Režie:
Michael WinnerScénář:
Wendell MayesKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Herbie HancockHrají:
Charles Bronson, Vincent Gardenia, William Redfield, Steven Keats, Stuart Margolin, Stephen Elliott, Jack Wallace, Kathleen Tolan, Edward Grover (více)Obsahy(2)
Osamělý mstitel Paul Kersey (Charles Bronson), vybavený jen svojí zbraní Magnum, se vydává do ulic New Yorku, aby vykonal spravedlnost na lidech, na které policie nestačí. (Bontonfilm)
Videa (1)
Recenze (221)
Dnes válí v kinech "Kick-ass", ale sedmdesátá léta měla také své nakopávače kriminálních zadků. Architekt Paul Kersey po útoku na svou rodinu překročí hranici bezzubého zákona, bere spravedlnost do svých rukou a vyzbrojen pytlíkem s mincemi i podporou veřejného mínění, neochvějně kráčí nocí proti všem. Snad každý solidní občan nesnášející bezpráví musí tuto postavu chápat a úporně držet palce. Není to humanita, co slušného člověka nabádá ignorovat grázly - jistě kdekdo z nás už mnohokrát zatoužil popadnout vidle a vykydat hnůj. Leč vidina následného dlouhodobého pobytu ve valdickém Hiltonu nám velí zatnout zuby, koukat jinam a doufat, že zasáhnou policisté (ha-ha-ha). Proto čas od času sledujeme Bronsona (a jemu podobné hrdiny) a sníme o dokonalém světě, kde šmejdi dostanou, co si zaslouží, aniž by bylo nutné čekat, až jim v požehnaném věku 95-ti let zatnou tipec boží mlýny. Přemýšlím, zda ti, co hodnotili odpadem, jsou tak přehnaně útloctní a morální, nebo úplně naopak:-? 75% ()
Ono by se mohlo zdát, že v sedmdesátákách rapidně vzrostla kriminalita. Pravdou však možná je, že ji spíše jen začala výraznějí reflektovat kinematografie. Moc filmů s Bronsonem jsem pravda neviděl, a měl-li bych nějaký zmínit, byl by to jistě tenhle. Ale mám ho v té roli rád. Ono vystižení vnitřního boje hrdiny a vniknutí drsné zkušenosti do jinak poklidného života zajištěného měšťáka ve střední části filmu dnes už možná působí nudně a nezáživně, ale to snad jen proto, že jsme již zvyklí na svižnější tempo a násilí ve filmech na nás nepůsobí tak jako tehdy. Co mě na sedmdesátkových záporácích baví, je jejich šílená ujetost, dneska jsou takoví moc teatrální, ale tady ta trojka na začátku, v čele s Goldblumem, je fakt psycho. ()
Film jsem poprvé viděl až dnes(2010), takže nevím co jsem měl nějak očekávat, brutalita o který tenhle film prakticky je, už moc nenadchne, ale Bronson s bouchačkou střílející hajzly je fakt dokonalost. K tomu taky dokonalá hudba. No jsem spokojen, ale 5* dát bohužel nemůžu, přeci jen jsem se necítil plně spokojen, ale film dobrý to určitě je. ()
Na dnešnú dobu minimálne spočiatku trochu zbytočne rozvláčne (resp. "dramaturgicky rozvoľnené"). Lenže aj vďaka tomu film dokáže pôsobiť ako určitá sociálna kritika. Wanov ROZSUDOK SMRTI mi príliš nepríde ako remake (alebo za čo je vlastne považovaný), ale na porovnaní týchto dvoch filmov pekne vidno, ako sa filmy i divácke nároky zmenili. Na dobu vzniku je však Prianie smrti solídny triler, ktorý sa od začiatku stále zlepšuje a vyústenie príbehu je vyslovene zábavné - v tom dobrom zmysle... ()
Snímek, který definoval žánr. Pomalý rozjezd, výborně napsaný a sehraný hlavní charakter a především jeho vývoj. Nekompromisní gradace, skvělé vedlejší postavy a slušná akční druhá půlka dopomáhají k evoluci architekta v dokonalý nástroj pomsty. Vše podkresluje zajímavá a netradiční hudba, která dodává scénám tu pravou atmosféru. Film jako stvořený pro Bronsona. Lepší 4* ()
Galerie (73)
Zajímavosti (28)
- Hoci mal film premiéru v roku 1974, podľa informácií uvedených v treťom pokračovaní Túžba smrti 4: Tvrdý zákrok (1987), je dej filmu zasadený do roku 1976. (m.a.t.o.)
- Novelu, podle níž byl film natočen, napsal Brian Garfield roku 1972. Šlo o první jeho knihu, která byla zfilmována. (-bad-mad-wolf-)
- Úvodnú scénu, v ktorej Paul Kersey fotí svoju manželku na Havaji, pridal do scenára režisér Michael Winner. (m.a.t.o.)
Reklama