Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Teprve devítiletý Hogarth zachrání obrovského robota, který na Zemi přiletěl z vesmíru. Hogarth se snaží svého nového geniálního kamaráda ubránit před vládním agentem a vojáky. Ve zdánlivě klidném městečku Rockwell ve státě Maine žije v roce 1957 devítiletý chlapec Hogarth, který sní o invazi vetřelců a bitvách s komunistickými agenty. Jednoho dne se mu jeho sen splní - do nedalekého jezera prý spadl obrovský robot z vesmíru. Hogarthovi se podaří robota vylovit a navzdory protestům své matky Annie ho schová u kamaráda Deana. O robotově přítomnosti se brzy dozví vládní agent Kent Mansley, který chce vetřelce zničit za každou cenu. A bude jen na Hogathovi, jestli se mu to podaří. (HBO Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (381)

MeanWhile 

všechny recenze uživatele

Vůbec mě The Iron Giant nezklamal, za což jsem velmi rád. U animovaných filmů mám vždy problém s hodnocením, a to takový, že se vždy od několika hvězd hodnocení snížím někam úplně jinak po nějaké době promýšlení. Zde u Obra vím, že to nečeká. Toto kouzelné dílo má v sobě jednu speciální věcičku, a to tu velkou sílu, která vás vtáhne do tý krásný atmosférky, kterou se necháváte unášet a při tom koukáte na tu ne úplně nejlepší, ale zároveň kouzelnou animaci a v ní vidíte skvělýho velkýho Železňáka. ()

AppleCore 

všechny recenze uživatele

Kam se serou ty dnešní rádoby ohromující animáky, který se snaží za každou cenu napodobit realitu! Je sice hezký sledovat vývoj technologií, který jdou stále více za hranice představivosti, ale právě s příchodem oněch technologií, zejména pak s 3D animací, ztrácí animovaný film jako takový svůj význam, ale hlavně svoje nenapodobitelný kouzlo. Tohle je největší klasika a pocta všem animovaným filmům z dob, kdy nebyl hlavní počítač, ale tužka. A Filmů jako je tenhle je třeba si vážit, jednou totiž zmizí úplně. ()

Reklama

hippyman 

všechny recenze uživatele

od úžasňákového režiséra nešlo čekat něco jen tak průměrného, nýbrž opět nějaký chutný animovaný ratatouille z milé nevšednosti, kouzelné naivity a pohlazení na duši... brad bird je prostě železným obrem animovaného filmu pro děti i dospělé a tak tleskám osmdesátkrát a těším se na další chuťovku. 80% ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

