Obsahy(1)
Hrdinou filmu je Matouš (vynikající Franciszek Pieczka) – „prosťáček boží“, který společně se svou sestrou Olgou žije daleko od lidí, v přímém kontaktu s přírodou, uzavřen do vlastního světa představ. Když se však jeho sestra zamiluje, Matouš s hrůzou zjišťuje, že se ocitá v citové samotě, kterou není schopen unést. Výjimečný film o vztahu člověka a přírody. (Letní filmová škola)
(více)Recenze (8)
Hlavní role se skvělým způsobem zhostil Franciszek Pieczka v postavě prostého člověka, který je ponořen do přírody a naivně prožívá něco mezi snem nebo reálným světem. Určitě to není ani téma o návratu člověka k přírodě, ač se to tak zprvu zdálo. Samotný děj mě velmi zaujal a na konci pohltil. Je to jedinečný až téměř básnicky hluboce procítěný příběh. Co říci závěrem? Skvělé dílo s důrazem na vizuální zpracování stylu poeticko smutné atmosféry, která by se doslova dala krájet. ()
Bez ohledu na to, že se mi fim líbil, jsem neodolal pokušení a pokoušel se Matouše porovnávat s některými lidmi, kteří žijí kolem mě. Mysel jsem si, že v hledání "totožnosti" jsem blízko, ale vždycky chybělo něco, a to se ukázalo jako zásadní. A tak jsem se trochu rozmáchl, a pod ruku mi přišli i jiní, třeba také Edward Stachura; ale ani on se do Matoušovy životní role nehodí pro stejný důvod nehodí (zde je to nejspíš intelekt). Ale co třeba Peer Gynt?... Ano Matouš žije v kontaktu s přírodou, ale hlavně proto, že je líný. A pro lenost také nemůže nikde zakotvit. Vazba na sestru se tak pro něj stává fatální. Bez ní už není schopen ani dýchat. ()
Kombinace milého severského motivu a polské kinematografie přináší takové rozpracování motivu muže, který zdůrazňuje neukotvenost postavy v tradičních společenských vazbách a její zmítání se mezi pokušeními snového i reálného světa. Lehce peer-gyntovské téma, aktuální neméně pro současnou dobu, pro mě však zpracované způsobem, který nepřesvědčuje o tvůrčí jistotě při stylizaci divadelního hereckého projevu a vůbec ne při zvládnutí využití zvolených technických prostředků, ani neupoutává osobní naléhavostí sdělení. Krásné a přesvědčivé ženské postavy. 2-3* ()
Velmi čisté kino. Než jsem se zorientoval, vyděsilo mě, že to bude předchůdce devadesátkových podobenství od Kolského. Snímáním to připomíná padesátkové Bergmany. Ale metaforičnost jde jinudy. Rozechvívající a vždy příjemně zahlazené byly střety hlavního hrdiny se světem práce, světem cizího vztahu atd. V téhle době v Polsce to muselo být hodně jiné. Žádný morání neklid, žádné halucinace, žádné velké dějiny. Neznám tam nic takového. ()
Krasne zobrazeni prosteho cloveka uprostred prirody. Hrdina chce a presto nechce byt sam. Film ma misty mozna i nechteny sexualni naboj. Vyborna kamera. I pres vcelku kratkou stopaz se mi ale film misty zdal rozvlacny. ()
Galerie (15)
Photo © Zespół Filmowy Start
Zajímavosti (1)
- Snímek byl inspirován knihou "Ptáci" od norského básníka a romanopisce Tarjee Vessase. (Terva)
Reklama