Reklama

Reklama

Stalo se jedné noci

  • USA It Happened One Night (více)
Trailer 2
USA, 1934, 105 min (Alternativní 101 min)

VOD (1)

Svéhlavá milionářská dcera a cynický reportér stavějí a bourají zdi Jericha... Romantická komedie Stalo se jedné noci patří dnes už do zlatého fondu světové kinematografie. Jednoduchý příběh zhýčkané milionářské dcery (Claudette Colbertová), která se na svém útěku od rodiny setkává s prostým reportérem (Clark Gable), překypoval vtipnými dialogy i přesnými sociálními postřehy, ale především nabídl v době vrcholící hospodářské krize divácky vděčné téma lásky, která zdolá navenek nepřekonatelné překážky třídních rozdílů. Jeho předlohou byla povídka "Noční autobus" Samuela Hopkinse Adamse, uveřejněná v srpnu 1933 ve známém časopisu Cosmopolitan. Film získal v historii poprvé všech pět hlavních Oscarů. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (160)

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Tak tohle si mě získalo o fous víc než Caprovo "It's a Wonderful Life". Příjemně jednoduchá road movie s trochou sociálního patosu v reakci na Černý Pátek. Tenhle přehnaný optimismus mi je trochu proti srsti, ale přiznávám, že když začala autobusová zpívací scéna, dostalo to i mě. Gablea nemám rád a Colbertová byla většinou protivná, ale dohromady jim to šlapalo. Myslím, že si to někdy pustím znova... ----- Po druhém zhlédnutí (po letech letoucích) odvolávám, co jsem odvolal, a dávám plnou palbu. ()

swed 

všechny recenze uživatele

Jeden čas jsem uvažoval o udělení maxima, ale nakonec jsem odolal. Důvodem byl námět, který je na celém filmu nejslabší - v podstatě za 5 minut víte, jak to celé skončí. Stalo se jedné noci mně tento nedostatek vynahradilo výborným hereckým obsazením (sarkastický Gable vs. spratek Colbertová), na kterém stojí úspěch a obliba filmu. Pokud jsou oba dva spolu na plátně, je o zábavu postaráno. Většina filmu je vlastně výbornou roadmovie, která má spád a nenudí. Jakmile však vyprávění tento žánr opustí (či ústřední herecké duo rozdělí), celý film ztrácí energii a nápad, což je patrné především v posledních desítkách minut. 8/10 ()

Reklama

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Capra jako obvykle naivní a jako vždy působivý. Prostě to uměl. Klasickou ukázkou jeho režie je podle mě scéna, kdy celý autobus pospolitě zpívá, baví se a v té chvíli se lidé, kteří se neznají a jen náhodnou jedou spolu, najednou propojí do přátelského, byť prchavého společenství. Pak se dá uvěřit náhlé starosti všech o ženu, která z hladu omdlela i tomu, že jí Ellen dá všechny peníze, co mají a Peter se tomu ani moc nebrání.____ Film je pravzorem stovek pozdějších romantických snímků, které ale většinou tomuto prastarému nesahají ani po kotníky (s čestnými výjimkami jako jsou například Prázdniny v Římě). ____ Jednoduchý příběh má mocnou oporu v hereckých výkonech a především dialozích ústřední dvojice, která si ze sebe většinu společné cesty utahuje, což jim nebrání věrohodně zahrát i cudně vášnivé scény (Gablův "striptýz", chvíle kdy ji na seně jen s velkým přemáháním nepolíbí). ____ Takový film by dnes nebylo možné natočit, podle současného pohledu je to totiž genderově zcela špatně. Gable i Colbertová jsou prototypy muže a ženy, jak je už téměř nepřípustné je zobrazovat. Ona náladová, nelogická, zhýčkaná a roztomilá, on ironický, mužný, rázně jednající a starostlivý. Ellen ho baví svou dětinskostí a rozmary, Peter se o ni dospěle pečuje a tahá ji z průšvihů (a dokonce jí i zapíná knoflíky na svetříku). Je chlapem, o kterého se dá opřít, ale je zároveň tím, kdo vše řídí a určuje, což ona bez výhrad akceptuje. S drobnou poznámkou pod čarou, kterou si Peter neuvědomí, Ellen ho dokáže (řekněme "ženskými zbraněmi") nenápadně vmanipulovat, kde ho chce mít.____ Není to partnerství ve smyslu "budeme o všem rozhodovat společně", ale vztah založený na přijetí ženské a mužské role. Pokud je takový muž zahraný C. Gablem, působí to hodně přitažlivě. Zvlášť když to celou dobu hraje tak, že je přímo hmatatelné, jak ho štve, že se o tu dívku nedokáže postarat tak, jak by chtěl. ___ Znepokojující je ale Peterův zjevný sklon k řešení konfliktů násilím (výhružky, napřahování ruky a plácnutí na zadek). To je důvod, proč už se ke klasickému nastavení rolí nikdy nevracet. /29. 12. 12./ ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

V minulosti získavali oscary zdá sa filmy, ktoré dnes sú len priemernými romantickými komédiami alá Jennifer Aniston alebo Katherine Heigl. Tento snímok z tohto rámca vôbec nevybočil. Je sem tam vtipný, herci majú šarm (hoci herečka je príťažlivá snáď len vo svojej dobe), no chýba farba. Z pohľadu dnešného diváka to musí byť len priemerná komédia, ktorá je výrazne nadhodnotená. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Pramáti všech romantických komedií. Model "nesnášela ho-poznala ho-milovala ho" podle mě pochází právě odsud a ve své době byl revoluční: filmová hrdinka dostala šarm, kuráž a osobnost. To je přínos filmu a je jen škoda, že v něm hraje bezkrká šeredka Claudette Colbertová. No, každý začátek je těžký. Jinak, Stalo se jedné noci stojí za vidění i proto, že obsahuje slavnou scénu s pokojem přepůleným dekou. Ta scéna se dočkala tolika parafrází v jiných filmech, že se vyplatí vědět, o co kráčí. 80 % ()

Galerie (56)

Zajímavosti (24)

  • Režisér Frank Capra potřeboval, aby Clark Gable (Peter Warne) působil ve filmu starším dojmem. Proto nechal instalovat osvětlení tak, aby dodal jeho obličeji pár let navíc. (topesto)
  • Claudette Colbert (Ellie Andrews) má na sobě jen čtyři různé svršky: chabý noční úbor na začátku, cestovní oblek, pyžamo Clarka Gablea (Peter Warne) a svatební šaty. (Kulmon)
  • Clark Gable (Peter Warne) po natočení filmu řekl režisérovi Franku Caprovi, že měl chuť natáčení vzdát, protože nechtěl dál hrát. (Terva)

Reklama

Reklama