pomôže, keď dronové zábery prekonvertujeme do čiernobielej farby. Reálie Slovakštátu nijako dej nerozvíjajú, slúžia skôr na dobové zaradenie deja (a čiastočne na vykreslenie kľúčovej úlohy cirkvi v tom období). Aj scény s prvkami nadprirodzena skôr dokresľujú predstavu, že akým nezmyslom vtedy verili dedinčania (rozdiel medzi mestom a dedinou v roku 1939 je podľa filmu až civilizačný). Napokon zostáva holý príbeh hlavnej štvorice, ktorý by sa dal zhrnúť v troch vetách (čo sa podarilo už v oficiálnom texte distribútora). K Piargom sa však po čase určite vrátim a pokúsim sa v nich nájsť to, čo mi možno teraz uniklo. ()

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele

Piargy. Čítať by som to nedokázal, ale takéto filmové spracovanie je veľmi fajn. Absolútne perfektne trafený casting, skvelé herecké výkony, čiernobielosť tomu po čase dodá ten správny feeling a veľmi trefne ukázaná každodennosť jednej bežnej slovianskej rodiny. V konečnom dôsledku je správanie šablónka, ktorá neprekvapí, pridaná hodnota je len to namotanie na cirkev. Povinnosť pre všetkých maturantov, odporúčanie pre slovenských historikov, a fajn film pre ostatných, ktorý sú nastavený na pomerne ťažku, ale dobre natočenú slovenskú drámu. Silné 3 z 5 ()

Galerie (20)

Zajímavosti (8)

  • Představitelka Julišy, Judit Bárdos, začala první záběry natáčet již v roce 2016, ale nejdůležitější části natáčela až o dva až tři roky později. Přestože se pro svou roli musela naučit dojit, tak tato její nově nabytá dovednost nakonec ve filmu není. (EKLEKTIK)
  • Scéna, kdy gazdova žena (Lucia Klein Svoboda) svrhne svého muže ze židle a hodí po něm keramickou mísu, původně ve scénáři nebyla. Herečka Lucia Klein Svoboda ale cítila, že právě jakési zadostiučinění či gradace potlačovaných emocí postavě chybí. Šla tedy za režisérem (Ivo Trajkov), který ji dal za pravdu a scéna byla následně dopsána a přidána do filmu. (venus)
  • Natáčalo sa na týchto miestach: Múzeum slovenskej dediny (skanzen) v Martine, Námestie Svätej Trojice v Banskej Štiavnici, vrch Sitno v Štiavnických vrchoch, Lozorno a okolie, Rybô (Staré Hory), Stará radnica (aj interiér) na Hlavnom námestí v Bratislave, Terchová a okolie, Donovaly a okolie a v Bazilike sv. Prokopa (aj interiér) na zámku v Třebíči. (DRIV3R)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno