Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Po sedmi letech reprízování úspěšného divadelního představení se stejnojmenným názvem režisér Václav Marhoul převádí do filmové podoby vlastní scénář inspirovaný povídkami amerického spisovatele Raymonda Chandlera. Tomáš Hanák v něm představuje soukromého detektiva Phila Marlowa, tedy klasického hrdinu, romantického kovboje, který bere zákon do svých rukou v drsné prérii velkoměst. Je to poctivý a skeptický dříč, který se plahočí za svými případy, které řeší po mnoha omylech, často ztýraný, zmlácený zločinci, nezřídka i policií. V tomto světě násilí, nedůvěry a korupce je všechno prodejné. Všechno kromě jeho samého. Příběh je zasazen do prostředí města Los Angeles v roce 1937. Základní dějovou osou, tohoto jinak pro diváky vděčného komediálního a parodického žánru, je zprvu banální a chandlerovsky typické vyhledání pohřešované osoby. Celý případ je však samozřejmě daleko složitější a Marlowe postupně rozplétá celé zamotané klubko vztahů a motivů a to až ke zdárnému konci. (Warner Bros. CZ)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (568)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Filmová adaptace legendární divadelní hry (kdo viděl, ví o čem mluvím...) divadla Sklep parodující klasické gangsterky Raymonda Chandlera se soukromým očkem Philem Marlowem alias Tomášem Hanákem v hlavní roli... Režisér Václav Marhoul, též vzešlý z kruhů kolem divadla Sklep, přistupuje ale k parodii z jiného směru, než jsme zvyklí od klasiků - pánů Brdečky a Lipského... Zachovává formální, tedy torzovité, vyprávění sklepáckého dramatu, přebírá zalidněný prostor řadou marginálních komických figurek (obsazen je tu snad každý, kdo v oblasti českého alternativního humoru něco znamená), stejně jako ponechává klasickou sklepáckou poetiku, plnou absurdna (,,Doslova se mi přilepili na paty..."), dadaismu i hraní si s jazykem (boss Perrugini - výborná slovní hříčka založená na české výslovnosti jména v 1. pádě:-) atd.), a přidává svůj díl imaginace a tvůrčího podílu - formálně co možná nejpřesnější postižení atmosféry a nálady žánru noir a gangsterek, obvykle s Bogartem v hlavní roli, a vykreslení klasického Hollywoodu 30. let... K tomu navíc přimísil moře filmových odkazů a citací z klasických filmových děl (v jednom z vedlejších ateliérů právě natáčí Ed Wood, basketbal na zastrčeném plácku hrají chovanci psychiatrické léčebny z Přeletu nad kukaččím hnízdem...), ale i z děl moderních (gangsteři ,,Zabili Kennyho", postavu ze South Parku, je tu i díky své četné citovanosti trochu sporná aluze na Matrix...). Marhoul si ale se svým filmem opravdu vyhrál do posledních detailů - pozorný divák v něm nalezne plno vtípků až kdesi v druhém plánu (kupříkladu prohozená zpětná projekce nesynchronizovaná se stylem jízd Phila Marlowa)... Většinu svých propriet ale tenhle film přebral z geniální sklepácké hry - bláznivý ředitel psychiatrického ústavu v podání Milana Šteindlera byl kdysi v divadle ještě potrhlejší, všechny ty Chandlerovské hlášky Tomáše Hanáka ještě zemitější (,,Vlhký vzduch studil jak popel vychladlého vztahu..." ... ,,Piju cokoliv...když je to whiskey..."), odstup a nadhled k parodovanému ještě výraznější... Ztrhané bránice se ale do filmu přenést nepovedlo...a to je, myslím, jediné mínus toho snímku. Všechny ostatní složky filmové stavby sedí dokonale - promyšlená a erudovaná režie, výborná kamera pana Smutného, typově přesní a dokonalí herci (zvláště Oldřich Kaiser v roli mafiánského bosse Perruginiho a jeho skupina gangsterů, ale i nesklepačka famme fatale Vilma Cibulková...mimochodem, tohle je přesně ten film, který si mnohem lépe vychutnají cizinci bez znalosti českého kulturního prostředí a bez v podvědomí uložených obličejů a stereotypů spojených s jejich typologií...), stylová hudba... Tedy téměř dokonalý Phil Marlowe... ,,Nikdo mi nerozumí, jsem záhadný..." ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Přečetl jsem všechny u nás vyšlé knížky pánů Hammeta, Chandlera a Caina, miluji filmy noir a klasické gangsterky, mám rád humor divadla Sklep a na Mazého Filipa jsem se moc těšil. Tak co se podělalo, že Mazaný Filip je tak špatný, jak je?? Naprosto absentuje atmosféra oněch klasických příběhů, ačkoliv se o ní film snaží. Bohužel zůstává jen křečovitou levnou nápodobou, nehledě na velmi obtěžující monolog hlavního hrdiny, jeho "jak" a "jako" nejen že byly trapné, ale postupem času už jenom štvaly. Jasně, měla to být komedie, bohužel její nevýhodou je, že jí chybí opravdové vtipy a hlavně jejich správné načasování a gradace, takže pokud se občas nějaký vtip povede, naprosto nefunguje, protože se objeví v tu nejnevhodnější dobu a zůstává samoúčelným. Výbornou parodií monologů drsných detektivů jsou ty Drebinovy v Bláznivých střelách, které hlavně korespondovaly s obrazem a posilovaly slovní vtipy na druhou, což u Mazaného Filipa nenastane ani jednou, ačkoliv se to leckdy evidentně nabízí. A co se týče úmyslné přestylizovanosti herců, zůstala jen herecká křeč, která se třeba s geniálním Limonádovým Joem nedá srovnávat... Kladem filmu je Smutného hodně slušná kamera, i když občasná přebarvenost filmu mě trochu vadila (zvlášť když se odkazuje na filmy, které nejenže byly většinou černobílé, ale hlavně na své černobílosti stavěly), pokud už barva, byla by možná vhodnější technicolorově "vyblitá" varianta, které svého času využili Coenové u Millerovy křižovatky. Nicméně kamera a výprava neutáhne žánr, založený na stavbě děje a zajímavosti postav. V Mazaném Filipvi se neděje vůbec nic a postavy stojí za starou belu... ()

