Kamera:
Šimon DvořáčekHudba:
Aid KidHrají:
Simona Peková, Jiří Rendl, Annette Nesvadbová, Vladimír Kratina, Judit Pecháček, Jan Vondráček, Vasil Fridrich, Denisa Barešová, Michal KernObsahy(1)
Když si pár třicátníků pustí přes práh matku jednoho z nich, netuší, že se právě ocitl v komorním očistci. Poklidný život se pomalu mění v chaotické trosky. Pěstěná šedesátnice Valerie je energická diva, která si krok za krokem podmaňuje nejen prostor bytu, ale i mysl jeho obyvatel. Plíživá domácí invaze nabírá na síle, jistoty se otřásají, hranice soukromí bortí. Mají matky a tchýně vždycky pravdu? Myslí to s námi dobře? A nejsou někdy právě proto těmi největšími monstry?
Film Přišla v noci Tomáše Pavlíčka a Jana Vejnara na tenké hraně černého humoru a home invasion hororu rozvíjí situaci, kterou v různých obměnách zažil každý z nás.
(Artcam Films)
Videa (2)
Recenze (353)
Jsem rád, že tu vyrůstá mladá generace tvůrců, jejichž filmy vypadají světově a ne jako další Hřebejk. To sice rozhodně není případ Pavlíčka s Vejnarem, ale i tak se dá na tuto divadelní inscenaci koukat, protože je vtipná a zajímá vás, co bude dál. Troufám si tvrdit, že se z filmu může stát klasika. Škoda jen, že od nástupu Kocoura už chování hlavních hrdinů nemá nic společného s realitou. Velký bod dolů za mimořádně hnusný plakát (EDIT: myšlen ten bez obrázku, v době psaní komentáře jediný). Velký bod nahoru za popularizaci lotyšských vtipů, jejichž fanouškem jsem už mnoho let. EDIT 2: Po předávání Cen filmové kritiky a Českých lvů jsem zjistil, že Peková je stejně nesnesitelná i ve skutečnosti, tudíž ty ceny pro ni jsou nezasloužené, když jen hrála samu sebe... ()
Tchýně je trpká, i kdyby z cukru byla.. Společenská a mezigenerační výpověď natočená levně a rychle. Horor ve smyslu invaze lupičů osobního prostoru a energetických upírů, ve kterém jsou obětmi všichni a antagonisty i ti na první pohled nejasní. Co kdyby jím byl i ten, kdo se mezi dvěma mlýnskými kameny, či obecně tváří v tvář jakémukoliv problému, odmítá vzepřít, protože snadnější je skuhrat? Na podlaze jsou hračky, ale rozkopané. Crocsy, hořčice a igelitka z Lidlu.. ()
A můj nejočekávanější český film letošního podzimu (a možná celého roku vůbec) je konečně tady! Od režiséra Tomáše Pavlíčka se mi líbila už Chata na prodej, na kterou možná film Přišla v noci nepřímo odkazuje opětovným obsazením Judit Bardos a Jana Strejcovského do rolích partnerů. Přesně takový typ filmu mám rád. Komorní podání, jeden dům, ALE skvělý příběh a herci. Moc se mi zprvu nelíbil tedy snad jen ten otevřený konec. Ten ale taky možná má něco do sebe v určité záhadnosti, jak to vůbec celé dopadlo.. Musím vzít v potaz názory některých recenzí, že od zvratu s postavou Kocoura se to odkloní trochu jinam. Ale přetažené za vlasy to už je od začátku. A i když se postavy v závěru teprve možná nechovají úplné realisticky, alespoň tam bylo zajímavě vidět, jak najednou ambiciozní partnerské dvojici najednou v rizikové sitaci postačila ke spokojenosti obyčejná chata v přírodě. Jinak mi to přišlo mi to především jako povedená absurdní černá komedie, u které jsem se docela nasmál. Horror z pohledu současného vnímání bych v tom snad ani nehledal. Představa podobné situace ale horrorová je a film určitě psycho a znepokojivý je, možná i beznadějný. Taky je ale vtipný.. Asi nejen mně doposud naprosto neznamá brněnská divadelní herečka Simona Peková (kterou jsem nechal pozdravovat od znamého v kině, ale na jídlo bych k ni asi po filmu nešel.:D) exceluje. A to ve ve všech polohách, které ve filmu předvadí (zdaleka to není jenom ta démonická, ale dokáže být i pěkně žoviální a bohémská.) Rád bych ale zdůraznil, že dvojice třicátníků za ni nějak nezaostává. Hlavně (mě opět neznámý) Jiří Rendl mě dost bavil svou otráveností a sarkasmem. Celkově fakt super svěží záván, u kterého si rád nechám slabší pětihvězdu, Bylo to dneska v kině perfektní. ()
Nejlepší česká komedie za poslední léta, která povyšuje práci s tématem pokřivených rodinných vztahů na světovou úroveň skrze přimknutí k prvkům znepokojivějších žánrů, jako jsou horor nebo home-invasion thriller – žánr postavený na tísnivé premise, že intimitu domova hlavních hrdinů naruší zvenčí nějaký vetřelec. V tomto případě je oním vetřelcem bezohledná, manipulativní, vztahovačná, sebelítostivá a citově vyděračská, ale též tragicky osamělá matka, která se nacpe do bytu svého syna a jeho přítelkyně. Z jednoduchého nápadu, skromných prostředků a komorních podmínek se podařilo vykřesat maximum. Film vychází z povědomých a přesně odpozorovaných dialogů a situací stojících na rodinném soužití, jejichž nepříjemnost drsně stupňuje až do absurdních rovin. Vyprávění je systematicky pojato tak, aby každá scéna působila komicky a úzkostně zároveň, a lze jej číst i metaforicky jako sondu do problematiky selhávající mezigenerační komunikace. Splynutí obou tonálně odlišných nálad, kdy se erupce hlasitého smíchu často a pravidelně střídají s intenzivním mrazením v zádech, probíhá ve snímku naprosto hladce a harmonicky. ()
Přišla v noci staví (podobně jako např. Vlastníci) na vcelku všedním námětu, jehož se však tvůrci chopili po svém a naservírovali nevšední humornou podívanou, z níž mrazí v zádech o to více, protože se může týkat mnohých z nás. Film stojí především na fenomenálním, hravě teatrálním výkonu Simony Pekové, která si celý snímek takřka ukradla pro sebe a jistě v ní nejeden divák či divačka poznali matku své milé drahé polovičky - i když je pravda, že ve filmu šlo o vražedný koktejl z těch nejtoxičtějších vlastností zkumulovaný v jedné osobě. Trochu mě zarazil na můj vkus nedořečený závěr. Nesmím opomenout pochválit výrazný hudební doprovod. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (5)
- Film vznikl bez podpory tradičních institucí za málo peněz převážně v pražském bytě jednoho z režisérů a na rodinné chatě. Natáčelo se 17 dní. (raininface)
- Ve 37. minutě pacient v nemocnici zmiňuje Williama Shakespeara. (Zix.)
- Valerie (Simona Peková) ve 23. minutě zmiňuje komiksovou postavu Spidermana, ve 32.minutě pak Federica Felliniho, Cesare Zavattiniho, Piera Paola Pasoliniho, Luchina Viscontiho a Michelangela Antonioniho. (Zix.)
Reklama