I když by se něco takového pokusil třeba takový aktuální CEO studia Disney Bob Chapek vyvrátit, animace nemusí automaticky cílit pouze na dětské diváky. Jedním z důkazů může být i animační kariéra Brada Birda, který zarytě bojuje proti všem, kteří animaci označují za žánr a ne formu umění a několikrát předvedl, že i animovaný film může být komplexní a strčit do kapsy i tuny hrané konkurence. Birda si lidé poté pamatujou především díky dvojici filmů Úžasňákovi a Ratatouille, Bird ovšem zvládl vytřít zrak ještě před nástupem k studiu Pixar. Právě v roce 1999 světu představil svého Železného obra a i když šlo v kinech o propadák, kultovní záležitostí se Železný obr po právu stal. Birdův režijní debut vsadil na tehdy již v popularitě upadající 2D animaci, kdy se již na trhu začínali uplatňovat zmíněný Pixar či DreamWorks Animation, kteří preferovali využívání 3D animace. Prapůvodně mohla být adaptace románu Iron Man od Teda Hughese muzikálem, s nástupem Birda se ovšem plány změnili. Film se odehrává za Studené války, v mnoha momentech zvládne být nepříjemně depresivní a vyvolat dojem, že se odehrává v realistickém světě, zároveň ovšem nepostrádá atributy vděčnějších animáků, kdy dochází k nějakému morálnímu poučení i zábavnějším momentům. Brad Bird se tak již u svého režijního debutu projevil jako šikula, který zvládne naservírovat ideální kompromis. Animák, který zvládne zabavit dětské diváky i rodičovský dohled.  Na konci 20. století vznikl bravurně vypilovaný animák, který v rámci animace nemá nedostatek a působí jako vrchol možností 2D animovaného filmu. Bravurní soundtrack Michaela Kamena, který vznikl ve spolupráci s Českou filharmonií zvládne poté za pochodu ždímat emoce a to i proto, že ústřední postavy mají potřebnou hloubku. Malý Hogarth je tak sympatickým hlavním hrdinou, hlavní hvězdou ovšem zůstává titulní Železný obr, který se skrze přátelství s mladým Hogarthem polidšťuje a přátelství dvou nepravděpodobných přátel funguje výtečně. Jde o animák protkaný komplexními motivy, který své ambice zvládl nepodcenit. Moderně pojatá pohádka pracuje s motivy života a smrti, do jisté míry může fungovat na principu protivojenské agitky. Bird už tak na samém počátku své režijní kariéry zvládl svůj postoj k animaci přetavit do formy, kdy skutečně předvádí, že je animace nástrojem, se kterým se dá pracovat různými způsoby a v ideálním výsledku vznikne přesně tak památné a dílo jako je právě Železný obr.  Primárně se Bird projevuje jako hračička, který by si automaticky zasloužit dostat příležitost u hraného filmu (později jí též dostal v podobě Mission: Impossible 4, hranou část jeho kariéry mu ovšem nejspíš přizabil propadák Země zítřka) a zvládl by svou práci vytřít zrak. Po vzoru pozdějších Úžasňákových je poté Železný obr i po 23 letech v podstatě jedním z nejpůsobivějších superhrdinských filmů, který zvládne soucítit s plechovým obrem a skutečně fungovat jako jeden z nejlepších superhrdinských filmů, který zvládne do velké míry pracovat i s morálními hodnotami.  Kariéra Brada Birda sice není nejplodnější, přesto je pořád snadné vnímat ho jako jednoho z nejlepších animačních tvůrců, především právě při vzpomínání na jeho začátek. Bird se tehdy automaticky nezapsal do mainstreamové ligy a finanční neúspěch Železného obra mu klidně mohl přizabít kariéru, u Železného obra ovšem primárně zvládl udělat velký dojem. Zvládl předvést, že je animace druhem umění, které jde využít k velkému divadlu, vrcholnou 2D animaci poté doplnil komplexními motivy a vyspělejším vyprávěním. Už tehdy bylo jasné, že si Brad Bird zaslouží další šanci. A přechod k 3D animaci a realizace Úžasňákových dokázal, že Železný obr nebyl šťastnou náhodou, ale že za oběma filmy stojí velmi schopný tvůrce, kterého se i do budoucna vyplatí sledovat.... () (méně) (více)

imf 

všechny recenze uživatele

Brade, Brade... konečně jsem si na tebe po letech udělal čas a bylo to... neuvěřitelný. Ať už mě sejmul kýč nebo moje slabost pro roboty, ať už sem nemohl odlepit oči od poctivé "ruční" animace nebo roztomilých nápadů, je to vcelku jedno, protože jsem se zas cítil jako ten kluk v hlavní roli a chtěl jsem se po večerce vyplížit z okna a odběhnout do lesa za dobrodružstvím. Asi se budu muset přestěhovat z desátého patra uprostřed Prahy. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (26)

  • Titulek v novinách, jenž čte Dean McCoppin ("Disaster Seen as Catastrophe Looms"), je podobný tomu z Lady a Tramp (1955), kde jej čte Jim Dear a také titulku z Fun and Fancy Free (1947), kde noviny čte Jiminy Cricket. (D3VIL)
  • Kent jezdí v Chevroletu Fleetmaster 1949. Auto, které si půjčí, je 1954 Oldsmobile 98. (D3VIL)
  • Když Hogarth poprvé ukazuje Robotovi komiksy se Supermanem, v pozadí můžeme slyšet úvodní píseň k Supermanovi z roku 1941. (D3VIL)

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Zemřela oscarová herečka Cloris Leachman

Zemřela oscarová herečka Cloris Leachman

28.01.2021

Z Kalifornie přišla smutná zpráva, ve věku 94 let totiž včera filmový svět opustila americká herečka Cloris Leachman. Zprávu o úmrtí médiím předala její manažerka Juliet Green. Ve filmu se Cloris… (více)

Co chystá režisér Úžasňákových?

Co chystá režisér Úžasňákových?

22.06.2018

Režisér Brad Bird se proslavil zejména svými animovanými filmy Železný obr nebo Úžasňákovi, má na kontě ale třeba i čtvrtou Mission: Impossible – Ghost Protocol či dnes již zapomenutý Tomorrowland.… (více)

Reklama

Reklama