Režie:
Laurence ReesScénář:
Laurence ReesHrají:
Samuel West (vypravěč), Christoph Hagen Dittmann, Heinrich Schmieder, Horst Günter Marx, Nicolas König, Samuel West, Detlef Bothe, David Gabison (více)Epizody(6)
-
Překvapivé začátky (E01)
-
Rozkazy a iniciativy (E02)
-
Továrny na smrt (E03)
-
Korupce (E04)
-
Vraždy a intriky (E05)
-
Osvobození a pomsta (E06)
Obsahy(2)
Před šedesáti lety byl osvobozen největší koncentrační tábor, v němž zahynuly miliony lidí. (Česká televize)
Recenze (62)
no, tak jenom takovej menší úryvek z muzikálu Osvětim kterej teď dávám do kupy....v řadě zasebou... aríjský kluci dou... moc se tím nepářou... v rytmu pochodujou... a ikdyž zvedaj ruce... nikdo se nehlásí... no asi proč asi... no asi proč a si?... ten s knírkem pod nosem... jen toho poslouchej... ten je fajnovej... jo ten je libovej... za hory za doly ... postaví tábory... plynový komory... barevný fábory... za dobrý chování... a taky pro štěstí... dostaneš tetování... na pravý zápěstí... a všichni zvedaj ruce... nikdo se nehlásí... no asi proč asi... no asi proč a si?... až žlutý sluníčko... připnou ti na tričko... tak se moc neraduj,... a rači upaluj... protože právě dnes,... bude se kácet les,... přijede mercedes,... přijede rudolf hess... a pak chytnou se,... s adolfem za ruce... maj z toho vánoce... maj z toho poluce... a všichni zvedaj ruce... nikdo se nehlásí... no asi proč asi... no asi proč a sí?... (-hlasy v pozadí- židovský sbor: "máme málo jíídla, máme málo jíídla" ; adolf hitler sólíčko: "za chvíli z vás budou..knofliky a mýdla") ()
Mnohem lepší a hrůznější než tenhle natahovaný stále se opakujícími záběry dokument je si na dané téma přečíst knihy. Jelikož už jsem jich přečetl několik a v Osvětimi jsem byl také 2x tak mě tento dokument moc nepřekvapil. Tím ho nechci zhazovat, určitě stojí za povinné shlédnutí, ale dal by se zkrátit do dvou částí. ()
Tak tohle je nejkomplexnější a nejpřehlednější dokument co, kdy , proč? ohledně Osvětimy od začátku do konce. Dokumentu velmi svěže kombinuje hrané scény, výpovědi přeživších obětí i jejich trýznitelů, původními filmovými záběry a perfektní počítačové animace, které dokreslují jak to zhruba asi vypadalo. Tohle by měli promítat na základních školách už od čtvrté třídy každy rok. ()
Definitivní dokument o temnu v moderním dějinách lidstva, svým způsobem působí jako vyobrazení návratu do středověku. Nejdenou v člověku vyvolá přemýšlení o tom, že co se jednou stalo, se můžu bezprostředně opakovat znova. Dokument jako dokonalý podklad pro popírače holocaustu, stejně tak jako pro budoucí generace, které by za každou cenu měly předejít tomu, aby jejich budoucnost nebyla pošpiněna zcestným lidským myšlením o dokonalosti rasy. Jinými slovy řečeno, aby již nikdy člověk neklesl na "pod-úroveň" zvěře. ()
Myslím, že v tomto případě není třeba žádný komentář. Toto se prostě musí vidět, abychom pochopili, jaký byl svět a jací byli lidé v nedávné minulosti, co dělali a jakým způsobem změnili navždy svět. Osvětim je symbolem tohoto největšího teroru v dějinách lidstva a je to místo, kde je smrt cítit na každém metru, hlavně pak v obrovském komplexu Březinka. Byl jsem tam a za sebe můžu říct, že jsem se tam cítil hodně nepříjemně. Březinka je tak velká, že jsem pomalu neviděl na její druhý konec, je to "jen" louka, kde se tyčí pouze spousta cihlových komínů, a člověk když toto vidí, má nepopsatelný pocit. Jinak tento šestidílný dokument výborně pojednává o celé historii tábora Osvětim a o židovské otázce. Hrané scény, dobové fotografie, výpovědi účastníků a současné záběry na tábor, to vše dělá z tohoto dokumentu naprostý unikát. Zde není co řešit, jasný plný počet. ()
Galerie (49)
Photo © British Broadcasting Company (BBC)
Zajímavosti (7)
- Jedním z použitých hudebních motivů, který se objevuje na konci každého dílu, je slavná sarabanda Georga Friedricha Händela ze svity označované katalogovým kódem HWV 437. Mimo dalších zazní také v závěrečné části posledního dílu úvodní melodie Mozarta „Requiem“ se slovy „requiem aeternam“, která v překladu do češtiny znamenají „odpočinutí věčné“. (Belsazar)
Reklama