Reklama

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Jako divadelní hra to asi může být podařené představení, ovšem převedení této hry na filmové plátno se mi příliš nezamlouvalo. Zpracování příliš očividně dávalo najevo, že se jednalo o kýčovitou parodii, bez jakékoli šťávy. Jediným plusem tak jsou herecké výkony. V mnoha miniaturních roličkách se objevují výteční herci, na kterých je vidět, s jakou chutí své postavičky zahráli. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

No, mám pocit, že naposledy se u Mazaného Filipa větší skupina lidí bavila při jeho natáčení. Pronásleduje mě myšlenka, že někdo se snažil využít doménu Červeného Trpaslíka - šílená, nelogická a především vtipná přirovnání a spojit to s "drsnou školou". A neuspěl. Humor je sušší než ono příslovečné martini a jaksi se z něj vypařila i ona sklepácká vtipnost. Jediná šance na jakési nadšení z mé strany je u stylizace postav - Tomášem Hanákem počínaje a Bohumilem Kleplem konče. Poměr cena-výkon opravdu nic moc...Limonádový Joe lepší Mazaného Filipa. ()

Pítrs85 

všechny recenze uživatele

Filmu se nedá upřít nadhled, Marhoulovi zas dávka odvahy natočit v našich luzích a hájích něco takového. Herecky je to pecka, až je vám líto, že takovej Čtvrtníček nebo Macháček nedostanou víc prostoru. Hanák by mohl z fleku hrát v Halyvůdu. Cibulková by nemohla hrát v Halyvůdu, a z fleku už vůbec ne. Spousta khůl hlášek a dialogů. Ale stejně je to taková blbost... :-) ()

Galerie (16)

Zajímavosti (28)

  • Bachaře si zahrál Vlastimil Zavřel a za svou roli nechtěl honorář. V závorce za jeho jménem je napsáno: "hrál zadarmo". (Terva)
  • v 31. minutě ma Velma (Vilma Cibulková) v záběru poté, co je odhozena Philem (Tomáš Hanák) na pohovku, rtěnku zcela rozmazanou. V dalším záběru je však opět v pořádku. (JarA*)

Reklama

Reklama