Reklama

Reklama

Garderobiér

TV spot

VOD (1)

Obsahy(1)

Vztahy a životní osudy členů tradičního shakespearovského kočovného divadla jsou hlavním tématem filmu Garderobiér, který byl v roce 1983 nominován na pět Oscarů v kategoriích: nejlepší film, nejlepší herec v hlavní roli, nejlepší herec ve vedlejší roli, nejlepší režie a nejlepší adaptace. Garderobiér přináší neodolatelnou studii hlubokého vztahu mezi divadelním principálem a jeho garderobiérem. Starý a nevrlý Sir (Albert Finney) obětoval celý svůj život i duši divadlu. Ale během příprav na 227. představení Krále Leara ho nervové vypětí a válečné útrapy přemáhají a jeho despotická vláda nad společností začíná dostávat povážlivé trhliny. Nablízku mu ale vždy stojí přepečlivý a naprosto oddaný garderobiér Norman (Tom Courtenay), který se mu stará o zdraví a nyní i pomáhá sehrát jeho poslední velkou roli. Oba jsou na sobě životně závislí. Film Garderobiér překypuje humorem, laskavostí a hlavně láskou k divadlu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (52)

bloom 

všechny recenze uživatele

Jeden z těch případů, kdy stačí kvalitní divadelní předloha, dva skvělí herci a výborný film je na světě. Albert Finney a Tom Courtenay podávají naprosto bezkonkurenční výkony, ovšem každý tak trochu na jiný způsob. Finneyho Sir nabízí více možností herecké exhibice díky emočním změnám jak na horské dráze, kdy v řádu desítek vteřin přechází z depresivního útlumu do až dětinského nadšení. Navíc není ani zdaleka poznat, že hraje postavu asi o 20 let starší (k čemuž pochopitelně pomáhají masky). Courtenay za ním rozhodně nezaostává, byť se ze zdejších komentářů může zdát, že je trochu ve Finneyho stínu. Garderobiér Norman je naprosto detailně vykreslenou postavou, kterou její představitel měl v malíčku díky předcházejícím představením v divadle. Na první pohled může díky homosexualitě působit jako komická figurka, ale karikatuře se Courtenayovi (a stejně tak Václavu Postráneckému v českém dabingu) podařilo na míle daleko vyhnout. Po celou dobu v sobě skrývá svůj obdiv a lásku k Sirovi, aby v závěrečné scéně jeho emoce povolily. Ze všech scén se asi i mně zůstane v paměti tvorba bouřky při představení, i když mi vůbec nepřišla tak komická. Díky opravdu výtečně napsanému textu a oběma pánům v hlavních rolích si takřka ani nevšimnete, že většina filmu se odehrává v Sirově šatně. "Má paměť je jako policajt. Když ji potřebujete tak ne a ne přijít." 100% ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Možno že by to bola "iba" výborná dráma. Výborná sojím prostredím, zasadením, scenárom i spracovaním pod taktovkou Petera Yatesa. Ale. Je tu jedno veľké ale. Dokonca dve. Tým prvým je skvelý Tom Courteney ako mierne afektovaný, no oddaný titulný garderobiér. Tým druhým, omnoho silnejším ale je však famózny Albert Finney, posúvajúci tento film na úplne inú úroveň, ako starnúci herec, predvádzajúci životný výkon na javisku, i vo filme. Garderobiér ma zasiahol tak ako len málo snímkov. Finney si Oscara zaslúžil plným právom, a to, že ho nedostal, je veľká škoda. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Přes veškeré kvality Alberta Finneye, někdejšího osamělého přespolního běžce Toma Courtenaye a jejich úžasných dabérů Oty Sklenčky a Václava Postráneckého se jedná o divácky velmi náročný film. Hlavně proto, že se ve filmu tak málo děje, a přitom je vyjádřeno tak mnoho, celý jeden život velkého umělce, který své profesi obětovat život. Velký koncert dvou velkých herců (2+2), který ale může začít postupně lézt na nervy. Má to ale sakra blbej konec. ()

mm13 

všechny recenze uživatele

Chutia mi filmy, ktoré sú jednoliatym, kompaktým celkom, kde všetko so všetkým súvisí a spolupracuje. The Dresser je presne z tejto kategórie, naviac presiaknutý zhovievavým 'múdrom' (ono to vlastne v tejto kategórii ide ruka v ruke). Príbeh, ktorý svojich hrdinov miluje, ale nič im nepardónuje. Mrazivý aj teplý, určite však príjemný zážitok. A nemusíte byť zrovna milovníkom divadla a už vôbec nie znalcom Shakespearovho odkazu. ()

ivishka 

všechny recenze uživatele

Nejdramatičtější film z divadelního prostředí, který jsem kdy viděla. Ochotný, obětavý a pohotový garderobiér Norman, který dělal skoro více než bylo v jeho silách pro divadelního odsloužilého principála a nedostal za to od nikoho žádnou pochvalu - v takových chvílích se do něj dokážu perfektně vcítit vím jaké to je být nedoceněný a osamocený. Norman si uvědomil jak moc pro něj ten náladový a nemocný stařík znamenal i když mu nikdy neřekl vlídného slova a pokaždé na něj jen křičel. Za dobrotu na žebrotu. Nakonec také krásně propletená linie děje dramatu Král Lear s divadelním životem, všeobecnou nervozitou která k tomu patří, starostlivá inspicientka.. Brilantní!!!Velice oceňuji výkon Toma Courtenaye! ()

Galerie (23)

Zajímavosti (3)

  • Původní divadelní verze běžela na Broadwayi od listopadu 1981 a byla reprízována celkem 200krát. (Javert)
  • Autor předlohy Ronald Harwood napsal hru a scénář k filmu na základě svých zkušeností coby garderobiéra u známého shakespearovce Donalda Wolfita. (Javert)
  • Tom Courtenay hrál postavu Normana již předtím v divadelní verzi Garderobiéra. V roce 1982 byl za ní dokonce nominován na prestižní Tony Award. (Javert)

Reklama

Reklama