Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V době studené války byla napadena americká  jaderná ponorka a uvázla v hloubce 20 000 stop. Námořnictvo požádalo speciálně vybavený tým ropných těžařů, kteří pracují nedaleko, aby se ji pokusili lokalizovat a určit příčinu havárie. Ti při riskantním sestupu pod hladinu zjišťují, že mořské hlubiny skrývají tajemství, které nepochází z tohoto světa... Posádka americké nukleární ponorky Montana zaznamená na svých přístrojích cizí plavidlo, které se k nim pohybuje nezvykle velkou rychlostí. Náhle se všechny přístroje vypnou a nefunguje vůbec nic. Když se neznámé plavidlo vzdálí, činnost všech přístrojů se obnoví. Ale to už ponorka naráží do skály a vzápětí klesá nenávratně ke dnu… Poté, co americké námořnictvo zachytí signál z vypuštěné bóje, zahájí záchrannou akci. Z důvodu blížící se bouře požádá o pomoc i posádku nedaleké podmořské ropné plošiny. K posádce plošiny se přidává skupina vojáků a také Lindsey Brigmanová, konstruktérka plošiny. Po pobytu v přetlakové komoře se začne u velitele vojenské jednotky, poručíka Hirama Coffeye, projevovat přetlakový syndrom způsobující šílenství. Snaží se za každou cenu skrýt. Z plošiny, jejímž velitelem je Bud Brigman, ex-manžel Lindsey, se vydává původní posádka spolu s vojáky k potopené ponorce. Na místě ale zjišťují, že nikdo nepřežil. Během průzkumu ponorky se znovu objevuje neznámé světelné plavidlo způsobující výpadek proudu. Po návratu na plošinu dostane poručík Coffey rozkaz od velitele odmontovat z ponorky jednu jadernou hlavici. Domnívá se totiž, že jde o ruské plavidlo. Původní posádka se o tom ale nemá dovědět… Kvůli zuřící bouři nad hladinou se ulomí jeřáb kotvící plošinu. Zřítí se do vody a dopadne přímo na plošinu, která je tím velmi poškozena. Začne do ní vnikat voda a při vzniklém chaosu pár členů posádky zahyne. Zbylí členové se snaží plošinu opravit. Během oprav mimo plošinu se před Lindsey objeví mimozemské plavidlo. Její zážitek jí však nikdo z posádky nevěří… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (662)

