Reklama

Reklama

Komedie s hořkým podtextem o jednom soudním případu, který prověřil lidské charaktery, má všechny klady autorského talentu Z. Svěráka. S humorem a s porozuměním vypráví příběh bývalého učitele na okresním městě Moutelíka (Vlastimil Brodský), který se dostal před soud kvůli pohlavku, uštědřenému synovi z prominentní maloměstské rodiny. Proces dostane začínající právnička (Z. Bydžovská), která pozná v Moutelíkovi charakterního člověka a pomůže mu znovu získat lidskou důstojnost, i když po právnické stránce je proces neúspěšný… (Česká televize)

(více)

Recenze (82)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Srazit diváka svým hereckým výkonem na kolena je pro Vlastimila Brodského standart, ale přesto mě zas a znova jeho projev dojímá a udivuje - jako tady. A Zuzana Bydžovská mu v roli idealistické obhájkyně zdatně sekunduje a pomáhá, zvlášť při závěrečné řeči. V podobě Svěrákova scénáře vzniklo něco, co má bez ohledu na dobu, ve které se děj odehrává, platnost kdykoli, protože morálka, to je oč tu běží. A já jsem to skoro celé probrečela. ()

ArthasKarfa 

všechny recenze uživatele

Film, který je svým názvem i pouze televizním uvedením poměrně nenápadný skrývá opravdu velmi kvalitní dílo, na kterém se svým scénářem podílel mistr zápletky Zdeněk Svěrák. Dává velké pole působnosti pro herečku spíše malých rolí Zuzaně Bydžovské, která je v tomto snímku nepřekonatelná a ve dvojici s dobrotivým panem učitelem Montelíkem (Vlastimil Brodský) se příběh opravdu povedl a zanechá v nás trošku pocit zamyšlení, zda-li jsme spíše hrdinové všedního dne, nebo jen další případy pana Svačiny. ()

Reklama

Phobia 

všechny recenze uživatele

Nesdílím nadšení většiny hodnotících. A) Nemám v lásce TV inscenace, působí na mě příliš uměle, papundeklově a staticky. B) Děj byl křišťálově jasně předvídatelný, překvapila snad jedině ochota ještě před Plyšovým cirkusem '89 ukázat, že někteří soudruzi zneužívali svou moc a neuměli vychovat své ratolesti. C) Zuzaně Bydžovské měl ještě před závěrečnými minutami někdo vysvětlit, že hraje vzdělanou ženu a ne vytlemenou puberťačku. Dlouhá scéna, kdy balila Hanzlíka, byla těžkým WTF!?! Její smích, znějící jako když se vlivem kulometné palby zřítí kostnice, mě bude asi ještě dlouho strašit ve snech. D) Nevím sice, jak fungovaly soudy za komárů, ale nějak mi ten proces nepřipadal věrohodný. Jinak samozřejmě potěšilo silné herecké obsazení, každý slušný člověk musel Brodskému držet palce, aby vyvázl se ctí a osobně by mě zajímal názor dnešních nedotknutelných generací zlatých dětiček... asi by byly pobouřené fyzickým násilím vůči vrstevníkovi a na jeho chování by neviděly nic zavrženíhodného. A proto: škoda každé facky, která padne vedle! 67% ()

Drom 

všechny recenze uživatele

Další zoufale televizně zpracovaný dílo. No rozhodně mi to nepřišlo tak úžasný, jak se tu z hodnocení ostatních může zdát a celá za zápletka není ani originální ani kujónsky vymyšlená. Morální síla ano, ale předevší výborná Zuzana Bydžovská a výkon obvyklé vysoké úrovně Vlastimila Brodského, spolu s dalšími herci, je to, proč film asi stojí za to vidět. Zaujala mě hudba, především některé motivy, ale nejsem si jíst, zda její síla byla vhodná ke spíše vlažnému dramatu, které bylo třeba oproti mnou nedávno viděném Po rozvodu jaksi někde jinde a při srovnání bohužel dosti minimalistické. Ať přemýšlím, jak přemýšlím, trochu plus a trochu mínus, ve výsledku je to ale dle mého zbytečně šedý průměr, protože z toho šlo vymačkat víc. Především ze zpracování. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

O morálním poselství vynikajícího Svěrákova scénáře jistě nemá smysl jakkoli polemizovat; jeho hodnota zůstává neoddiskutovatelná i v současnosti, v níž základní konflikt nachází trvalého uplatnění. Jeho televizní provedení pod režijním dohledem Františka Filipa ovšem zůstává původní předloze leccos dlužné. Méně plynulé tempo, statické pasáže ze soudní síně, opakující se záběry, určitá poplatnost dobovým reáliím (prostředí judikatury). Přesto nelze nevnímat nadčasovou kvalitu hereckých výkonů celé plejády předních zástupců divadelní i filmové Thálie; jedna z prvních výrazných rolí Zuzany Bydžovské, tradičně vynikající jímavý portrét dobrosrdečného kantora v podání Vlastimila Brodského i nezvykle záporné figury Abrháma a Hanzlíka. V každém ohledu se jedná o nadstandardní produkt zlaté éry československé televizní zábavy. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (4)

  • Frázi „Nepozdravil jsem pana učitele, protože už nás neučí“ nepoužil Zdeněk Svěrák naposled. Stejná věta zazněla i ve filmu Vratné lahve (2006). (Panfilmex)
  • Během natáčení pana Brodského málem přejel projíždějící autobus. Incident je dokonce zachycen ve filmu. (Haniczka)

Reklama

Reklama