Režie:
Shekhar KapurScénář:
Michael HirstKamera:
Remi AdefarasinHudba:
David HirschfelderHrají:
Cate Blanchett, Geoffrey Rush, Joseph Fiennes, Christopher Eccleston, Richard Attenborough, Rod Culbertson, Jamie Foreman, Edward Hardwicke, Fanny Ardant (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Do čela Anglie nastoupila po smrti své nevlastní sestry Marie, za jejíž vlády byla pro podezření z podpory protestantského povstání téměř rok vězněna. Když se Alžběta stala královnou, rozpoutá se kolem ní boj o moc, ale také boj o postavení samotné Anglie v okolním světě. Alžběta nechce válčit. Bezpečnost Anglie by nejlépe zajistil její sňatek s některým ze dvou nápadníků - jedním z nich je vdovec po Marii, španělský král, a druhým francouzský vévoda z Anjou. Alžběta sama je ale zamilovaná do Roberta Dudleye, vévody z Leicesteru. Nakonec odmítne oba nápadníky, a když se dozví, že Dudley je ženatý, zavrhne i jeho. Prosadí reformu církve a tím se zbaví politických protivníků a bývalých katolíků, kteří kolaborovali. Nakonec se rozhodne zůstat svobodná a stane se "panenskou královnou". (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (283)
Z tohohle bijáku jsem byl vážně hotovej. Ale ne proto, že by svou úrovní odpovídal počtu oscarových pečetí, ale protože ho sponzoroval Clavin... Šmankote, já přece vím, že je Cate fakt dobrá hérečka. Kdyby mně zavolala a zeptala se, já bych jí to u večeře klidně řekl. Také jsem kdysi při jedné hodině dějepisu slyšel, že Elizabeth byla fakt dobrá královna. S tou bych tedy na večeři nešel, protože bych se nerad nechal prohlásit za kacíře, až bych po ní dojel zbytky, ale už jenom to, že si informaci o její výjimečnosti pamatuji, mi bohatě stačí. Přehlídku drahého a načančaného kýče doprovázeného vznešenými žvásty, které by nevypadly ani ze zhuleného Macháčka, si pro příště odpustím, protože mi to celé nepříjemně připomínalo právě ony nekonečné hodiny dějepisectví. No, a tak proč jsem se na to já chytrák teda koukal? Jejda, protože jsem slyšel o těch všech Oscarech a tady je to rudé, jako kandidátky v dnešních volbách... ()
Královna Alžběta katapultovala Cate Blanchett mezi přední hvězdy filmového nebe a film samotný získal slušnou řádku cen i nominací a, jak je vidět z hodnocení, stále si uchovává slušnou popularitu. Z mého pohledu jde o velmi průměrné kostýmní historické drama s obvyklou nabídkou vášní, intrik a krásných žen. Nejde mi ani tak o to, že historická věrnost dostává na zadek, protože to je u tzv. historických filmů spíš pravidlem a profesionální historik nebo zatvrzelý fanoušek historie by se buď na podobné bijáky neměl dívat, nebo se obrnit maximální tolerancí. Jde spíš o to, že skutečná Alžběta a události její cesty na trůn a vlády byly nepoměrně zajímavější, než jak nám to předkládá film. Ten trpí spoustou neduhů typických pro daný žánr, tzn. romantickými motivy ukradenými z červené knihovny, plochými charaktery s černobílou polarizací a naprostým nepochopením dobových souvislostí. Alžběta se dostala na trůn v 25 letech, což vzhledem k tehdejší průměrné době dožití znamenalo ještě mnohem zralejší věk než dnes. Naprosto nebyla nezkušená, naopak v politice se vyznala až moc dobře a mohla se opřít, řečeno dnešní terminologií, o tým profesionálních poradců. Byla ve skutečnosti velice protřelá, skvělá intrikánka, která své protivníky přiváděla ustavičně na práh zoufalství. Byla typicky renesančním člověkem plným rozporů, byla schopná obrovské velkorysosti a stejně tak dokázala být neuvěřitelně malicherná a mstivá. Stylizace do role nezkušené naivky, která čelí intrikám zlotřilého okolí včetně milostného zklamání, a pozdější obětování osobního života ve prospěch blaha říše je směšná. Ve skutečnosti vedla velmi aktivní milostný život a manželství se vzdala především proto, že by to znamenalo oslabení její mocenské pozice. Mimochodem, pokud jde o tolik opěvovaný výkon Cate Blanchett v hlavní roli, na to, jak je talentovaná, jde o pouho pouhý průměr. Je tu až příliš často vidět, že se spoléhá na svou vizáž a přirozené charisma. Ze šesti filmů, které jsem s ní viděl, je to bezkonkurenčně její nejslabší herecká kreace. Scénář mi přijde pouze průměrný a režie nijak výrazně nevybočuje z průměru daného žánru. Celkový dojem: 55 %. ()
Zamlada mi stačilo, že je tam zrazená romance, postupem času se mi víc líbilo, že je tam žena, která řekne, že nebude mít žádného pána, a paralelně s tím mě strašně baví Geoffrey, který by nutně měl někdy představovat ďábla. Kdybych film viděla později než v pubertě, tak jeho hodnocení bude nejspíš mnohem nižší, protože dnes už si na takové čisté, velké věci nepotrpím. ()
Napoprvé mi připadalo jakési mdlé. Před druhým zhlédnutím mě zřejmě někdo profackoval a já se vzpamatovala a jen němě sledovala cestu idealistické dívky k moci, ztrátě iluzí a nabytí panenství. Co na tom, že historická fakta občas potichu zavzlykají, známé události se přesouvají v čase a interiéry působí poněkud vyrudle. Cate a zbytek ansámblu na to dávají zapomenout (jen si marně pokouším vybavit, koho hrál nejnovější Bond) a už odškrtávám dny do premiéry Zlatého věku. ()
Vládnout srdcem z Richmondského paláce a brzy mít svou hlavu vystavenou v Toweru, a nebo z Richmondského paláce vládnout hlavou a srdce nechat v Toweru navždy zavřené? Okolnosti a zkušenosti královně Elizabeth ukážou, že cesta ke stabilitě vede přes zatvrzelost, chlad a absenci milosrdenství znovunabytého panenství, aneb zjednodušeně řečeno bez pohlavního styku více sťatých katolíků.. Po formální stránce od Kapura tradičně vytříbené, G.Rush jako vládkynin Berija dokonalý, podobně jako sama představitelka Virgin Queen. Škoda jen, že úlitba filmové romantizaci a dramatizaci na úkor historické věrnosti (soapoperový vztah s Robertem Dudleyem) nakonec vykázala spíše kontraproduktivní charakter.. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (16)
- Cate Blanchett byla do role Alžběty zvolena poté, co hrála v divadle v Sydney a tím zapůsobila na producenty. (Elisebah)
- Za rok 1998 byly dvě herečky nominovány na Oscara za tutéž roli. Druhou nominaci si odnesla Judi Dench za ztvárnění královny Alžběty v Zamilovaném Shakespearovi. (-bad-mad-wolf-)
- Hlavní role byla nabídnuta i Nicole Kidman. (-bad-mad-wolf-)
Reklama