sheen 

všechny recenze uživatele

Kdysi dávno jsem na VHS viděl klasickou verzi a když jsem měl možnost shlédnutí prodloužené verze sice s anglickýma titulkama, což mě vůbec nevadilo, ba naopak, tak jsem ani na vteřinu nezaváhal. Je to povinnost každého sci-fi fandy. Cameron je prostě režisér, kterého my fandové sci-fi žánru zbožňujeme, ten člověk má nekonečnou představivost. Je to výborná sci-fárna každým coulem, i dnes mě přisly triky pořád nadčasové, krása pohledět na Harrise v této klaustrofobické sci-fi. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Ultimátní podmořský film. Zatímco béčkové pijavice DEEP STAR SIX a LEVIATHAN si hráli pod vodou na VETŘELCE, Cameron si pod ní hraje na BLÍZKÁ SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU. Ty se mi nikdy nelíbily a neoslovila mě ani PROPAST. Přes všechny ty pěkné hračky, záběry a silné scény (padající jeřáb) to bohužel není ani zdaleka taková jízda jako TERMINÁTOR nebo VETŘELCI, obzvlášť speciální edice, která má ke třem hodinám, se vleče a finále s mimozemšťany se mi jeví krajně úsměvné (viz. MISE NA MARS). Filmy s hodnými mimozemšťany zkrátka nebrat. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Terminátor, Vetřelci, Terminátor 2, Pravdivé lži, Titanic, Avatar. Při zmínce jména James Cameron většině na paměti vyvstane právě zmíněná šestice filmů, které vyšli z dílny Jamese Camerona, právě díky těmto filmům se částečně zapomíná na Propast. Ta se při shrnutí Cameronovy tvorby nemůže svým sourozencům rovnat, zapadlá je ovšem prakticky neprávem. Právě Propasti z roku 1989 totiž James Cameron opět dokázal, že se vždy pokouší posunout možnosti vizuálních efektů a zároveň se vždy pokouší, aby jeho bijáky měli nějakou tu hloubku. I proto, že se v Propasti do jedné hloubky nahlíží. Propast, kterou Cameron realizoval mezi Vetřelci a druhým Terminátorem, si prošla velmi obtížným natáčením, kdy šlo několika hercům o život. I proto, že se Cameron rozhodl film natáčet ve skutečné uměle vytvořené nádrži, kdy se herci museli naučit fungovat 12 metrů pod vodou. Natáčení to nebylo příjemné, perfekcionista James Cameron přispěl těm, kteří zpochybňovali jeho psychické zdraví a například Ed Harris, který se málem při natáčení utopil, o Propasti dodnes odmítá mluvit. Až thrillerovou atmosféru na natáčení se ovšem výtečně podařilo přenést i do výsledného filmu. Cameron vždy uměl psát postavy a jím určené dialogy, z tohoto filmu vyčnívá především Michael Biehn, který v poručíkovi Coffeym objevil svůj pravděpodobně nejlepší výkon ve své kariéře, zároveň také rozvedený pár Lindsey a Virgil Brigmanovi v podání Mary Elizabeth Mastrantonio a zmíněného Eda Harrise. Víceméně ideální vztah rozvedených manželů je v jádru srdcem celého filmu, kdy se tak trochu nepříjemné peklo, které museli Harris i Mastrantonio kvůli perfekcionistickému a psychickému nátlaku Camerona zažít, neodrazilo na výsledných kvalitách hereckých výkonů.  Zásadním milníkem speciálních efektů se stala sekvence s vodním chapadlem, bez ní by nemohl vzniknout T-1000 v Terminátorovi 2 a Steven Spielberg by si neřekl, že je již ideální čas realizovat Jurský park. V záplavě filmů o návštěvnících z vesmírů dodala Propast sympatickou svěžest, kdy jen bravurně budovanou atmosféru krapet kazí vyvrcholení filmu, které jede až příliš na jistotu. Propast tak trochu právem v rámci Cameronovy kariéry zapadla právě především proto, že není tak vyvážená jako jeho jiné projekty, Cameron se ovšem opět projevil jako tvůrce s jasnou vizí, kterou dotáhl do funkčního celku. Herce a štáb sice jeho přístup může sebevíc deptat, divák z jeho přístupu ovšem jen těží. I Propast je filmem, který se později dočkal prodloužené verze (ze 139 minut upgrade na 171 minut), která pokládá odpověď na některé nevyřčené otázky, nedoslovnost a záhadnost kratší verze má ovšem nadále svoje kouzlo a to především proto, že je nové finále v prodloužené verzi krapet přitažené za vlasy. Kratší verze dostatečně funguje sama o sobě (i Vetřelci, Terminátor 2 či první Avatar prodlouženou verzi k lepšímu zážitku nepotřebují) a především v ní ideálně fungují emoce. Jen nejde o dvakrát ideální film pro klaustrofobiky, kdy sice Cameron střídá jeden poutavý záběr za sebou, zároveň ovšem dokáže přenést i nepříjemnou stísněnost prostoru.  Cameron nepletoucí si kvantitu s kvalitou v životě sice natočil pamětihodnější milníky, na Propast by se přesto zapomínat nemělo. I u ní se totiž Cameron projevil jako jasná hračička, která svou vášeň pro vodu dokáže jasně projevit. To ostatně za pár měsíců velmi pravděpodobně ukáže i druhého Avatara.... () (méně) (více)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Konečně jsem viděl prodlouženou verzi Propasti. A byla skvělá! Ano, je pravda, že poněkud těžkopádně moralizující závěr už dnes zkrátka nemůže působit tak jako v roce 1989, ale i přesto jsem ochotný přimhouřit oko a pátou hvězdu dát. Vždyť ten film skoro tři hodiny šlape jako hodinky, nenudí a pořád má co nabídnout. Úžasně klaustrofobické prozkoumávání havarované ponorky, doslova a do písmene revoluční trikové scény, dokonalé podvodní záběry, jednu vynikající honičku miniponorek, která se ani v roce 2011 nemá za co stydět, sympatické postavy, které vám po vzoru mariňáků z Vetřelců velice rychle přirostou k srdci, výborné herce s Edem Harrisem a Michaelem Biehnem v čele, burácející i magickou hudbu Alana Silvestriho... A především tradiční Cameronův perfekcionismus viditelný v každé vteřině. Jak říkám - závěr může zamrzet, naštvat i rozesmát... Ale má-li film tolik kladů, čtyři hvězdy by byly zkrátka málo. CALL GUINESS. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Moje prvé stretnutie s Priepasťou značilo, že si ten film nikdy neobľúbim, pretože som v tom čase dokola ospevovala dejové i technické spôsobilosti môjho milovaného Terminátora a Priepasť prišla na rad až neskôr, očakávala som komerčný nátresk, ale prehliadnuc nádherné efekty či perfekcionistický režijný prístup, ten film nebol určený komerčnému publiku, musela som naň dozrieť. Teraz po rokoch si po opätovnom pozretí Priepasti uvedomujem, ako ma fascinujú Cameronove originálne scenáristické nápady, ktoré vie vždy vkusne skĺbiť s porciou monumentálnych trikov, samotné napätie, vyrážajúce z nekonečnej hĺbky podmorského sveta by sa dalo krájať a film sa celý čas spoľahlivo drží na depresívnej úrovni, občas túto klaustrofobickú atmosféru uvoľňovali perfektní Ed Harris a Mary E. Mastrantonio, ktorí si neodpustili pár vtipných ironických hlášok. Od Camerona však divák akosi automaticky očakáva nejaké myšlienkové posolstvo či futuristickú víziu, týkajúcu sa nás, čoby morálne upadajúceho ľudstva a diváci, ktorí boli ukrátení o Special Edition a doteraz ju nevideli (nechápem, ako mohol Cameron vystrihnúť hlavnú myšlienku filmu), nemali šancu vstrebať najemocionálnejšie minúty filmu, v ktorých nás Cameron opäť stavia do pozície tých slabších a podriadených, neschopných postaviť sa vyšším silám. Film tak myšlienkovo bohatý a technicky veľkolepý, že sa divákovi pred očami črtá pravá režisérska genialita. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (54)

  • Čtyřicet procent filmu se odehrává ve vodě. (chelseaman22)
  • "Keď sa na dlhšie zahľadíte do priepasti, priepasť sa zahľadí do vás." - to je Nietzcheho výrok, ktorý bol pôvodne citovaný vo filme. Keď sa ale rovnaká hláška objavila v snímke Trestní zákon (1988), štartujúcej v kinách krátko pred Priepasťou, bola vystrihnutá aby neevokovala plagiátorstvo. Neskôr ju Cameron vrátil do Special Edition vydania Priepasti (dostupná na DVD). (POMO)
  • Podvodní scény byly natočeny v uzavřené jaderné elektrárně Cherokee a v nedokončené jaderné elektrárně Owensby Road v Jižní Karolíně. Natáčení taktéž probíhalo na největším podzemním jezeře na světě v americkém Bonne Terre. Natáčelo se od 15. srpna do 8. prosince 1988. (chelseaman22)

Reklama

Reklama