Reklama

Reklama

Komedie s hořkým podtextem o jednom soudním případu, který prověřil lidské charaktery, má všechny klady autorského talentu Z. Svěráka. S humorem a s porozuměním vypráví příběh bývalého učitele na okresním městě Moutelíka (Vlastimil Brodský), který se dostal před soud kvůli pohlavku, uštědřenému synovi z prominentní maloměstské rodiny. Proces dostane začínající právnička (Z. Bydžovská), která pozná v Moutelíkovi charakterního člověka a pomůže mu znovu získat lidskou důstojnost, i když po právnické stránce je proces neúspěšný… (Česká televize)

(více)

Recenze (82)

Drom 

všechny recenze uživatele

Další zoufale televizně zpracovaný dílo. No rozhodně mi to nepřišlo tak úžasný, jak se tu z hodnocení ostatních může zdát a celá za zápletka není ani originální ani kujónsky vymyšlená. Morální síla ano, ale předevší výborná Zuzana Bydžovská a výkon obvyklé vysoké úrovně Vlastimila Brodského, spolu s dalšími herci, je to, proč film asi stojí za to vidět. Zaujala mě hudba, především některé motivy, ale nejsem si jíst, zda její síla byla vhodná ke spíše vlažnému dramatu, které bylo třeba oproti mnou nedávno viděném Po rozvodu jaksi někde jinde a při srovnání bohužel dosti minimalistické. Ať přemýšlím, jak přemýšlím, trochu plus a trochu mínus, ve výsledku je to ale dle mého zbytečně šedý průměr, protože z toho šlo vymačkat víc. Především ze zpracování. ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československý televizní film podle scénáře Z. Svěráka, jenž se většinu doby věnuje soudnímu přelíčení, v němž je jako obžalovaný předvolán vysloužilý, trestně bezúhonný učitel biologie Moutelík, jenž uhodil svého bývalého žáka Burdu a ten si díky tomu přivodil vážný úraz. Přestože byl stydlivý introvert Moutelík v podání V. Brodského ke svému činu vyprovokován nemístnou urážkou onoho nevychovaného studenta a zranění bylo důsledkem nešťastných okolností, případ je poměrně jasný a k uzavření je potřeba pouze uvést míru polehčujících okolností. Největší hereckou hvězdou tohoto snímku není však mistr Brodský, jak by se mohlo nabízet, ale Z. Bydžovská neboli Moutelíkova mladá obhájkyně JUDr. Mourková, jež se do jejího prvního případu zakousla velmi pevně a s chutí. Navzdory nízkému sebevědomí, bizarně velkým brýlím a naprosto příšernému civilnímu outfitu se do předem prohrané soudní pře s protěžovaným mladíkem pustila hrdinně a kvůli potvrzení výpovědi obžalovaného neváhala dokonce navštívit svědka J. Hanzlíka a ovlivňovat ho. Ve vedlejších rolích tohoto zajímavého snímku, v jehož názvu se objevuje studentská přezdívka pana Moutelíka odkazující zřejmě na jeho nepříliš elegantní chůzi, se ukázal M. Růžek jako soudce, namistrovaný J. Abrhám coby žalobce s totálně demagogickou závěrečnou řečí a právník O. Sklenčka, jehož onemocnění zapříčinilo předání Brodského spisu do rukou nezkušené Bydžovské. Případ Platfus shledávám jako nadprůměrně kvalitní a poutavý televizní snímek od velezkušeného režiséra F. Filipa, kde se mladá právnička v podání vynikající Z. Bydžovské postavila na neprůbojného a neautoritativního učitele, jenž za oprávněný políček drzému mladíkovi dostal podmíněný trest. ()

Reklama

ArthasKarfa 

všechny recenze uživatele

Film, který je svým názvem i pouze televizním uvedením poměrně nenápadný skrývá opravdu velmi kvalitní dílo, na kterém se svým scénářem podílel mistr zápletky Zdeněk Svěrák. Dává velké pole působnosti pro herečku spíše malých rolí Zuzaně Bydžovské, která je v tomto snímku nepřekonatelná a ve dvojici s dobrotivým panem učitelem Montelíkem (Vlastimil Brodský) se příběh opravdu povedl a zanechá v nás trošku pocit zamyšlení, zda-li jsme spíše hrdinové všedního dne, nebo jen další případy pana Svačiny. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Natvrdo řečeno, Svěrák se zde evidentně pokoušel napodobit Jiřího Hubače. Ocitl se tak ovšem daleko od pole svého záběru a v dostávání se postavám "na krev"  evidentně není ve svých kramflecích, díky čemuž na svůj vzor citelně ztrácí (asi jako Cimrmanův Dědeček na Němcové Babičku). Stejně tak vysvětlení motivace některých postav hapruje. Třeba ten obrátivší kamarád, to by u Hubače byla excelentní studie na téma kamarádství vs. správná věc, tady to vyzní vysloveně účelově a trapně. Co na tom, že Brodský je excelentní, když Svěrákovi tam, kde nestačí povrchní humor, naprosto chybí lidská hloubka i scenáristické schopnosti. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Nesdílím nadšení většiny hodnotících. A) Nemám v lásce TV inscenace, působí na mě příliš uměle, papundeklově a staticky. B) Děj byl křišťálově jasně předvídatelný, překvapila snad jedině ochota ještě před Plyšovým cirkusem '89 ukázat, že někteří soudruzi zneužívali svou moc a neuměli vychovat své ratolesti. C) Zuzaně Bydžovské měl ještě před závěrečnými minutami někdo vysvětlit, že hraje vzdělanou ženu a ne vytlemenou puberťačku. Dlouhá scéna, kdy balila Hanzlíka, byla těžkým WTF!?! Její smích, znějící jako když se vlivem kulometné palby zřítí kostnice, mě bude asi ještě dlouho strašit ve snech. D) Nevím sice, jak fungovaly soudy za komárů, ale nějak mi ten proces nepřipadal věrohodný. Jinak samozřejmě potěšilo silné herecké obsazení, každý slušný člověk musel Brodskému držet palce, aby vyvázl se ctí a osobně by mě zajímal názor dnešních nedotknutelných generací zlatých dětiček... asi by byly pobouřené fyzickým násilím vůči vrstevníkovi a na jeho chování by neviděly nic zavrženíhodného. A proto: škoda každé facky, která padne vedle! 67% ()

Galerie (5)

Zajímavosti (4)

  • Frázi „Nepozdravil jsem pana učitele, protože už nás neučí“ nepoužil Zdeněk Svěrák naposled. Stejná věta zazněla i ve filmu Vratné lahve (2006). (Panfilmex)
  • Během natáčení pana Brodského málem přejel projíždějící autobus. Incident je dokonce zachycen ve filmu. (Haniczka)

Reklama

Reklama